شماره ۴۹۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۳ بهمن
صفحه را ببند
داعش فیلم سر بریدن دومین گروگان ژاپنی را منتشر کرد

شبه‌نظامیان داعش روز گذشته مدعی شدند «کنجی گوتو»، روزنامه‌نگار ژاپنی را که در اسارتشان بود سر بریده‌اند. قتل دومین گروگان ژاپنی به دست شبه‌نظامیان داعش نخست‌وزیر ژاپن را به واکنش واداشت. «شینزو آبه» به‌دنبال این جنایت داعش از وعده خود برای ارایه کمک‌های انساندوستانه به مخالفان داعش در خاورمیانه خبر داد و همچنین قول داد که قاتلان را به دست عدالت بسپارد. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن که با چهره‌ای برافروخته در جلسه اضطراری کابینه دولت ژاپن حاضر شده‌ بود در سخنانی در واکنش به قتل کنجی گوتو گفت: «من از این عمل ظالمانه و شنیع تروریستی به شدت خشمگین هستم.»
 جلسه اضطراری کابینه ساعتی پس از آن تشکیل شد که ویدیویی درخصوص بریدن سر کنجی گوتو از سوی داعش منتشر شد، این در حالی بود که تلاش‌های بین‌المللی برای آزادی این گروگان ژاپنی از طریق مبادله زندانیان با شکست مواجه شده‌ بود.
به گزارش رویترز، شبه‌نظامیان افراطی داعش که بخش‌های وسیعی از سوریه و عراق را در کنترل دارند دیروز ویدیویی را منتشر کردند که در آن مردی نقاب‌دار در حالی‌ که چاقویی را روی گلوی گروگان ژاپنی قرار داده‌ بود به چشم می‌خورد و در ادامه تصویر سری نمایش داده ‌شد که بر پشت بدن بی‌جان این گروگان افتاده بود. ژنرال «ناکاتانی»، وزیر دفاع ژاپن نیز این تصاویر را واقعی خواند.
ویدیوی اخیر درست یک هفته پس از انتشار فیلم سر بریدن «هارونا یوکاوا»، دیگر گروگان ژاپنی در بند داعش منتشر شد. شینزو آبه در جمع کابینه دولتش در این‌باره گفت «من این تروریست‌ها را هرگز نخواهم بخشید. ژاپن با جامعه بین‌المللی همکاری خواهد کرد تا عاملان این جنایت را به دست عدالت بسپارد. ژاپن هرگز تسلیم تروریسم نخواهد شد.» 2هفته پیش و زمانی که داعش برای نخستین‌بار تهدید کرد که گوتو 47ساله و یوکاوا 42ساله را به قتل می‌رساند، اعضای داعش کمک 200‌میلیون دلاری شینزو آبه به کشور‌های در جنگ با داعش را بهانه‌ قرار داد.
اما شینزو آبه روز گذشته و در اقدامی مبارزه‌طلبانه از افزایش کمک‌های غذایی، دارویی و انساندوستانه ژاپن به خاورمیانه خبر داد. بنابر ادعای داعش کنجی گوتو با خلبان اردنی که کمی پیش به اسارت داعش درآمد هم‌بند بوده ‌است. تلاش‌ها برای آزادی این 2 نیز با محوریت تبادل آنها با یک بمب‌گذار انتحاری عراقی که 10‌سال پیش در اردن به زندان افتاد صورت می‌گرفت.
با این حال در ویدیویی که روز گذشته منتشر شد به این خلبان اردنی اشاره‌ای نشد. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اقدام روز گذشته داعش را «قتل فجیع» خواند و آن را محکوم کرد و همچنین از ادامه همکاری‌ آمریکا با متحدان برای از میان برداشتن این گروه تندرو خبر داد. مقامات بریتانیا و فرانسه نیز در پیام‌هایی جداگانه قتل کنجی گوتو را محکوم کردند.
داعش در ویدیوی روز گذشته خود خطاب به شینزو آبه اعلام کرد «به خاطر تصمیم نسجیده تو برای شرکت در جنگی که پیروزی در آن معنایی ندارد این چاقو نه‌تنها کنجی را سلاخی می‌کند، بلکه به کار خود ادامه می‌دهد و هرجا که مردم شما را بیابد دست به قتل‌عام می‌زند. کابوس ژاپن آغاز شده‌ است.»


تعداد بازدید :  124