شماره ۴۹۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۳ بهمن
صفحه را ببند
ادعای پرداخت پول به نمایندگان جنجال ساز شد
برگ تازه در ماجرای رحیمی
سخنگوی شورای نگهبان و تعدادی از نمایندگان خواستار بررسی ادعای رحیمی درباره پرداخت پول به نمایندگان شدند

فرشید غضنفرپور| 23 نماینده مجلس تاکنون پای نامه‌ای را امضا کرده‌اند که از هیأت‌رئیسه مجلس می‌خواهد لیست 170 نماینده مجلس هشتم که مبالغ مختلفی از رحیمی دریافت کرده‌اند را جهت تنویر افکارعمومی منتشر کند. فهرست مشابه دیگری از 20 نماینده که همین درخواست را از قوه قضائیه مطرح کرده‌اند نیز منتشر شده است. روز گذشته نیز سخنگوی شورای نگهبان  با ورود به موضوع ادعای محمد‌رضا رحیمی درباره نمایندگان مجلس تلویحا از مراجع ذی‌صلاح خواسته تا به این ادعاها رسیدگی کنند و  نتایج آن مورد بررسی شورای نگهبان هم قرار بگیرد. به این ترتیب احتمال گشایش پرونده‌ای جدید درخصوص ادعاهایی که رحیمی اخیرا در نامه‌اش به احمدی‌نژاد مطرح کرده بود افزایش یافت.
در این سو فهرست نمایندگانی که درحال امضای درخواست برای انتشار اسامی نمایندگانی که از رحیمی پول گرفته‌اند، هستند درحال افزایش است. نمایندگان در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله آملی‌لاریجانی نوشته‌اند: «در جهت تنویر افکارعمومی و افزایش سرمایه ارزشمند اجتماعی، خواستار اعلام اسامی 170 نماینده و نامزد مجلس هشتم که از رحیمی معاون اول رئیس‌جمهوری دولت دهم پول اخذ نمودند، هستیم.» فهرست امضا کنندگان نامه حاوی نام‌هایی است که در کمتر لیستی کنار هم قرار می‌گیرند. از عبدالکریم حسن‌زاده و محمدرضا تابش و کمال‌الدین پیرموذن نمایندگان نزدیک به اصلاحات گرفته تا عبدالوحید فیاضی نماینده نزدیک به جبهه پایداری و احمد توکلی نماینده نزدیک به جبهه متحد اصولگرایان. توکلی البته در گفت وگویی که با خبرگزاری ایسنا انجام داده ادعای محمدرضا رحیمی در مورد پول دادن به نمایندگان مجلس را رد کرده و گفته است: از آن‌جایی که رحیمی فردی است که مجرم است و جرم او در دادگاه اثبات شده، قول او تا یک مرجع رسمی اعلام نکند درباره تعداد نمایندگان و کسانی که به گفته او به آنها پول داده اعتبار ندارد.
توکلی:
 برخی  نمایندگان از رحیمی پول گرفتند
هرچند توکلی در همین مصاحبه اصل مسأله پول گرفتن برخی از نمایندگان از رحیمی را رد نکرده و گفته است: بنده نماینده‌ای را می‌شناسم که به او چک داده شد اما دریافت نکرده و بنده کپی چک را در اختیار دارم. همچنین نماینده‌ای را می‌شناسم که گفته پول را دریافت کرده و در انتخابات آن را خرج کرده است که به او گفتم آن مبلغ را به حساب رحیمی برگردان و احتمال می‌دهم که این کار را کرده باشد. او همچنین گفته: نماینده دیگری را سراغ دارم که گفته فکر می‌کرده از جای صحیحی این پول به وی رسیده و آن را در انتخابات خرج کرده است، همچنین نماینده‌ای را سراغ دارم که رحیمی به او اصرار کرده که شماره حساب بدهد و وی نیز گفته تا نداند این مبلغ از کجا آمده قبول نمی‌کند. احمد توکلی که خود در مجالس هفتم و هشتم به‌عنوان نماینده مردم تهران حضور داشته است در دفاع از مجلس می‌گوید: نباید به استناد حرف یک متهم محکوم شده که دچار فساد بوده کل مجلس را متهم کرد زیرا این کار باعث تضعیف اعتماد مردم به نمایندگان و از آن طرف قوه مقننه می‌شود. معتقدم به جای این‌که استفاده جناحی صورت گیرد باید همه به هم به شفافیت کمک کنیم. در همین حال عوض حیدرپور نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت نظارت بر نمایندگان نیز به سایت انتخاب گفته است: «رحیمی در نامه‌ای که منتشر کرد، به نظام جمهوری اسلامی اهانت و ادعا کرد که برای انتخابات مجلس هشتم به نمایندگان پول داده است. بزرگترین خطایی که یک معاون اول می‌تواند مرتکب شود، آن است که حرف‌های بی‌ربط بزند.»
