شماره ۴۹۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
مذاکرات هسته‌ای در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ
ظریف: در مونیخ مذاکرات را پیش می‌بریم

شهروند| کنفرانس امنیتی سالانه در شرایطی که خشونت‌ در غرب اوکراین و خاورمیانه در روز‌های اخیر رو به افزایش است آغاز شد. در جریان این کنفرانس نزدیک به 400 سیاستمدار و کارشناس خارجی 3 روز به جست‌وجوی راهی برای خروج از بحران‌های فعلی می‌پردازند. این در حالی است  که دیدار مقامات وزارت خارجه ایران و 1 + 5 و ادامه گفت‌وگو‌های هسته‌ای در حاشیه این کنفرانس نیز از دیگر جنبه‌های پراهمیت کنفرانس مونیخ به محسوب   می‌شود.
خبرگزاری‌های داخلی روز گذشته از سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان به مونیخ و در رأس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران خبر دادند. عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی به‌عنوان معاونان وزیر خارجه و همچنین حمید بعیدی‌نژاد نیز به‌عنوان رئیس تیم کارشناسی هیأت مذاکره‌کننده در سفر به آلمان،  محمدجواد ظریف را همراهی کردند.
محمدجواد ظریف پیش از عزیمت به مونیخ درخصوص برنامه تیم مذاکره‌کننده ایران در آلمان گفت: «قرار است در اجلاس مونیخ با همه طرف‌ها به صورت دو ‌جانبه مذاکرات مفصل داشته‌باشیم.» وزیر امور‌خارجه ایران در روز پنجشنبه و در جمع خبرنگاران گفت: «گفت‌وگو‌ها جمعه بعدازظهر در بدو ورودم به مونیخ آغاز می‌شود که درحال برنامه‌ریزی برای آن هستیم و ساعت دقیقش معلوم نیست.» ظریف در پاسخ به سوالی درخصوص انجام توافق هسته‌ای در این نشست گفت: «چون همه نیستند نمی‌توان توافق سیاسی انجام داد، در مونیخ تنها مذاکرات را به جلو پیش می‌بریم.»
پیش از آغاز این کنفرانس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز از دیدار جان‌کری و
محمد جواد ظریف در مونیخ خبر داد. جن ساکی ضمن تأیید دیدار این 2 عنوان کرد که این دیپلمات‌ها به رایزنی درخصوص مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 خواهند پرداخت. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه وارد مونیخ شد. جان کری امروز نیز با سرگئی لاوروف، همتای روس خود دیدار و درخصوص موضوعاتی نظیر بحران سوریه و اوکراین و همچنین برنامه‌ هسته‌ای ایران  گفت‌وگو خواهد کرد.
وزارت خارجه آلمان نیز  روز گذشته از دیدار
دو ‌جانبه محمدجواد ظریف با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان خبر داد.
صدراعظم آلمان، رئیس جمهوری فنلاند، روسای‌جمهوری لیتوانی و استونی، نخست‌وزیران عراق و لبنان، دبیرکل ناتو، رئیس پارلمان اروپا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عضو ارشد شورای دولتی چین و وزرای خارجه روسیه و کره‌جنوبی مقامات حاضر در نشست امسال کنفرانس امنیتی مونیخ   هستند.
کنفرانس امنیتی مونیخ امسال در حالی برگزار می‌شود که کارکرد راه‌حل دیپلماتیک در اوکراین روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود و جنایات اخیر داعش نیز به آتش جنگ و دشمنی در خاورمیانه دامن می‌زند، با این حال بسیاری امیدوارند با گرد‌همایی سیاستمداران جهان در مونیخ گشایشی در بحران‌های اخیر جهان حاصل شود که مقابله با داعش در سوریه و عراق، جنگ داخلی در شرق اوکراین، قدرت گرفتن گروه‌های افراطی در آفریقا و افزایش حملات تروریستی در جهان تنها بخشی از آن است.
