شماره ۴۹۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
از تالار چه خبر

   سکوت فطانت‌فرد شکسته می‌شود| درحالی نخستین نشست خبری فطانت‌‌فرد با رسانه‌ها امروز در وزارت امور اقتصادی برگزار می‌شود که عدم‌موضع‌گیری وی درخصوص شرایط بازار از زمان ریاستش بر سازمان بورس، موافقان و مخالفانی دارد. تمدید مذاکرات هسته‌ای، تغییر رئیس سازمان بورس، افت چشمگیر شاخص بورس و قیمت سهام، تجمع سهامداران و معامله‌گران در تالار شیشه‌ای، تشکیل کمیته ثبات بازار سرمایه، دادن مهلت 5ساله به پالایشگاهی‌ها برای کیفی‌سازی محصولات، رایزنی برای کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و کاهش نرخ بهره مالکانه و کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد به خاطر شرایط نامساعد بورس از جمله اتفاقات مهم بازار سرمایه در چند ماه گذشته هستند. هرچند نباید از غیبت حقوقی‌ها و نهادهای حامی بازار در این مدت غافل شد.

   بازار سرمایه برای تکامل به سرمایه‌گذار خارجی نیاز دارد| نخستین دبیرکل سازمان کارگزاران بورس معتقد است بورس زمانی تکامل می‌یابد که سرمایه‌گذاران خارجی در آن حضور داشته باشند و شرکت‌های بورسی کشور نیز در سایر بورس‌ها پذیرفته و فعالیت کنند. الله‌وردی رجایی‌سلماسی در این‌باره می‌گوید: در 47‌سال گذشته اقدامات زیادی در بورس انجام شده است و راه‌های زیادی در زمینه توسعه بازار سرمایه در کشور پیموده شده که یکی از آنها فرهنگ‌سازی و شناساندن بورس به مردم است، با این حال نمی‌توان گفت در کشور ما بورس به بلوغ رسیده است. وی گفت: وضع تحریم‌ها موجب تأخیر رشد بورس در کشور شد چرا که تحریم مانع حضور سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد و بورس است.

    زیان سرمایه‌گذاران به 50‌درصد رسید| یک فعال بازار سرمایه با بیان این‌که با افت بورس 80‌هزار‌ میلیارد تومان دارایی از بین رفت، گفت: زیان سرمایه‌گذاران به 50‌درصد رسیده است. علیرضا قدرتی، معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی مهر اقتصاد با اشاره به وضع بورس گفت: متاسفانه بیش از یک‌سال از شروع بحران و افت شاخص‌های بورس گذشته و طی این مدت سهامداران بورس ضررهای بسیاری متحمل شده‌اند، ولی عکس‌العمل مناسبی از سوی دولتمردان و نمایندگان مجلس و سایر مسئولان ذیربط صورت نگرفت. به گفته معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی مهر اقتصاد، از ابتدای‌ سال براساس شاخص قیمتی و به گفته مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس، سهامداران بیش از 27‌درصد زیان کرده‌اند که حتی با فرض صحت این موضوع اگر زیان عدم‌النفع سهامداران را حداقل 20‌درصد در نظر بگیریم، سرمایه‌گذاران حدود 50‌درصد زیان کرده‌اند.


تعداد بازدید :  280