شماره ۴۹۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
روایت پرونده‌ای که بدون متهم به دادگاه رفت
500 مالباخته معطل تحقیقات پلیس اینترپل
کلاهبردار خودروهای لیزینگی با میلیارد‌ها تومان ثروت تحت تعقیب است

شهروند| کلاهبردار فراری که با نقش‌آفرینی بیش از 500متقاضی خرید خودرو را سر کیسه کرده بود درحالی تحت تعقیب پلیس بین‌الملل قرار گرفت که پرونده مجرمیت او برای تعیین حکم به دادگاه فرستاده شد. 23بهمن‌ماه ‌سال 91 سناریوی کلاهبرداری کلان شرکت فروش خودروهای لیزینگی کلید خورد. همه چیز از آگهی بزرگ یک روزنامه کثیرالانتشار شروع شد. آگهی که یک‌سال بعد، خریداران را برای باز پس گرفتن سرمایه‌هایشان به دادسرا کشاند. یک‌سال بود که از سرمایه‌گذاری در شرکت فروش خودروهای لیزینگی راضی بودند، اما هرگز تصور نمی‌کردند قربانی کلاهبرداری مدیرعامل مرموز شرکت شوند. پرونده عجیبی است؛ 500 شاکی 2‌سال است که بین اداره پلیس آگاهی و دادسرای ناحیه 5 سعادت‌آباد سرگردانند. از آن روز سیاه به بعد نه سرمایه‌ای وجود دارد و نه متهمی، متهم پرونده گریخت همان موقع که طعمه‌هایش ماجرا را فهمیدند. روزها و ماه‌های اول سالن دادسر پُر بود از شاکیانی که سرمایه‌های کم و زیاد شان را به شرکتی کاغذی باخته بودند. همان زمان با شکایت متهمان و تشکیل پرونده کلاهبرداری تحقیقات گسترده کارآگاهان برای ردیابی این مرد فراری آغاز شد. تا این‌که چند فرضیه پلیسی نشان می‌داد متهم در فرار سازمان‌یافته‌ای خودش را به خاک هلند رسانده است. همین اطلاعات کافی بود تا دستگاه قضایی ایران با نامه‌نگاری‌های دیپلماتیکی و پلیسی از پلیس اینترپل آمستردام درخواست تحت تعقیب قرار گرفتن او را صادر کند.
سالگرد پرونده
ناپدید شدن مدیرعامل کلاهبردار با میلیون‌ها تومان پول، حالا 2‌سال است که به کابوس شاکیان پرونده تبدیل شده. کابوسی که زندگی خیلی‌هایشان را زیر و رو کرد و با این حال طبق روال قانونی درحال بررسی قضایی است. 25 بهمن‌ماه ‌سال 91 وقتی شمارش معکوس برای تحویل گرفتن خودروی خریداران به آخر خط رسید متقاضیان شرکت فروش خودروهای لیزینگی در برابر درهای بسته شرکت «ر.م.م»   رفتند. چند روز بعد بود که زنان و مردان نگران فهمیدند طعمه شرکتی کاغذی شده‌اند و سرمایه‌هایشان به تاراج رفته است. وقتی شاکیانی که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شد از کلاهبرداری حرفه‌ای گرداننده این شرکت در ساختمان شیکی واقع در ستارخان پرده برداشتند، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد متهم خودش را به خاک کشور دیگری رسانده است. با شکایت مالباختگان و تشکیل پرونده تیمی از کارآگاهان اداره آگاهی دست به رازگشایی از این کلاهبرداری بزرگ زدند. کارآگاهان دریافتند این شرکت مرموز با تبلیغات بسیار گسترده رسانه‌ای متقاضیان خرید خودروهای لیزینگی را سر کیسه کرده و بعد از دریافت پیش قسط‌های‌شان قبل از زمان وعده داده شده برای تحویل خودرو از کشور گریخته است. با اعلام این خبر بازپرس شعبه هفتم دادسرای ناحیه 2 سعادت‌آباد طی نامه‌ای از پلیس اینترپل درخواست کرد تا اقدامات برون‌مرزی شان را برای ردیابی این کلاهبردار آغاز کنند تا این‌که در آخرین ردیابی‌های پلیس مشخص شد این مرد شیاد با میلیاردها تومان پول باد آورده به کشور هلند گریخته است.
آخرین وضع پرونده
درحالی‌که پلیس اینترپل هلند هم نتوانست این کلاهبردار تحت تعقیب را، دستگیر و به ایران بازگرداند. شاکیان پرونده همچنان در انتظار خبری مبنی بر دستگیری او در کشورهای دیگر هستند. ربابه پورعباس که 2‌سال پیش 18‌میلیون تومان پولش را به این شرکت کاغذی سپرد به «شهروند» گفت: «دليل انتخابم برای خرید از اين شركت سود كم و پيش پرداخت كم بود. اما بعد از یک‌سال همه سرمایه‌ام را باختم. 2‌سال است که به امید خبری خوش، پله‌های دادسرا را بالا و پایین می‌روم. قالپاق دزدها را خيلي زود مي‌گيرند اما درخصوص كلاهبرداري کلان اين شركت كه بیش از 500 نفر را بيچاره كرده است هيچ‌كس پاسخگو نيست و تنها يك جواب تكرار مي‌شود «متهم فراری است».
دیری شاکی دیگر این پرونده که سرمایه‌اش را به این مرد کلاهبردار باخته است در رابطه با آخرین وضع پرونده‌شان گفت: «پلیس اینترپل به ما وعده داده که با حکم دادگاه می‌تواند برای این کلاهبردار حرفه‌ای برگ اعلان قرمز صادر کند تا در همه کشورهای دنیا تحت تعقیب پلیس قرار بگیرد.»
با این حال طبق دستور بازپرس شعبه هفتم دادسرای سعادت‌آباد پرونده این کلاهبردار فراری با قرار مجرمیت به دادگاه فرستاده خواهد شد تا در آن‌جا هم با حضور شاکیان دستورات لازم برای تحت تعقیب قرار گرفتن او در سراسر کشورهای جهان به پلیس اینترپل صادر شود.


تعداد بازدید :  111