شماره ۴۹۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۳ بهمن
صفحه را ببند
پرونده‌های مرگبار سقوط بهمن در ارتفاعات پایتخت
مرگ اسکی‌باز جوان در کوهستان برفی

شهروند| وقتی 2اسکی‌باز برای تفریح زمستانی به ارتفاعات دربندسر رفتند هرگز تصور نمی‌کردند سرنوشت هولناکی برایشان رقم بخورد. این اسکی‌بازان که بر اثر ریزش بهمن راهشان در شیب کوه از یکدیگر جدا شد خیلی زود در رصد امدادگران هلال‌احمر قرار گرفتند.
ماجرای ریزش بهمن در ارتفاعات ایران در هفته گذشته سریالی شد. تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر در ارتفاعات کوه‌های برفی عملیات نفسگیری را برای نجات جان افراد گرفتار در زیر بهمن انجام دادند. با این حال در این حوادث 4نفر به کام مرگ فرو رفتند و تعداد زیادی هم نجات پیدا کردند. حوادثی که هم جان کوهنوردان و هم اسکی‌بازان را به خطر انداخت و با گرم شدن هوا انگار ریزش بهمن همچنان ادامه خواهد داشت.
سرنوشت شوم 2دوست اسکی‌باز در اولین روز هفته هم، ادامه سقوط سریالی بهمن در ارتفاعات کوه‌های برفی را رقم زد. ظهر روز شنبه بود که 2پسر جوان به ارتفاعات دربندسر رفتند. تجهیزات اسکی همراهشان بود و از ارتفاع 3‌هزار متری در حال حرکت روی شیب برفی بودند که ناگهان ورق برگشت. راهشان از یکدیگر جدا شد و از پیست خارج شده بودند که ناگهان حرکت برف‌های آب شده روی یخ‌های کوه حادثه‌ای هولناک را پیش‌روی آنها قرار داد. ریزش برف‌ها از ارتفاعات دربندسر خیلی زود تبدیل به بهمن شد و 2مرد اسکی‌باز را در زیر تلی از برف حبس کرد.
با وقوع این حادثه بلافاصله نیروهای امدادگر هلال‌احمر و تیمی از اسکی‌بازان حرفه‌ای به محل سقوط بهمن رفتند.  یکی از مردان
 گرفتار شده توسط امدادگران از زیر بهمن بیرون کشیده شد. این در حالی بود که او هرگز تصور نمی‌کرد دوستش در زیر خروارها برف در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مرگ است. همین موضوع کافی بود تا او بی‌توجه به سرنوشت دوستش به ورزش اسکی ادامه دهد. تا این‌که 2ساعت بعد دلهره‌ای عجیب گرفت، بعد از ریزش بهمن دیگر دوستش را در حال اسکی کردن ندیده بود. چند دقیقه بعد با اعلام این خبر به مسئولان پیست اسکی بلافاصله عملیات تجسس توسط امدادگران هلال‌احمر کوهستان آغاز شد. امدادگران به همراه سگ‌های زنده‌یاب راهی کوه برفی شدند. عملیاتی که بعد از یک ساعت و نیم جست‌وجو در مسیری خارج از پیست به نتیجه رسید. اسکی‌باز جوان در حالی ‌که بدنش یخ‌زده بود توسط امدادگران هلال‌احمر از زیر بهمن بیرون کشیده شد. علایم حیاتی در بدنش وجود داشت و به همین خاطر بلافاصله توسط عوامل اورژانس حاضر در محل تحت مداوا قرار گرفت، اما زمان زیادی برای نجات جان این اسکی‌باز 21ساله از دست رفته بود و او روی تخت اورژانس جان سپرد.
عملیات نفسگیر هلال‌احمر
اصغر افراشته رییس اداره عملیات امداد و نجات هلال‌احمر استان تهران در رابطه با جزییات ردیابی اسکی‌بازی که در زیر بهمن گرفتار شده بود به «شهروند» گفت: «ساعت 10:30 صبح روز شنبه مسئولان محلی پیست در جریان ریزش بهمن و در زیر برف ماندن یک اسکی‌باز در منطقه دره، بین تله‌کابین و تله‌سیژ قرار گرفتند. بلافاصله برای نجات آنها عملیات جست‌وجو توسط امدادگران هلال‌احمر آغاز شد. امدادگران که نمی‌دانستند این فرد به همراه یکی از دوستانش در حال اسکی در منطقه بوده است به عملیاتشان پایان دادند و اسکی‌باز هم دوباره شروع به اسکی‌بازی کرد، اما پس از گذشت 3ساعت به مسئولان پیست مراجعه کرد و اظهار داشت که دوستش هم همراه او بوده و پس از سقوط بهمن دیگر او را ندیده است. در حالی که احتمال داشت اسکی‌باز ناپدید شده در زیر بهمن گرفتار شده باشد جست‌وجو برای ردیابی او آغاز شد. تا این‌که از طریق مخابرات تلفن‌همراه اسکی‌باز مفقود شده در همان حوالی ریزش بهمن را ردیابی کردیم. سگ‌های زنده‌یاب هلال‌احمر محدوده‌ای که آنتن تلفن‌همراه او در آن‌جا فعال بود دست به تجسس زدند و سرانجام اسکی‌باز از زیر برف خارج شد. علایم حیاتی در او وجود داشت و به همین خاطر عوامل اورژانس تلاش خود را برای نجات جان او آغاز کردند، اما بعد از 2 ساعت تلاش پزشکان جان سپرد.»
درحالی‌که تیم‌ملی اسکی‌بازان هم در این منطقه در اردو به سر می‌بردند علیداد ساوه شمشکی سرمربی تیم‌ملی هم برای نجات جان اسکی‌بازان گرفتار دست به جست‌وجو در ارتفاعات برفی زدند.
علیداد ساوه شمشکی سرمربی تیم‌ملی اسکی در رابطه با این خبر گفت: «ما دیروز در اردوی تیم‌ملی آلپاین بودیم که متوجه بهمن شدیم. برای نجات به محل حادثه رفتیم و یک اسکی‌باز را نجات دادیم. اما چند ساعت بعد ما درحال استراحت بودیم که حدود ساعت 14 اسکی‌باز نجات یافته به دفتر پیست آمد و گفت دوستش را پیدا نمی‌کند و شاید او هم در بهمن گیر کرده باشد. پس از آن نیروهای امدادی برای پیدا کردن نفر دوم رفتند که متاسفانه به دلیل مدت زمان زیاد گرفتاری او در بهمن، این اسکی‌باز به کام مرگ
 فرو رفت.»
ساوه شمشکی در پاسخ به این سوال که آیا این اتفاق در محدوده پیست رخ داده یا نه عنوان کرد: «خیر محدوده خارج از پیست بود و مسئولان در بنرهایی در همان ابتدای پیست اعلام کرده‌اند که اسکی‌بازان فقط در محدوده داخل پیست اسکی کنند.» ساوه شمشکی در پاسخ به این سوال که می‌گویند هوای شب قبل از حادثه خوب نبوده و نباید اجازه روشن کردن تله‌کابین داده می‌شد تصریح کرد: «هوای شب حادثه خوب نبود ولی روز شنبه هوا عالی بود و البته ما در هنگام نجات‌دادن اسکی‌بازان خودمان هم در برف گرفتار شدیم و وسایل اسکی ما سه نفر گم شد ولی چون بهمن دوم بود نجات پیدا کردیم.»
وی خاطرنشان کرد: «به نظرم مقصر اصلی مرگ این اسکی‌باز خودش بوده که خارج از محدوده مشخص شده اسکی کرد.»


تعداد بازدید :  98