شماره ۴۹۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
پس از بالا رفتن قیمت وارداتی‌ها، داخلی‌ها هم دست به کار شدند
مانور دوباره خودروسازان و گرانی خودروها در سال 94

شهروند| تورم در بازارهای مختلف در آستانه شب‌های‌ سال نو رسمی قدیمی است؛ انگار که اگر قدری بازارها برهم نریزد و صنوف مختلف از نابسامانی این شب‌ها سودهای کلانی به جیب نزنند، ‌سال تحویل نمی‌شود. از روغن و شکر گرفته تا پوشاک و خودرو در روزشمار باقی مانده تا‌ سال نو درگیر بحث قیمت‌گذاری هستند. اپیدمی ماهی‌گیری از بازارهای مختلف آن هم در غفلت مسئولان تنظیم بازار امسال هم به صورت تمام و کمال به اجرا در خواهد آمد. بازار خودرو هم که دیگر گل سر سبد این ماجراست. افزایش قیمت و گرم کردن بازار آن هم نیازی به تبصره و تصویب و کسب اجازه ندارد؛ تنها کافی است چند مصاحبه هوشمندانه از متصدیان این صنعت در کشور منتشر شود تا هیجان مقطعی به بازار سرایت کرده و قیمت‌ها باب میل خودروسازان شود. در همین حال اما خودروسازانی که تا هفته‌های قبل برای افزایش قیمت خودرو در ‌سال‌جاری تلاش می‌کردند، زمانی که مقاومت شورای رقابت و جو منفی موجود در مجلس را مشاهده کردند، یک گام به عقب کشیدند. آنان ماجرای قیمت‌گذاری دنا را با خود مرور کردند و دریافتند که بهتر است بهانه‌های دندان‌گیرتری برای افزایش قیمت ارایه دهند. با این فرضیه‌ها از اواسط دی‌ماه انجمن خودروسازان با پشتیبانی دو خودروساز بزرگ کشور تلاش‌های همه جانبه‌ای را برای افزایش قیمت در روزهای آغازین‌ سال نو به کار بسته‌اند.
آماده‌باش خودروسازان برای گرانی در ‌سال آینده
در این راستا اظهارات یکی از حامیان اصلی خودروسازان قابل توجه است. احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به تغییرات ساختاری در اقتصاد ازجمله افزایش عوارض دولتی و هزینه‌های تولید، می‌گوید: ‌سال آینده با این وقایع به‌طبع خودرو گران خواهد شد و خودروسازان هم خواهان افزایش قیمت خودروهای داخلی هستند که مواضع‌شان را اعلام کرده‌اند. وی با بیان این‌که از ابتدای ‌سال آینده برخی عوارض دولتی ازجمله عوارض شماره‌گذاری، بیمه و مالیات بر ارزش‌افزوده افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: علاوه بر هزینه‌های دولتی که از سوی خودروسازان به دولت پرداخت می‌شود هزینه‌های تولید خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند. دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: از ابتدای‌ سال آینده میزان حقوق و دستمزد افزایش خواهد یافت، علاوه بر آن به‌طور سنتی در‌سال جدید شاهد افزایش قیمت مواد اولیه خواهیم بود. وی افزود: بنابراین رشد هزینه‌های دولتی و غیردولتی صنعت خودرو افزایش هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده تولید خودروهای داخلی را به دنبال خواهد داشت و به دنبال آن قیمت خودروها هم باید افزایش یابد. نعمت‌بخش با بیان این‌که در این زمینه خودروسازان درخواست خود را برای افزایش قیمت ارایه خواهند کرد، تصریح کرد: قیمت خودروهای داخلی باید به‌گونه‌ای تعیین شود که خودروسازان بتوانند به حوزه‌های اصلی چون تحقیق و توسعه و افزایش تنوع محصولات تولیدی بپردازند.
شیوا: عدم افزایش قیمت در‌ سال جدید
با وجود اظهارات نعمت‌بخش درخصوص لزوم افزایش قیمت خودرو در‌ سال آتی، گفته‌های شیوا رئیس شورای رقابت نیز جالب به نظر می‌رسد. او  گفته است: امسال باید ‌سال کیفیت باشد و همچون تیراژ تولید کیفیت نیز به سمت مدار صعودی حرکت کند چرا که کیفیت خوب به مراتب بهتر از تولید زیاد است. افزون بر این به دلیل مهار تورم و افزایش تولید نشانه‌های مبنی بر عدم افزایش قیمت نمایان شده است اما تا زمانی که شاخص‌های قیمت‌گذاری در ‌سال آتی محاسبه نشود نمی‌توان چیزی اعلام کرد. وی با یادآوری این‌که هم‌اکنون بازار خودرو آرام است و خودروسازان و خریداران از وضع موجود رضایت دارند،  اظهار داشت: مطمئنا اگر وضع بازار خودروهای داخلی همین‌گونه ادامه یابد، قطعا خودروسازان ملزم به افزایش کیفیت   می‌شوند.


تعداد بازدید :  145