شماره ۴۹۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
روي خط خبر

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ایران: وقوع 5/1درصد مرگ‌های کشوردر‌ آی‌سی‌یو
شهروند| رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ایران، از وقوع 1.5‌درصد مرگ‌های کشور در بخش‌های ‌آی سی یو بیمارستان‌ها خبر داد. علیرضا زالی در دومین کنگره بین‌المللی مراقبت‌های ویژه در توضیح بیشتر با تأکید بر افزایش نیاز کشور به مراقبت‌های ویژه، گفت: «سالمند شدن جمعیت، یکی از عواملی است که نیاز ما را به اینگونه مراقبت‌ها افزایش می‌دهد. همچنین از دیگر عوامل می‌توان به تغییر سیمای بیماری‌ها در کشور اشاره کرد. یعنی سیمای بیماری‌ها در کشور ما تغییر کرده است، مانند بروز بیماری‌های قلبی و عروقی که این بیماری علاوه بر قلب و عروق دیگر ارگان‌های بدن را نیز درگیر می‌کند و بنابراین نیاز به مراقبت‌های ویژه را افزایش می‌دهد.» زالی تغییر فرایند سرطان‌ها در کشور را از دیگر عوامل نیاز ویژه به بخش‌های مراقبت‌های ویژه دانست. «پیش‌بینی می‌شود که هر ساله 85‌هزار مورد جدید سرطان در کشور داشته باشیم که براساس این پیش‌بینی و با نگاهی آینده‌نگرانه باید طرح جدیدی بر بخش مراقبت‌های ویژه داشته باشیم. عامل دیگر افزایش نیاز ما در کشور به بخش‌های مراقبت‌های ویژه حوادث ترافیکی است، چراکه درمان و نگهداری افراد آسیب‌دیده از این حوادث در بخش‌های آی‌سی‌یو و مراقبت‌های ویژه انجام می‌گیرد.» به‌گزارش مهر، او با تأکید بر این‌که نیاز ما به متخصص مراقبت‌های ویژه در سال‌های آینده افزایش می‌یابد، گفت: باید تمهیداتی در این زمینه سنجیده شود که یکی از این تمهیدات، تجهیز مراکز مراقبت‌های ویژه به فناوری‌های جدید و نیاز به بازسازی فناوری‌های این بخش است. تجهیزاتی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه درنظر گرفته می‌شود، با سایر بخش‌ها تفاوت دارد، زیرا علاوه بر کمیت و تعداد آنها، کیفیت آنها نیز مهم است. نکته دوم، بحث تغییر نگرش فرایندهای ساختاری در مجموعه‌های درمانی ماست که در گذشته از یک نگاه سنتی نشات می‌گرفت اما امروزه بخش مراقبت‌های ویژه نیاز به سیستم‌های جدید دارد. زالی با بیان این‌که مسأله مهم دیگر در زمینه رشته‌های مراقبت‌های ویژه در نیروی انسانی است، تأکید کرد: «ما در زمینه نیروی انسانی به تربیت فوق تخصص در بخش‌های مراقبت‌های ویژه نیاز داریم. در حال حاضر ما با دو مشکل مواجه هستیم که یکی از مشکلات ما از نظر کمی و به لحاظ تعداد تخت است. تعداد تخت‌های ما در کشور از حد استاندارد پایین‌تر است. به صورتی که اگر همه تخت‌ها را حساب کنیم، چیزی حدود 15 تا 20‌هزار تخت مراقبت‌های ویژه نیاز داریم و در حال حاضر تنها حدود 5‌هزار تخت در این بخش‌ها داریم که با کمک وزارت بهداشت در ‌سال آینده 1500 تخت به تعداد آنها اضافه خواهد شد. با این وجود 30‌درصد نیاز ما به تخت تأمین می‌شود.»

کاهش آمار دختران‌ پایتخت
مهر| در جلسه شورای اداری تهران اعلام شد که آمار دختران تهرانی رو به کاهش است. صبح چهارشنبه جلسه شورای اداری شهرستان تهران به ریاست عیسی فرهادی فرماندار پایتخت و 50مدیر دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.
در این جلسه از سوی کارشناسان و محققان اعلام شد که سیستان‌وبلوچستان و استان هرمزگان از 9فرزند به میزان 3 فرزند کاهش نرخ باروری داشته و استان گیلان و مازندران و تهران کمترین نرخ باروری را دارند. در این جلسه اعلام شد هر کشوری که نرخ باروری آن زیر 1.3‌درصد باشد افزایش جمعیت آن سخت است؛ در حالی ‌که الان نرخ رشد جمعیت در تهران 1.1 و حتی در طالقان به زیر یک‌درصد رسیده است. براساس آمارها از هر‌ هزار تولد، 477 تولد دختر است و این نشان می‌دهد هر مادر تهرانی نیم دختر به نسل دختران اضافه می‌کند و این یعنی این‌که با کاهش دختران تهرانی روبه‌رو هستیم. کارشناسان جلسه اعلام کردند که در‌ سال 1414 باید به رشد 2.5 فرزند برسیم که باز هم با این تعداد با کاهش روبه‌رو هستیم و اگر این‌گونه پیش برویم در ‌سال 1480 جمعیت کشور 31‌میلیون نفر و نصف آن سالمندان خواهند بود. در این جلسه عنوان شد، هم‌اکنون سالی یک‌میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود و در ‌سال 1415 براساس تولد و مرگ‌ومیر، رشد جمعیت به صفر می‌رسد.

کاهش 18/5 درصدی بارندگی در نیمه دوم‌ سال‌جاری
مهر| بررسی‌های پژوهشکده اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی نشان می‌دهد بارندگی کل کشور از ابتدای مهرماه تا ششم بهمن‌ماه‌ سال‌جاری کاهش ۱۸.۵‌درصدی دارد.  پژوهشکده اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی فصلی کشور که هفته اول هر ماه به روز می‌شود، گزارشی از وضع میانگین بارش استانی کشور از ابتدای‌ سال‌جاری زراعی تا ششم بهمن‌ماه و پیش‌بینی بارش و دمای کشور طی سه ماه آینده را ارایه کرده است. براساس این گزارش، در سه ماه آینده برای میانگین دمای کشور افزایش نیم تا یک درجه بیش از میانگین بلندمدت و برای بارش کشور کاهش 10 تا 20‌درصد کمتر از میانگین بلندمدت پیش‌بینی شده است. پهنه‌بندی خشکسالی دی‌ماه ‌سال‌جاری نشان از درجات مختلف خشکسالی از خفیف تا شدید در اکثر مناطق نیمه غربی و نیمه‌شمالی کشور دارد.
میانگین ارتفاع بارش استانی کشور از ابتدای ‌سال زراعی جاری تا ششم بهمن ماه نسبت به دوره بلندمدت 18.5‌درصد کاهش یافته است.


تعداد بازدید :  214