شماره ۴۹۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
واکنش نمایندگان به حذف 500‌میلیارد تومان از بودجه امدادونجات
کم‌ لطفی به هلال‌احمر
محمد دامادي: حذف بودجه پیشنهادی دولت از سوي مجلس نادرست است

شهروند| در اقدامی عجیب، بودجه پیشنهادی دولت برای تقویت تجهیزات امدادونجات و مقابله با حوادث غیرمترقبه با پیشنهاد یکی از نمایندگان در کمیسیون تلفیق مجلس حذف شد.
اگرچه مسئولان ذیربط بارها درباره ضرورت تقویت امکانات امدادونجات جمعیت هلال‌احمر صحبت کرده‌اند اما با تعجب می‌بینیم که به‌رغم مساعدت دولت، 500‌میلیارد تومان از بودجه‌ سال 94 جمعیت هلال‌احمر حذف شده است.
محمد دامادی، نماینده ساری و عضو کمیسیون تلفیق مجلس ضمن یادآوری اهمیت و ضرورت تقویت تجهیزات امداد‌و‌نجات کشور، روز گذشته به بولتن‌نیوز گفت: «از اعضای محترم کمیسیون و همچنین نمایندگان محترم می‌خواهیم با عنایت به این مسأله نسبت به تصویب بودجه 500‌میلیارد تومانی مساعدت کنند.»
ناگفته پیداست که برای نجات جان افراد لحظات و دقایق تعیین‌کننده هستند و ارزش طلایی و حیاتی «وقت» هنگام حوادث معلوم می‌شود. در زمین‌لرزه‌های بزرگ، برای رساندن به‌موقع مصدومان بدحال و سخت آسیب‌دیده به مراکز درمانی، تنها بالگرد امدادی است که می‌تواند زحمات امدادگران و نجاتگران را به‌ثمر بنشاند و از مرگ یک انسان جلوگیری کند؛ حال با این تفسیر چطور برخی می‌توانند قبول کنند که باید مبلغی به اندازه 500‌میلیارد تومان از بودجه یک سازمان بزرگ امدادرسان حذف شود.
دامادی با اشاره به نقش و اهمیت امدادونجات هوایی در کشور افزود: «با توجه به نقش بسزای جمعیت هلال‌احمر کشور در این زمینه و ضعف امکانات و تجهیزات، دولت تقاضا کرد تا بودجه مناسبی در این زمینه تخصیص یابد تا بتوان اقدامات لازم برای امدادهای هوایی و تجهیز بالگردها داشت.»
او که عضو شورایعالی جمعیت هلال‌احمر نیز است و از نگرانی‌های این جمعیت عام‌المنفعه درخصوص نجات جان افراد آگاهی دارد، با تأکید بر تقویت امداد هوایی در کشور تصریح کرد: «با توجه به ترافیک در کلانشهرها، باید با امدادهای هوایی و بالگردها، موضوع نجات بیماران و مجروحان در تصادفات را تسریع کرد، لذا لازم است تا در این مسیر مساعدت کنند.» عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان این‌که باید در جهت حل مشکلات امداد‌رسانی هوایی و تأمین امکانات موردنیاز حرکت کرد، گفت: «باید بودجه مناسب در این زمینه به تصویب مجلس برسد تا جوابگوی نیازهای جمعیت هلال‌احمر کشور باشد.» بی‌شک حذف بودجه پیشنهادی دولت درخصوص تقویت تجهیزات امدادونجات حرکت اشتباهی بود که بدون اغراق باید گفت در آینده به قیمت از دست رفتن جان صدها حادثه‌دیده تمام می‌شود. دامادی حذف بودجه پیشنهادی دولت در این زمینه را نادرست دانست و یادآور شد: «البته هنوز جای امیدواری است و می‌توان با پیشنهاد به بازگشت به لایحه دولت،  500‌میلیارد تومان را در این زمینه مصوب کرد.» براساس گفته نماینده ساری، علاوه بر او برخی دیگر از نمایندگان نیز تصمیم دارند هنگام بررسی لایحه بودجه در صحن مجلس، پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت و تصویب بودجه 500‌میلیارد تومانی جهت تقویت تجهیزات امداد‌و‌نجات کشور به‌خصوص امدادهوایی مطرح و مصوب شود. این عضو شورایعالی جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد که امیدواریم این موضوع مهم با رأی قاطع نمایندگان به تصویب صحن مجلس برسد.
محمدابراهیم محبی نماینده مردم سنقر و رئیس فراکسیون امدادونجات و هلال‌احمر مجلس نیز روز گذشته در گفت‌وگو با «شهروند» حذف 500میلیارد از بودجه جمعیت هلال‌احمر را یک کم‌لطفی دانست و تصریح کرد: «امروز (دیروز) هم برای اصلاح وقت داریم و می‌توانیم این موضوع را به بعد موکول کنیم.»
مراد‌ هاشم‌زهی دیگر نماینده مجلس، عضو کمیسیون بهداشت و درمان و عضو شورایعالی جمعیت هلال‌احمر نیز دیروز در گفت‌و‌گو با «شهروند»، امدادرسانی را در اولویت فعالیت‌های هلال‌احمر دانست و با یادآوری جاده‌های حادثه‌خیز کشور گفت که پوشش امدادی جاده‌ها با بالگرد کار مهمی است.
او اضافه کرد: به دلیل وسعت برخی از استان‌ها و کوهستانی بودن برخی راه‌ها نیاز به بالگرد امدادی و تأمین اعتبار آن ضروری است.
دو روز گذشته نیز روح‌الله فروزش مدیرکل امور مجلس جمعیت هلال‌احمر در گفت‌و‌گو با «شهروند» صراحتا گفت: مبالغی که برای جمعیت هلال‌احمر در لایحه بودجه‌ سال 94 گنجانده شده است در مقایسه با قانون بودجه ‌ سال 93 کاهش چشمگیری داشته و با نیازهای کشور در حوزه امدادونجات همخوانی ندارد و از این‌رو نیاز به افزایش دارد.
اگرچه به علت ناکافی بودن ارقام پیش‌بینی‌شده برای هلال‌احمر در لایحه بودجه 94، نمایندگان مجلس پیشنهادهای خود را به منظور افزایش میزان آن به کمیسیون‌های ذیربط ارایه دادند اما در نهایت شگفتی 500‌میلیارد تومان از بودجه هلال‌احمر در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه‌ سال 94 حذف شده است.

 


تعداد بازدید :  174