«وولفگانگ ایشینگر»، ریاست کنفرانس امنیتی مونیخ در ‌گفت‌وگو با خبرگزاری آلمانی دویچه‌وله عنوان کرد: «فروپاشی نظم جهانی» کنفرانس اخیر را تحت‌تأثیر خود قرار داده‌است. ایشینگر در این خصوص گفت: «هر اندازه که بحران جدی‌تر باشد، اهمیت این کنفرانس نیز برای دیپلمات‌هایی که
به دنبال یافتن راه‌حلی برای درگیری‌ها هستند بیشتر خواهد بود.»
20 تن از سران کشور‌ها و دولت‌ها به همراه 60 تن از وزرای دفاع و خارجه به همراه جمعی از متخصصان در این نشست فرصتی کافی برای بررسی مسائل مختلف خواهند یافت. این درحالی است که علاوه بر مباحث و نشست‌های رسمی این کنفرانس، گفت‌وگو‌های دیگری نیز در حاشیه این نشست صورت خواهد گرفت.
در نشست امسال «پترو پروشنکو»، رئیس‌جمهوری اوکراین و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که بازیگران اصلی بحران اوکراین هستند نیز با یکدیگر مواجه خواهند شد تا شاید عصر یخبندان در روابط روسیه و غرب به پایان خود نزدیک شود.
بدون‌شک تشدید خشونت‌ها در اوکراین یکی از محور‌های اصلی کنفرانس مونیخ خواهد بود و این درحالی است که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به همراه فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه پیش از آغاز این کنفرانس با پترو پروشنکو در کی‌یف و ولادیمیر پوتین در روسیه دیدار کرد.
آنگلا مرکل روز گذشته در این خصوص گفت هنوز مشخص نیست که سفر وی و فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه به مسکو، به آتش‌بس در شرق اوکراین منجر شود. فرانسوا اولاند که در سفر به مسکو مرکل را همراهی می‌کرد نیز هدف پاریس را دستیابی به توافقی جامع برای حل‌وفصل بحران شرق اروپا خواند.
کنفرانس مونیخ در دوران اخیر به یکی از مجامع بین‌المللی مهم در عرصه امنیت جهانی تبدیل شده و هر‌سال به‌طور ویژه به یک موضوع مهم امنیت بین‌المللی می‌پردازد. در کنفرانس مونیخ تصمیمی اتخاذ نمی‌شود و صرفا این اجلاس برای اظهارنظر، رایزنی و دیدارهای سیاسی برگزار می‌شود. هزینه‌های این کنفرانس توسط وزارت دفاع آلمان و کمک‌های مالی صنایع تسلیحاتی تأمین می‌شود.
دوران جدید کنفرانس امنیتی مونیخ از ‌سال 1999، یعنی از سی و پنجمین کنفرانس تحت سرپرستی «هورست تلچیک»، با تغییراتی مواجه بوده است. ازجمله درهای کنفرانس برای نخستین‌بار به روی نمایندگان کشورهای اروپای مرکزی و شرقی و همچنین تجار و بازرگانان گشوده شد. در همین حال، تعداد هیأت‌های آمریکایی دعوت شده به کنفرانس، خصوصاً هیأت‌هایی از کنگره آمریکا افزایش یافت. از طرف دیگر، مسائل مربوط به قاره آسیا با توجه به الزامات سیاست امنیت جهانی نیز در موضوعات کنفرانس گنجانده شد.
بر این اساس  از ‌سال 2000 نمایندگان عالیرتبه‌ای از چین، ژاپن و هند تاکنون به‌طور منظم در کنفرانس شرکت می‌کنند. همچنین موضوعاتی مانند مشارکت کشورهای دو سوی آتلانتیک در قرن جدید، تروریسم بین‌الملل، بحران عراق، چالش‌های امنیتی در خاورمیانه، گسترش ناتو در دستورکار اجلاس‌های سالانه کنفرانس مونیخ قرار گرفته‌اند.


تعداد بازدید :  336