رحیمی به بهانه کمک به مساجد
 به نمایندگان پول داده است
حیدرپور در گفت‌وگویی که با سایت انتخاب انجام داده تلویحاً یکی دیگر از دادوستدهای مالی میان رحیمی و برخی از نمایندگان مجلس هشتم را نیز تأیید کرده و گفته است: «در‌ سال 87، نمایندگان مجلس به دنبال استیضاح مرحوم کردان بودند. رحیمی که به دنبال پست بالاتر بود و قصد جلوگیری از استیضاح کردان را داشت، 5‌میلیون تومان به برخی نمایندگان مجلس  داد.» حیدرپور ماجرای پرداخت پول توسط رحیمی برای انتخابات را تکذیب کرده و درباره ارتباط مالی رحیمی و برخی از نمایندگان مجلس می‌گوید: «رحیمی اصلا پولی برای انتخابات پرداخت نکرد، او درواقع به دستور احمدی‌نژاد پولی به بهانه کمک به مساجد پرداخت  و سعی کرد کردان را در وزارت کشور ماندگار کند.» او می‌گوید: «بخشی از نمایندگان آن پول را دریافت کردند اما تأکید می‌کنم که آن وجه برای انتخابات نبود.» ماجرای اعطای چک‌های  5 میلیونی توسط رحیمی به نمایندگان در جلسه استیضاح مرحوم کردان برای نخستین‌بار نیست که رسانه‌ای می‌شود اما اینک پس از حدود 6‌سال بازخوانی ماجرا چنانکه احمد توکلی نیز گفته است باعث می‌شود «سره از ناسره تشخیص داده شود» حسین گروسی نماینده شهریار و از امضا کنندگان این نامه دراین‌باره به «شهروند» گفته است: نمایندگان با امضای این نامه به دنبال شفاف‌سازی مسأله بوده‌اند. الان افکارعمومی به کلیه نمایندگان مجلس مظنون است. او درباره مخالفت برخی از نمایندگان مجلس با انتشار اسامی 177 نفر نیز می‌گوید: اگر رحیمی آن مسائل را مطرح نکرده بود می‌شد از انتشار اسامی هم گذشت اما حالا که مطرح شده دیگر نمی‌توان از آن عبور کرد. باید دقیق بررسی شود تا مردم بدانند منابع این پول‌ها از کجا بوده و چه کسانی از رحیمی پول گرفته‌اند. گروسی درعین‌حال به این نکته هم اشاره می‌کند که، دولت این همه نماینده دارد از نماینده استاندار تا نماینده بخشدار و حتی دهداری‌ها نمایندگان دولت هستند، حالا مردم در بعضی از شهرستان‌ها قرار است یک نماینده برای خودشان داشته باشند که نماینده دولت نباشد و نماینده مردم باشد آن وقت می‌بینیم که در دولت سابق این یک نماینده را هم می‌خواستند با پول به نفع دولت انتخاب کنند. گروسی می‌گوید تعداد امضاها تا پیش از تقدیم کردن به هیأت‌رئیسه تا 40 امضا افزایش یافته است.
شورای نگهبان: منتظر بررسی‌های
 مراجع ذی‌صلاح هستیم
همزمان نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا درخصوص ادعاهای رحیمی گفته است: «این محکوم قضایی اظهاراتی کرده که هنوز دستگاه قضایی یا دستگاه‌های نظارتی که در خود مجلس وجود دارد، آن را رسیدگی نکرده‌اند.  ابراهیمیان در این گفت‌وگو احتمال رسیدگی به ادعاهای رحیمی را بعید ندانسته و گفته: «اگر مجلس با ابزار نظارتی بررسی کند یا قوه قضائیه پرونده جدیدی مفتوح کند، مسلما آن نتایج، موضوع بررسی در شورای نگهبان هم خواهد بود.» سخنگوی شورای نگهبان درباره این‌که مطابق ادعای رحیمی این مبالغ برای انتخابات مجلس هشتم صرف شده و آیا شورای نگهبان در آن زمان مسأله را در تأیید صلاحیت‌ها دخالت داده است یا نه گفت: «این موضوع در گذشته مورد رسیدگی و افشا قرار نگرفته بوده است و هنوز هم به‌عنوان مسئول قانونی منتظر بررسی‌های قانونی مراجع ذی‌صلاح هستیم. به محض این‌که مراجع ذی‌صلاح، تصدیق و تأیید کنند، آن را موضوع بررسی قرار می‌دهیم و در موعد انتخابات نسبت به آن عکس‌العمل مناسب نشان خواهیم داد.» در نامه گلایه‌آمیز محمدرضا رحیمی به محمود احمدی‌نژاد آمده است که وی یک‌میلیارد و 200‌میلیون تومان را به حدود 170نفر از کاندیداهای مجلس هشتم پرداخت کرده و همه آن به مصرف انتخابات رسیده است.


تعداد بازدید :  300