شماره ۴۹۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
معاون دانشجویی و جوانان سازمان جوانان هلال‌احمر:
کانون‌های دانشجویی می‌توانند در نسل جوان تأثیر بگذارند

حسام خراسانی| سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان قدیمی‌ترین تشکل در حوزه جوانان کشور، با بیش از شصت‌ سال قدمت یکی از بازوان جمعیت هلال‌احمر در پیشبرد اهداف بشردوستانه است. این سازمان مردم‌نهاد با توجه به گسترش فعالیت‌های مربوط به جوانان در سطح دانشگاه‌ها، کانون‌های دانشجویی را در دانشگاه‌ها تأسیس کرده است که در پیشبرد اهداف بشردوستانه و جاری شدن ارزش‌های نوعدوستی در جامعه نقش بزرگی دارند. امیر‌ لـله‌گانی، معاون دانشجویی و جوانان سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر درخصوص فعالیت‌ کانون‌های دانشجویی هلال‌احمر با «شهروند» گفت‌و‌گو کرده است.
در ابتدا از نتایج برنامه‌های معاونت دانشجویی و جوانان سازمان‌جوانان هلال‌احمر برای بهبود کیفی و کمی کانون‌های دانشجویی در سالی که گذشت بگویید.
پیرو تفاهم‌نامه‌هایی که با وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی داشتیم، برنامه‌ریزی‌هایمان را در سالی که گذشت در 2 محور تأسیس کانون‌های دانشجویی و توانمندسازی کانون‌ها دنبال کردیم، درحال حاضر نیز 900 کانون دانشجویی سازمان جوانان در دانشگاه‌ها فعال هستند که 30‌درصد این کانون‌ها غیرفعال بودند و با برنامه‌ریزی چند ماه اخیر فعال شده‌اند.
 سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته و یکشنبه و دوشنبه هفته جاری نیز اولین گردهمایی سراسری دبیران منتخب کانون‌های‌ دانشجویی را برگزار کردیم.
 در این برنامه دکتر حسام‌الدین علامه مدیر‌کل فرهنگی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، دکتر حسین میرزایی مدير كل امور فرهنگي وزارت علوم و غلامحسین محمدی مدیر‌کل فوق‌برنامه فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند.
درخصوص اهدافی صحبت کنید که در این گردهمایی داشتید.
در این گردهمایی حدود 130 نفر از اعضای خانم و 120 نفر از اعضای آقا شرکت کردند. گردهمایی دبیران کانون‌های دانشجویی در راستای هدف توانمند‌سازی کانون‌های دانشجویی و دبیران کانون‌های دانشجویی برگزار شد. برنامه‌های آموزشی در این گردهمایی چند روز دنبال شد، ما درواقع تبیین استراتژی 1 که بخشی از برنامه 20-20 فدراسیون جهانی در جهت آموزش جوانان برنامه‌ریزی شده است را دنبال کردیم. آشنایی کافی با الگوها و برنامه‌های فدراسیون جهانی باعث می‌شود، اگر برنامه‌ریزی در کانون‌های دانشجویی صورت می‌گیرد مبتنی بر این الگو و هماهنگ با فدراسیون جهانی است.  
بحث دوم در این گردهمایی تبیین اصول و اهداف جمعیت هلال‌احمر بود، مدرسان دوره اصول هفتگانه نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و اهداف چهارگانه جمعیت هلال‌احمر را بازگو کردند و توضیحاتی درخصوص انطباق این اصول و اهداف با حیطه فعالیت کانون‌های دانشجویی تشریح شد.
آشنایی با شبکه اجتماعی ماه نو به‌عنوان حلقه ارتباطی اعضا و معرفی سامانه عضویت اعضا به دبیران کانون‌ها که توسط اداره جذب سازمان طراحی شده است از دیگر برنامه‌هایی بود که در این گردهمایی دنبال شد.
