شماره ۴۹۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۳ بهمن
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز معلم شهید
95‌سال پیش، برابر با سیزدهم بهمن 1298خورشیدی، مرتضی مطهری، روحانی شیعه، استاد فلسفه اسلامی و کلام اسلامی و تفسیر قرآن، در فریمان از توابع مشهد در خانواده‌ای روحانی متولد شد. او در ‌سال ۱۳۳۱ از قم به تهران مهاجرت کرد و به تدریس و سخنرانی‌های تحقیقی پرداخت. مطهری بعد از انقلاب به ریاست شورای انقلاب منصوب شد. امام‌خمینی(ره) علاقه زیادی به او داشت، تا بدان ‌جا که بعد از شهادتش به دست گروه فرقان در 12اردیبهشت 1358 گفت: «مطهری پاره تن اسلام و حاصل عمر من بود.» در ایران از او با عنوان معلم شهید یاد می‌شود.

مرگ برتراند راسل
45‌سال پیش، برابر با دوم‌فوریه 1970میلادی، برتراند آرتور ویلیام راسل، فیلسوف، منطقدان، ریاضیدان، مورخ و جامعه‌شناس بریتانیایی بر اثر آنفلوآنزا در ولز درگذشت. راسل یکی از پیشتازان فلاسفه در قرن بیستم محسوب می‌شود و «جنبش مخالفت با آرمان‌گرایی» را در اوایل قرن بیستم رهبری می‌کرد. از او به همراه گوتلوب فرگه و لودویگ ویتگنشتاین، به‌عنوان بنیانگذاران فلسفه تحلیلی یاد می‌شود. برتراند راسل یک فعال ضدجنگ و مخالف امپریالیسم بود که به دلیل عقاید صلح‌طلبانه‌اش در طول جنگ جهانی اول، از دانشگاه اخراج شد و به زندان افتاد.

پایان تبعیض نژادی
25‌سال پیش، برابر با دوم‌فوریه 1990میلادی، اف. دبلیو. دکلرک، رئیس‌جمهوری آفریقای‌جنوبی به سیاست تبعیض نژادی در این سرزمین پایان داد و اعلام کرد از این پس فعالیت احزاب و جنبش‌های سیاهپوستان از جمله جنبش «کنگره ملی آفریقا» آزاد است و نلسون ماندلا به‌زودی از زندان 27ساله آزاد خواهد شد. بر این اساس مجازات اعدام لغو و انتشار روزنامه آزاد خواهد بود و انتخابات بعدی با مشارکت همگان صورت خواهد گرفت و جدایی نژادی در کار نخواهد بود. به این ترتیب دوران Apartheid (جدایی) در آفریقای‌جنوبی پایان یافت.

 


تعداد بازدید :  197