شماره ۴۹۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۳ بهمن
صفحه را ببند
جمعه‌بازار کنار زمین فوتبال!

امیر صادقی‌پناه دبیر گروه ورزش

1- مردم کشور ما با جمعه‌بازار آشنایی کامل دارند؛ اکثر ما ایرانی‌ها حداقل یک‌بار به این بازار سنتی قدم گذاشته‌ایم. بازاری که همه‌چیز در آن یافت می‌شود، دستفروش‌ها در چند ردیف با فاصله کم کنار هم بساط می‌کنند و برای فروش محصول حتی آواز هم می‌خوانند!
2- تابلوهای تبلیغاتی کنار زمین ورزشگاه‌ها را که می‌بینی دقیقا یاد جمعه‌بازار می‌افتی! در بازی‌هایی که انجام می‌شود کنار خط طولی 3 ردیف تابلوی تبلیغاتی نصب کرده‌اند، همراه با یک ردیفی که روی زمین می‌چسبانند و در کل می‌شود 4ردیف تابلوی تبلیغاتی رنگارنگ. تعدد رنگ‌های به کار رفته در تابلوها چشم را می‌آزارد و هرگاه توپ به کناره‌ها می‌رود، مخاطب ترجیح می‌دهد چشم از تلویزیون بردارد. نگاه به تابلوی بازار بورس هم این‌قدر سنگین نیست که تابلوهای تبلیغاتی کنار ورزشگاه‌ها به‌خصوص آزادی آزاردهنده است! جالب است که در بازی‌های رسمی که زیرنظر AFC برگزار می‌شود، شاهد هستیم فقط یک ردیف تابلوی تبلیغاتی دورتادور زمین خودنمایی می‌کرد و حتی مجبور می‌شوند به منظور رعایت قوانین بین‌المللی روی بقیه ردیف‌ها پارچه بکشند و آن را استتار کنند.
3- تبلیغات محیطی یکی از شریان‌های حیاتی فوتبال و باشگاه‌ها است. بماند که در ایران این حق به ناحق در حق‌پخش حل شده و پولی که از این بابت به باشگاه‌ها می‌رسد بسیار کم است؛ البته باشگاه‌ها هم مقصرند چون به منظور احقاق حق پافشاری نمی‌کنند و از آنجایی که فاقد ورزشگاه اختصاصی هستند خیلی نمی‌توانند مانع پایمال‌شدن حق طبیعی خویش شوند. با این حال کسی منکر تبلیغات محیطی نیست و این باید در فوتبال باشد اما به شکلی کاملا متعارف.
4- حتما بازی‌های لیگ‌های اروپایی، یوفاکاپ، جام‌جهانی، جام کنفدراسیون‌ها، کونکاکاف، جام باشگاه‌های اروپا و حتی همین جام‌ملت‌های آسیایی که دو روز پیش اختتامیه‌اش برگزار شد را از تلویزیون دیده‌اید، بلااستثنا همه یک ردیف تابلوی تبلیغاتی در کنار خط طولی و پشت دروازه‌ها نصب می‌کنند. شاید باورش سخت باشد اما فیفا حتی برای شماره‌هایی که روی پیراهن حک می‌شود و حتی اسم‌های روی پیراهن اندازه‌ای تعریف کرده. یک حداقل و حداکثر؛ برای تابلوهای تبلیغاتی کنار زمین هم تعریفی داشته که همه اینها در مسابقات بین‌المللی رعایت می‌شود. اگرچه فیفا به خاطر حجم کاری و این‌که خود، استقلال فدراسیون‌های ملی را رعایت کند خیلی به شیوه برگزاری بازی‌ها در کشورها کاری ندارد اما این دلیل بر عدم‌تبعیت از قوانین بین‌المللی نیست. نکته مهم دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد، استفاده از برندهای سرشناس و باکیفیت برای تبلیغ در محیط  ورزشگاه‌هاست. بازی فوتبال را خیلی‌ها از نزدیک و از طریق تلویزیون می‌بینند و با توجه به تأثیرگذاری فوتبال باید روی برندها حساس بود و با وسواس خاصی برندها را گزینش کرد.


تعداد بازدید :  191