شماره ۴۹۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
از سوی شرکت ملی گاز ایران
دلایل افزایش مبلغ قبوض گاز مشترکان خانگی تشریح شد
تعرفه گاز، ارتباطی به پلکانی بودن گازبهای مصرفی ندارد عوارض، آبونمان و مالیات بر ارزش افزوده بندهایی هستند که رقم قبوض گاز را بالا می‌برند

شهروند| قبض‌های گاز نخستین ماه زمستان امسال بسیاری از مشترکان را شوکه کرد. در حالی ‌که مشترکان کم‌مصرف مانند ماه‌های قبل انتظار ارقام معقولی را در قبوض مصرفی خود داشتند، اما زمانی که قبوض دوره اخیر گاز خانگی به دستشان رسید با رقمی به مراتب بالاتر از دوره‌های گذشته مواجه شدند که این اختلاف باعث اعتراض مشترکان شد.
این در حالی است که شرکت ملی گاز در واکنش به گلایه مشترکان هرگونه افزایش تعرفه گاز مصرفی خانوارها را رد کرده است اما همچنان مشترکان به‌دنبال پاسخی منطقی برای دلیل افزایش چشمگیر قبوض خود بودند. در همین حال روز گذشته رئیس امور تعرفه‌ها و قراردادهای مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که افزایش قیمت تعرفه گاز مربوط به گازبهای مصرفی شهروندان است و کاملا با قیمت‌های پلکانی که یک الگوی مصرف محسوب می‌شود، متفاوت است.
به گزارش روابط‌عمومی وزارت نفت، سیدجلال نورموسوی با اعلام این‌که تعرفه گاز، ارتباطی به پلکانی بودن گازبهای مصرفی ندارد، گفت: مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها با ابلاغ مصوبه هیأت وزیران از اول فروردین امسال آغاز و براساس آن‌ درصدی نیز به مبالغ گازبهای بخش‌های مختلف (خانگی، تجاری، ...) افزوده شد.
وی با بیان این‌که قیمت اصلی گازبها در دوره قبلی هدفمندی یارانه‌ها ٧٠٠ریال بود، افزود: امسال و در مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، ٢٠‌درصد به قیمت اضافه و گازبهای اصلی به ٨٤٠ریال افزایش یافت. وی با تأکید بر این‌که گازبها هیچ ارتباطی با قیمت‌های پلکانی ندارد، تصریح کرد: ١٢ پلکان موجود به منظور ایجاد انگیزه و تشویق افراد کم‌مصرف یا ابزاری برای تنبیه مشترکان پرمصرف تهیه شده که با قیمت اصلی گازبها متفاوت است.
وی اضافه کرد: به‌عنوان مثال کسانی که از نظر مصرفی در پلکان‌های اول و دوم قرار دارند، اصولا بهای اصلی گاز کمتری نیز پرداخت می‌کنند؛ همچنین کسانی که در پلکان‌های چهارم به بعد هستند نیز از یک میزان مصرف به بعد (٥٥١ مترمکعب به بالا) بهای بیشتری برای گاز مصرفی خود می‌پردازند.
مصرف کمتر گاز ربطی به دهک‌های اقتصادی ندارد
نورموسوی با بیان این‌که پلکان‌های دهک‌های اقتصادی با پلکان مصرف گاز توسط مردم متفاوت است، اظهار کرد: به عبارتی آنهایی که در دهک اقتصادی پایین قرار دارند، لزوما گاز کمتری مصرف نمی‌کنند و عکس این موضوع نیز صادق است. وی گفت: پلکان‌های یک و 2 که تا ٤٠٠ مترمکعب مصرف گاز را دربر می‌گیرد، عمدتا شامل آپارتمان‌های نوساز، خانه‌های مناطق گرمسیری، همچنین خانه‌ها و ویلاهای مناطق توریستی می‌شود که در برخی مواقع در آن سکونت می‌شود.
او ادامه داد: به‌عنوان مثال اگر یک مشترک در حالت عادی از دو بخاری و یک وسیله برای پخت‌وپز در شهر تهران که اقلیم ٢محسوب می‌شود، استفاده کند، حداقل ٦٠٠ تا ٨٠٠ مترمکعب گاز مصرف کرده که براساس نرخ تعرفه تا ٢٥٠ مترمکعب آن ٤٤تومان، از ٢٥١ تا ٣٥٠ مترمکعب آن ٦٤تومان، از ٣٥١ تا ٤٥٠ مترمکعب آن ٨٤ تومان، از ٤٥١ تا ٥٥٠ مترمکعب آن ١٠٤ تومان و الی آخر محاسبه می‌شود.