کارگروهی از دبیران کانون‌های دانشجویی در این گردهمایی تشکیل شد. به‌عنوان مثال کار‌گروه دانشجویان سراسری، کارگروه دانشجویان آزاد یا کار‌گروه‌ دانشجویان پیام نور که هر کدام یک نماینده به‌عنوان سخنگو انتخاب کردند و در جلسه‌ای که با  حضور رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر و مدیران فرهنگی وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد برگزارشد دانشجویان به بیان مطالبات خود پرداختند. مدیران خواسته‌های  این دانشجویان را شنیدند و قول پیگیری این مطالبات را دادند تا مشکلات این دانشجویان در دانشگاه حل شود و برنامه‌ریزی جهت زیرساخت‌های لازم صورت گیرد.
آیا کانون‌های دانشجویی برنامه‌ای با محوریت ترویج مثبت فعالیت‌های اجتماعی دنبال می‌کنند؟
باتوجه به سیاست‌هایی که سازمان جوانان در حوزه دانشجویی دارد و با توجه به فضای خوبی که توسط دولت در زمینه فعالیت‌ها سمن‌ها(سازمان‌های مردم‌نهاد) و نهادهای غیردولتی مهیا شده است ما امیدواریم کانون‌های دانشجویی به‌عنوان نمونه‌ای از سازمان‌های مردم‌نهاد بتوانند نقش پویا و موثری در جامعه ایفا کنند. با این ساختار و توضیحاتی که مدیران 3 نهاد شرکت‌کننده در گردهمایی اخیر ارایه دادند و با توجه به استقبال آنان در بحث توسعه کانون‌ها امیدواریم کانون‌ها نه‌تنها منشا اثر در محیط دانشگاه بلکه در محیط شهر و به‌طورکلی در جامعه باشند و با توجه به آموزش‌های ترویج فعالیت‌های مثبت اجتماعی مانند بشردوستی، صلح یا پیشگیری از معضلات اجتماعی مانند پیشگیری از مواد مخدر و خشونت که در این کانون‌ها انجام می‌شود این کانون‌ها می‌توانند درخصوص مسائل اجتماعی در نسل جوان ما تاثیرگذار باشند.
دکتر قبادی‌دانا- رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر- درخصوص شکل‌گیری کرسی‌های آزاد‌اندیشی با محوریت بشردوستی صحبت کرده‌اند؛ نظر شما در این خصوص چیست؟
این یکی از خواسته‌هایی بود که دبیران کانون‌ها نیز دنبال می‌کردند و رئیس سازمان جوانان نیز خواستار پیگیری این موضوع شده‌اند تا بتوانیم در زمینه کرسی آزاداندیشی فعال باشیم که با استقبال مدیران فرهنگی شرکت‌کننده  و اعلام آمادگی آنها همراه بود. کارگروهی به‌زودی در این زمینه تشکیل می‌شود و مطمئنا این موضوع از برنامه‌های آتی کانون‌های دانشجویی خواهد بود.
درخصوص ارتباط کانون‌های دانشجویی با یکدیگر نیز برنامه‌ریزی شده است؟
ایجاد مجامع کانون‌های دانشجویی طرحی است که سازمان جوانان هلال‌احمر برنامه‌ریزی کرده و اساسنامه‌ مجامع درحال تهیه  است.
شیوه کار چگونه است؟
در استان‌ها شورای استانی با حضور دبیران کانون‌ها تشکیل می‌شود و منتخب آنان مجمع دبیران کانون‌های دانشجویی سراسری را تشکیل می‌دهند تا جلساتی به صورت متداول داشته باشند. این مجمع می‌تواند به‌عنوان شورای مشورتی معاونت دانشجویی سازمان فعالیت کند  و  با توجه به این‌که دانشجویان نخبگان جامعه هستند و به نوعی بازوی مشورتی برای ما می‌شوند امیدواریم تا پیش از عید نوروز دستورالعمل‌های این موضوع را تهیه کنیم.
مطالبات دبیران کانون‌ها در این گردهمایی چه بود؟
بیشتر درخصوص مشکلاتی بود که در حوزه‌های مختلف دانشگاهی داشتند و هم اندیشی‌هایی در این زمینه صورت گرفت. 


تعداد بازدید :  205