شماره ۴۹۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۳ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

تذکر شفاهی نماینده نور به وزیر خارجه: ماهی یکی، دو روز شما را در جنگل‌های لاویج می‌بینیم
شهروند| نماینده نور و محمودآباد در تذکری شفاهی خطاب به محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری درباره تلاش تیم مذاکره‌کننده گفت: «می‌دانیم خدمات شما قابل تقدیر است اما نه آن‌قدر که شبانه روز کار کنید.  آن‌طور که می‌دانیم ماهی یکی، دو بار در دهستان و جنگل لاویج دیده می‌شوید.  «عبدالوحید فیاضی» در ادامه تذکر خود، رئیس‌جمهوری را خطاب قرار داده و گفت: «منتقدان را به تمسخر گرفتن و غیرمنطقی
 تلقی کردن صفت یک رئیس‌جمهوری ارزشمند و اعتدال‌گرا نیست.  نماینده نور و محمودآباد گفت:  کسی به کلاه و عینک ظریف ایراد نمی‌گیرد به مشی ایراد می‌گیرد.  منتقدان سالم‌اند، آقای ظریف خدمات شما قابل سپاس است اما نه آن‌قدری که شبانه‌روزی کار کنید.  شما ماهی یکی، دو بار در جنگل‌های لاویج دیده می‌شوید.
رئیس‌جمهوری روز گذشته از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دفاع کرد و گفت: ما دیپلمات‌های بسیار مجربی را امروز در اختیار داریم و می‌بینید که تیم مذاکره‌کننده ما در برابر 1+5؛ 6 کشور قدرتمند می‌ایستد، سخن می‌گوید و حرف حقوقی، سیاسی و فنی می‌زند.  روحانی اظهار داشت:  «این برای کشور ما افتخار است، حالا ممکن است کسی ایراد بگیرد و بگوید آقا تند راه رفتی، کند راه رفتی یا این‌که کتش کج بود، عینکش چطوری بود، اینها که حرف نشد.ما باید به دیپلمات‌های شجاعمان افتخار کنیم.  رئیس‌جمهوری ادامه داد:  تیم مذاکره‌کننده چند روز پیش آمده بودند و می‌خواستند که به مذاکرات بروند، دیدم نه شب خوابیده‌اند و نه شب قبل آن، آن شب نیز که عازم مذاکره بودند، آنها نه شب و نه روز دارند، تلاش می‌کنند و شجاعانه سخن می‌گویند.  

امیرعبداللهیان با رئیس‌جمهوری مصر دیدار کرد
حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امورخارجه کشورمان با رئیس‌جمهوری مصر دیدار کرد. به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در حاشیه نشست سران اتحادیه آفریقا در آدیس‌آبابا در دیداری کوتاه با ژنرال عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر گفت‌وگو کرد.  در این دیدار دوطرف درباره مواضع مشترک میان ایران و مصر در مخالفت با اقدامات تروریستی در منطقه به‌ویژه در سوریه و عراق تأکید کردند.  امیرعبداللهیان ضمن
محکوم کردن حادثه تروریستی اخیر در سینا، مشارکت همه گروه‌های سیاسی و وفاق ملی در مصر را حایزاهمیت خواند.  معاون وزیر امورخارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به ضرورت وحدت جهان اسلام، مقابله با تحرکات تکفیری تحمیل شده بر منطقه را مورد تأکید قرار داد.

ولایتی:  همکاری ایران و روسیه در مورد سوریه سازنده بود
مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب گفت:  همکاری ایران و روسیه مقاومت مردم و دولت سوریه را تحکیم کرد. علی‌اکبر ولایتی در مصاحبه با العالم گفت: روابط ایران و روسیه تأثیر زیادی بر تغییر و ایجاد روابط منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.  ایران در سال‌های اخیر روابط خود با روسیه را توسعه داده و منافع دو کشور پذیرای چنین سیاستی بوده است.  این مسأله در سازمان شانگهای که روسیه، چین، ازبکستان، تاجیکستان و دیگر اعضا را دربر می‌گیرد به‌خوبی مشخص بوده است.  جمهوری اسلامی ایران تاکنون به‌عنوان عضو ناظر در نشست‌های شانگهای حضور می‌یافت و امیدواریم این عضویت به‌صورت کامل درآید. مسکو نشست بعدی شانگهای را در روسیه ریاست می‌کند و می‌تواند نقش مثبتی در تصمیم‌گیری برای عضویت کامل ایران در شانگهای داشته باشد. ولایتی درباره سوریه هم گفت:  همکاری‌های ایران و روسیه سازنده بوده و این همکاری باعث شده است دولت و مردم سوریه به رهبری قانونی بشاراسد مقاومت کنند.  وی گفت:  ما در مورد عراق، لبنان و یمن هم با یکدیگر همکاری داریم و تلاش می‌کنیم بحران‌ها را حل کرده و از دخالت بیگانگان جلوگیری کنیم.  

نتانیاهو:  ایران تلاش می‌کند جبهه جدیدی به روی ما باز کند
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی روز یکشنبه ایران را به تلاش برای باز کردن جبهه‌ای جدید علیه اسراییل در بلندی‌های جولان متهم کرد. به گزارش فارس به گفته «اوفیر گندلمن» سخنگوی نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در جلسه کابینه خود به بحث حمله موشکی هفته گذشته حزب‌الله علیه نظامیان رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت:  «اسراییل از جبهه‌های بسیاری تهدید می‌شود. هفته گذشته شاهد عملیات عناصر تروریستی در مرزهای جنوبی در صحرای سینا بودیم.» وی افزود: «همچنین شاهد بودیم ایران علاوه بر جبهه‌ای که در جنوب لبنان فعال کرده، در تلاش است جبهه جدیدی در بلندی‌های جولان علیه ما باز کند.» نتانیاهو با اشاره تلویحی به تهاجم موشکی رژیم صهیونیستی علیه رزمندگان حزب‌الله در بلندی‌های جولان گفت: «ما ثابت کردیم هیچ‌کس از هدف ما برای خنثی کردن حملات علیه اسراییل درامان نیست.  ما این کار را انجام دادیم و به این کار ادامه می‌دهیم.»


تعداد بازدید :  178