او افزود: در صورتی که به قول برخی افراد و رسانه‌ها، برای افراد پرمصرف تعرفه بیشتر و افراد کم‌مصرف تعرفه کمتر در نظر گرفته می‌شد، چه‌بسا افراد با درآمد پایین همانند روستايیان، با قبوض بالای گازبها مواجه می‌شدند، چرا که به‌عنوان مثال مبحث ١٩ در ساختمان‌ها و بناهای روستایی رعایت نشده و این مشترکان بعضا مجبور به مصرف گاز بیشتری هستند. این مقام مسئول افزود: به عبارت دیگر اگر مشترکی در مصرف گاز هرقدر پله‌های بالاتری قرار داشته باشد به تعداد پله‌ها باید جریمه و هزینه بیشتری در هزینه مصرف گاز پرداخت کند و هرقدر تعداد پله‌های مصرف گاز کمتر باشد به تبع از تخفیف بیشتری برخوردار خواهد شد.
عوارض در قبوض گاز امسال افزایش نداشت
در حال حاضر علاوه بر هزینه گاز مصرفی هزینه‌های دیگری مانند عوارض، مالیات بر ارزش افزوده و آبونمان به قبوض مصرفی اضافه می‌شود که سهم بالایی در افزایش مبالغ دارند. رئیس امور تعرفه‌ها و قراردادهای مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که عوارض در قبوض گاز امسال افزایشی نداشته است، افزود: عوارض کنونی ١٣تومان به ازای هر مترمکعب گاز است. نورموسوی با بیان این‌که عوارض مصوبه مجلس، مالیات بر ارزش افزوده، طبق قانون بودجه، آبونمان، مصوبه شورای اقتصاد و گازبها مصوبه هیأت دولت است، تأکید کرد: وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران مجری مصوبات هستند.
وی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده که ٨‌درصد است به گازبها و آبونمان تعلق می‌گیرد و شامل عوارض نمی‌شود. او با بیان این‌که آبونمان نیز در همه قبوض ثابت است، گفت: در قبوض ٤٥روزه، مبلغ ثابت آبونمان ١,٥ برابر می‌شود. به گفته وی فرمول تعیین آبونمان نیز شامل ضریب ثابت ٣ ضربدر ظرفیت کنتور ضربدر گازبهای بخش مربوطه (خانگی، تجاری، ...) محاسبه می‌شود. نورموسوی گفت: در برخی استان‌ها قبوض گاز ٣٦روزه صادر می‌شود.
او با اشاره به این‌که در برخی موارد ممکن است شهروندان جمع قیمت قبوض گاز را تقسیم بر میزان مترمکعب گاز مصرفی خود کنند، یادآوری کرد: این کار اشتباه است و برای به‌دست آوردن قیمت صحیح، گازبها باید بدون احتساب عوارض، مالیات و آبونمان محاسبه شود.
معترضان به دفاتر پیشخوان   مراجعه  کنند
رئیس امور تعرفه‌ها و قراردادهای مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که برخی شرکت‌های گاز استانی انجام برخی خدمات را به دفاتر پیشخوان واگذار کرده‌اند، گفت: مشترکانی که احتمال می‌دهند در تعیین نرخ گازبهای آنها اشتباهی پیش آمده با مراجعه به این دفاتر و محاسبه مجدد، می‌توانند مشکل خود را برطرف کنند. به گفته وی، مردم همچنین می‌توانند به امور مشترکان ادارات گاز نیز مراجعه و مسائل خود را راجع به نرخ گازبهای مصرفی خود برطرف کنند.
احتمال مصرف گاز کمتر در سال‌جاری
 نسبت به سنوات گذشته
نورموسوی با بیان این‌که محاسبات مالی بهای فروش گاز به مشترکان در شرکت ملی گاز مربوط به 2ماه قبل از آن است، گفت: هنوز آمار دقیقی از طبقه‌بندی مشترکان در پلکان‌های تعرفه برای امسال در دست نیست. او افزود: با توجه به افزایش تعرفه در ‌سال‌جاری، مدیریت مصرف بیشتر از سوی مردم ضروری است. در همین حال با توجه به این‌که امسال زمستان سردی نداشتیم، احتمال این‌که آمار مصرف گاز نسبت به‌ سال گذشته کاهش داشته باشد، زیاد است.
اقلیم‌بندی با نظر پژوهشکده هواشناسی
نورموسوی با بیان این‌که اقلیم‌بندی‌ها برای فروش گاز در کشور بر مبنای اعلام‌نظر پژوهشکده هواشناسی صورت گرفته است، تأکید کرد: شرکت ملی گاز در این‌باره دخل و تصرفی نداشته است. وی گفت: هم‌اکنون ٤ اقلیم وجود دارد که میزان مترمکعب مصرف گاز پلکان‌های الگوی مصرف (١٢ پلکان) در آنها متفاوت است. او همچنین افزود: ممکن است در آینده و در مرحله آخر هدفمندی یارانه‌ها، انتهایی‌ترین قیمت برای بیشترین میزان مصرف گاز بر پایه ٧٥‌درصد فوب خلیج‌فارس تعیین شود.


تعداد بازدید :  160