شماره ۴۹۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۳ بهمن
صفحه را ببند
27‌درصد خودروهای تهران از آزمون آلایندگی مردود می‌شوند
آلایندگی بیش از حدمجاز 729‌هزار خودرو در تهران
لاستیک‌سایی 486‌هزار خودرو در تهران سالانه موجب خروج 150‌میلیارد تومان ارز از کشور می‌شود

شهروند| 2‌میلیون و ۷۰۰هزار خودرو در تهران مشمول انجام معاینه فنی‌ در حال تردد هستند که براساس آمار مراکز حدود ۲۷‌درصد از این خودروها از آزمون آلایندگی مردود می‌شوند.
ولی‌الله آذروش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اعلام این مطلب گفت: مردودی خودروها در معاینه فنی به این معنی است که 729‌هزار دستگاه خودرو دارای آلایندگی بیش از حدمجاز هستند و این مسأله از دو منظر سوخت و تولید آلایندگی قابل بررسی است.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو با اشاره به این‌که مردود شدن خودروها از آزمون آلایندگی می‌تواند به سبب عوامل مختلفی مانند خرابی کاتالیست، ایراد در سیستم سوخت‌رسانی و برق خودرو باشد، گفت: این عوامل در نهایت منتج به افزایش مصرف سوخت خواهند شد.
آذروش با اعلام این‌که براساس گزارش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در آذر 93 میانگین مصرف سوخت تهران در یک روز 14‌میلیون لیتر است، اظهار کرد: قطعاً با رفع ایراد وضع آلایندگی 729‌هزار دستگاه خودرو ‌درصد بالایی از این مصرف روزانه سوخت کاهش و موجب صرفه‌جویی ملی خواهد شد.
آذروش تصریح کرد: با فرض این مسأله که خودروهای مردود شده از آزمون آلایندگی تنها به علت خرابی کاتالیست از استاندارد یورو 2 به یورو یک تنزل یافته باشند براساس جداول استاندارد یورو 729‌هزار دستگاه خودرو مردود شده از آزمون آلایندگی با پیمایش متوسط 20‌هزار کیلومتر در سال، سالانه موجب افزایش آلایندگی به میزان 7‌هزار و 290 تن مونواکسید کربن و 6853 تن هیدروکربن‌های نسوخته و ناکس خواهند شد. براساس گزارش ‌سال 92 مرکز پژوهش‌های مجلس آمار خسارت سالانه آلودگی هوا در ایران 8‌میلیارد دلار است که قطعاً انجام معاینه فنی می‌تواند نقش موثری در کاهش این خسارات داشته باشد.
او با بیان این‌که در مراکز معاینه فنی 18 آیتم کنترل می‌شود، اظهار کرد: قطعاً خرابی و ایراد خودرو در هرکدام از این 18 آیتم علاوه بر ایجاد خطر و تأثیر در افزایش آلودگی هوا به صورت مستقیم  یا غیرمستقیم می‌تواند باعث تحمیل هزینه‌های مضاعف مربوط به تعمیرات خودرو  یا افزایش هزینه‌های سوخت شود.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو، یکی دیگر از آزمون‌های این مراکز را آزمون همراستایی چرخ‌ها عنوان کرد و گفت: این ایراد در خودرو موجب لاستیک‌سایی خواهد شد. براساس آمار موجود از مراکز معاینه فنی 18‌درصد از خودروهای معاینه شده در مراکز از این آزمون مردود می‌شوند که در صورت تعمیم این ‌درصد به خودروهای مشمول در حدود 486‌هزار خودرو از این آزمون مردود خواهند شد و لاستیک آنها پیش از پایان عمر واقعیشان غیرقابل استفاده می‌شود.
او تصریح کرد: بنابر اعلام رئیس اتحادیه فروش لاستیک 40‌درصد لاستیک مصرفی تولید داخل و 60‌درصد وارداتی است که حداقل قیمت یک جفت لاستیک وارداتی 150دلار است. با توجه به این‌که 60درصد از خودروهای مردودی در آزمون همراستایی چرخ‌ها به علت نیاز به تعویض لاستیک از لاستیک وارداتی استفاده می‌کنند هزینه‌ای در حدود 44‌میلیون دلار معادل150‌میلیارد تومان برای این منظور از کشور خارج می‌شود که تنها با انجام معاینه فنی می‌توان حداقل از خروج این ارز از کشور جلوگیری کرد.


تعداد بازدید :  117