شماره ۴۹۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

امیر عبداللهیان:سوریه به نماد مقابله با تروریسم تبدیل شده است
فیصل مقداد، قائم‌مقام وزیرخارجه سوریه که برای رایزنی پیرامون تحولات سوریه به کشورمان سفر کرده است با حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امورخارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان در این دیدار مسأله سوریه را جزو اهتمامات جمهوری اسلامی ایران دانست و علت پایداری سوریه در خلال چهار‌سال بحران را ایستادگی و مقاومت سوریه ذکر کرد و افزود: سوریه امروز به‌عنوان یک نماد در جهان اسلام و عرب در مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی تبدیل شده است. وی تأکید کرد: آمریکا و غرب اکنون به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در هر روند سیاسی برخورد واقع بینانه با حل سیاسی در سوریه ضروری است.
معاون وزیرخارجه کشورمان با تأکید بر این‌که باید دستاوردهای میدانی در مبارزه با تروریسم در سوریه را با ابتکارات سیاسی تثبیت کرد، ابتکار عمل مسکو برای برگزاری نشست تمهیدی گفت‌وگوی فراگیر ملی را گامی متناسب با طرح چهار ماده‌ای ارایه شده از سوی وزیرخارجه ایران و در راستای حل سیاسی بحران سوریه دانست و افزود: ایده آشتی ملی که از سوی رئیس‌جمهوری سوریه مورد تأکید قرار گرفته است، نیز ایده واقع‌بینانه برای تحقق حل بحران است.
امیرعبداللهیان نامیدن‌ سال 2015 از سوی مقامات سوریه به‌عنوان‌سال خروج از بحران و اخراج تروریست‌ها را رویکردی مهم و دارای تأثیر در داخل و خارج سوریه دانست و برنامه‌ریزی برای بازگشت آوارگان به کشور را مهم خواند و با اشاره به اقدام آمریکا و برخی متحدانش برای آموزش و تسلیح معارضه به اصطلاح معتدل، بر ضرورت اقدام سازمان ملل برای جلوگیری از این مسأله که تضعیف‌کننده راهکار سیاسی و تقویت‌کننده تروریسم می‌باشد تأکید کرد. فیصل مقداد قائم‌مقام وزیر خارجه سوریه نیز درخصوص درگیری‌ها در کشورش گفت «بحران سوریه از همان ابتدا یک توطئه خارجی بود. سعی کردند معارضه را مسلح کنند و با کشتن مردم به دنبال این بودند تا نظام سوریه و ارتش را متهم به کشتار و قتل مردم کنند.» وی تأکید کرد: ما به سوی پیروزی پیش می‌رویم و این پیروزی‌ها به دلیل حمایت‌های دوستان واقعی سوریه به‌خصوص جمهوری اسلامی ایران است.

بعیدی‌نژاد:
در صورت اعمال تحریم‌های جدید شمار سانتریفیوژ‌ها را افزایش می‌دهیم
حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: ایران متعهد شده است در صورتی که آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور اعمال کند، شمار سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد. به گزارش ایرنا، بعیدی‌نژاد روز پنجشنبه در نشست خبری در سفارت ایران در مسکو خاطرنشان کرد: در صورتی که آمریکا تحریم‌های جدیدی در مورد ایران اعمال کند، تهران شمار سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم را افزایش خواهد داد. بعیدی‌نژاد افزود: طبیعی است که اگر در مورد برنامه هسته‌ای توافق حاصل نشود دو طرف به مواضع پیشین خود بازمی‌گردند. وی ادامه داد: ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه خواهد داد و دستگاه‌های سانتریفیوژ بیشتری نصب خواهیم کرد.

درخواست آمریکا برای افزایش جریمه شرکت فوکربه اتهام نقض تحریم‌های ایران
دادگاهی در آمریکا خواستار جریمه نقدی سنگین‌تر برای شرکت هواپیمایی فوکر شد که پیشتر به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم شده بود. به گزارش ایسنا، دادگاهی در آمریکا روز پنجشنبه طی حکمی اعلام کرد توافق میان شرکت هواپیمایی فوکر و وزارت دادگستری آمریکا که در آن قرار شده بود این شرکت به اتهام نقض تحریم‌های ایران 21‌میلیون دلار جریمه پرداخت کند نامناسب است. فوکر که یک شرکت هلندی ارایه‌دهنده خدمات هوایی است در ژوئن 2013 در توافقی با وزارت دادگستری آمریکا پذیرفت که برای رفع این اتهامات 21‌میلیون دلار جریمه نقدی پرداخت کند. آمریکا این کشور را متهم کرده بود که در طول 5‌سال به‌طور عمد تحریم‌ها علیه ایران، سودان و میانمار را نقض کرده و سودی برابر با 21‌میلیون دلار به دست آورده است.

تحریم سخنرانی نتانیاهو از سوی نمایندگان کنگره آمریکا
دو عضو دموکرات کنگره آمریکا خبر دادند که به دلیل مخالفت با اقدام رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان در دعوت از نتانیاهو بدون مشورت با کاخ سفید، سخنرانی وی را بایکوت می‌کنند. به گزارش فارس، دو عضو ارشد دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به نام‌های «جرج کنت باترفیلد» از ایلت کارولینای شمالی و «جان رابرت لوئیز» از یالت جورجیا اعلام کردند که در سخنرانی سوم مارس نتانیاهو در کنگره این کشور شرکت نمی‌کنند. این دو نماینده کنگره با بیان اینکه تصمیم آنها برای بایکوت کردن سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره ایران در کنگره، «تصمیم شخصی» بوده و بخشی از طرح بایکوت این سخنرانی توسط دموکرات‌ها نبوده است.

 


تعداد بازدید :  363