شماره ۴۹۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

اکران فیلم عصر جدید
79 سال پیش، برابر با پنجم فوریه 1936 میلادی، فیلم سینمایی «عصر جدید»، یکی از معروفترین ساخته‌های بازیگر و کارگردان نامدار سینمای جهان چارلی چاپلین، در ایالات متحده آمریکا به اکران عمومی درآمد. این اثر با نام اصلی (Modern Times) فیلمی صامت بود که چاپلین علاوه بر کارگردانی در آن بازی هم می‌کرد. «عصر جدید» به نوعی تقلای «ولگرد کوچک» با بازی چاپلین، برای زندگی در دنیای مدرن و صنعتی است.

بمب هيدروژني گم شده
57 سال پیش، برابر با پنجم فوريه 1958 میلادی، يك بمب افكن نيروي هوايي آمريكا كه حامل يك بمب هيدروژني 3500 كيلوگرمي بود، در جريان يك مانور نظامي بر فراز اقيانوس اطلس به يك جنگنده برخورد كرد. خلبان بمب افكن براي سبك كردن هواپيما و نجات جان سرنشينان، از فرماندهي مانور خواست اجازه دهد مهمات خود از جمله بمب هيدروژني را به دريا بیاندازد. اين اجازه به اين اميد كه بمب بعداً   از آب گرفته شود به او داده شد. اما از آن زمان تاكنون یعنی قریب به 50 سال جستجوها براي يافتن بمب ناپديد شده به نتیجه نرسیده است.

به قدرت رسیدن تاچر
40 سال پیش، برابر با پنجم فوریه 1975 میلادی، مارگارت هیلدا تاچر، معروف به بانوی آهنین، ریاست حزب محافظه‌کار انگلستان را در دست گرفت. این نخستین بار در تاریخ انگلستان بود که یک زن رئیس یک حزب سیاسی عمده این کشور می‌شد. تاچر چند سال بعد در ۱۹۷۹ با شعار بهبود اوضاع اقتصادی به نخست وزیری بریتانیا رسید و تا سال ۱۹۹۰ در هر 2 سمت باقی‌ ماند. تاچر تنها زنی در بریتانیا است که تاکنون دارای این 2 پست به صورت همزمان بوده است. از نظر صلابت سیاسی بسیاری او را هم تراز وینستون چرچیل نخست وزیر مشهور و با نفوذ دهه‌های ۴۰ و ۵۰ بریتانیا می‌دانند.


تعداد بازدید :  255