شماره ۴۹۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
اخبار جهان

 تشکیل شورای ریاستی از سوی حوثی ها در یمن
حوثی‌ها به گروه‌های سیاسی یمنی 3روز مهلت داده بودند تا خلأ قدرت ناشی از استعفای رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر را پر کنند وگرنه حوثی‌ها خود شورایی ریاستی برای اداره امور تشکیل می‌دهد. بنا به گفته منابع نزدیک به انصارالله یمن، این گروه با اعلام احکامی که در شبکه‌های تلویزیونی یمن نیز به اطلاع عموم می‌رسد، شورای ریاستی تشکیل می‌دهند که این شورا به مدت 3 ماه اداره یمن را به دست می‌گیرد تا کشور به دلیل خلأ قدرت و حاضر نشدن کارکنان دولتی بر سر کارهای خود، آسیب نبیند.  این در حالی بود که 9 جناح سیاسی یمن روز پنجشنبه با تشکیل شورای ریاستی متشکل از 5 عضو موافقت کردند. اما با وجود توافق اولیه احزاب یمنی برای تشکیل شورای ریاستی، مذاکرات پیرامون جزییات این توافق و اقناع دیگر احزاب برای پیوستن به آن به شکست انجامید و ادامه مذاکرات به امروز موکول شد. در نشست روز پنجشنبه احزاب یمنی که زیر نظر سازمان ملل انجام شد ریاست شورای مذکور به «علی ناصر محمد» رئیس‌جمهوری «جمهوری یمن‌جنوبی» که با وحدت دو یمن در‌ سال 1990 منحل شد، سپرده شد. این توافق پس از پایان ضرب‌الاجل حوثی‌ها در روز چهارشنبه، حاصل شد.

هشدار روسیه به ناتو درخصوص تحویل سلاح به اوکراین
«الکساندر گروشکو»، نماینده روسیه در ناتو، این سازمان را از ارسال تسلیحات به اوکراین برحذر داشت. به گزارش ایرنا رسانه‌های روسی، گروشکو روز جمعه به خبرنگاران گفت: در صورتی که ناتو تصمیم بگیرد تسلیحات مرگبار به اوکراین ارسال کند، این مسأله پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال خواهد داشت. وی هشدار داد که ارسال تسلیحات مرگبار به اوکراین باعث ادامه جنگ ارتش این کشور با شبه‌نظامیان در مناطق دونتسک و لوهانسک خواهد شد. گروشکو گفت: در هر حال اعلام می‌کنیم که تحویل تسلیحات به اوکراین غیرقابل قبول است و موجب وخامت اوضاع این کشور و تشدید مناقشه خواهد شد و عواقب بسیار خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی به دنبال خواهد داشت.

تأکید مصر و نروژ به اهداکنندگان بین‌المللی کمک به غزه
نروژ و مصر به اهداکنندگان بین‌المللی تأکید کردند تا به تعهداتشان در تأمین 4 /5‌میلیارد دلار کمک به فلسطین پس از جنگ 2014 غزه پایبند بمانند. به گزارش رویترز، مصر و نروژ که در اکتبر 2014 کنفرانسی را برای بازسازی غزه برگزار کرده بودند، در یک نامه سرگشاده به اهداکنندگان نوشتند که مردم باریکه غزه به خاطر کندی در روند بازسازی این منطقه در رنج و عذاب هستند. «سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر گفت: قاهره و اسلو بر این باورند که ضرورت دارد به اهداکنندگان یادآور شوند که باید به تعهداتشان در پرداخت پول برای بازسازی غزه پایبند بمانند. اگرچه تعدادی از اهداکنندگان از کشورهای حوزه خلیج‌فارس بوده و به خاطر کاهش قیمت جهانی نفت خود در مضیقه هستند. «بورگ برنده»، وزیر امور خارجه نروژ نیز در یک کنفرانس خبری گفت: هیچ‌کس به ما نگفته که اهداکنندگان به تعهدات خود در قبال پرداخت این پول عمل نکرده‌اند اما به خاطر کاهش قیمت نفت و سایر مسائل در کشورهای حوزه خلیج‌فارس، احتمال سهل‌انگاری در پرداخت این مبلغ وجود دارد.

توافق کی‌یف و جدایی‌طلبان برای تخلیه 2 شهر در شرق اوکراین
تخلیه ساکنان دو شهر «دبالتسوا» و «اوگلگورسک» در استان دونتسک در شرق اوکراین روز گذشته با توافق شبه‌نظامیان و نیروهای اوکراینی آغاز شد. به گزارش ایرنا، ساکنان شهرهای دبالتسوا و اوگلگورسک با خودروهای شخصی و نیز اتوبوس‌های عمومی که از طرف جدایی‌طلبان ارسال شده است با اختیار خود به دونتسک که در اختیار شبه‌نظامیان قرار دارد یا آرتیموفسک که تحت کنترل نیروهای اوکراینی است رهسپار می‌شوند. دبالتسوا و اوگلگورسک در هفته‌های اخیر صحنه  درگیری‌های خونین میان نیروهای اوکراینی و شبه‌نظامیان بوده است و ده‌ها نفر از نیروهای
دو طرف در این زد و خوردها کشته شده‌اند.

مخالفت چین با دیدار مقامات کشورها با «دالایی لاما»
چین بار دیگر نسبت به حضور «دالایی لاما» رهبر تبعیدی بوداییان تبت در آمریکا واکنش نشان داد و اعلام کرد که با هرگونه دیدار کشورهای با این فرد مخالف است. به گزارش ایرنا، مراتب اعتراض چین روز جمعه از سوی «هونگ لی» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در پکن اعلام شد. وی گفت: پکن مخالف دعوت از «دالایی لاما» توسط هر کشوری و دخالت در امور داخلی خود است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین «دالایی لاما» را یک تبعیدی سیاسی نامید که با استفاده از مسائل مذهبی، فعالیت‌های جدایی طلبانه ضد چینی را در پیش گرفته است. «اوباما» و «دالایی لاما» تاکنون چندین بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند که این موضوع هر بار خشم و اعتراض چین را در پی داشته است.


تعداد بازدید :  438