شماره ۴۹۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۳ بهمن
صفحه را ببند
حافظی در جلسه دیروز شورای شهر تهران: ‌
شهرداری تهران 33‌هزار‌ میلیارد تومان بدهکار است

شهروند| بررسی لایحه بودجه در حالی از دیروز در دستورکار شورا قرار گرفته و آغاز شده که بعضی از اعضای شورا از بدهی‌های سنگین شهرداری تهران در‌ سال 94 خبر می‌دهند و می‌گویند گزارش‌های تفصیلی و تکمیلی بودجه ‌سال 94 در اختیار اعضای شورا قرار نگرفته است.
رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، ‌محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، دیروز در سخنانی حداقل میزان بدهی‌های شهرداری تهران را حدود 33‌هزار ‌میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در فهرست بدهی‌ها و برنامه بازپرداخت وام بانک‌های داخلی و خارجی، میزان بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها قریب 10‌هزار‌ میلیارد تومان است.
او در بررسی درآمدهای بودجه شهر تهران در‌ سال 94، با اشاره به این‌که طبق قانون باید جلسه با حضور شهردار تشکیل می‌شد که عدم‌حضور ایشان توجیه ندارد، ‌افزود: در حالی به بررسی لایحه 94 می‌پردازیم که هیچ گزارشی از عملکرد تبصره‌های بودجه ‌سال 93 توسط شهرداری به شورا ارایه نشده است.
حافظی با اشاره به این‌که در پیوست پنج لایحه، فهرست املاک و مستغلات قابل فروش در ‌سال 94 آورده شده است، تصریح کرد: در این فهرست 357 ملک با قیمت 2‌هزار و 69‌میلیارد تومان برای فروش پیش‌بینی شده که برخی از این املاک کاربری خدماتی داشته و در پهنه S است، مانند چند مورد پارکینگ و حتی در یک مورد نیز کاربری فضای سبز دارد، ولی به بهانه این‌که در طرح تفصیلی در پهنه M است در لیست فروش قرار گرفته است. رئیس کمیسیون سلامت، ‌محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین گفت: در فهرست بدهی‌ها و برنامه بازپرداخت وام بانک‌های داخلی و خارجی، میزان بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها قریب 10‌هزار‌ میلیارد تومان قید شده است همچنین در فهرست بدهی شهرداری به افراد حقیقی و حقوقی در مناطق 22گانه باستثناء مناطق 5و 17 که نامشخص است، سرجمع بدهی سایر مناطق 20گانه بالغ بر 22‌هزار و 700‌میلیارد تومان است.
حافظی اعلام کرد: با توجه به مطالب مطرح شده، حداقل میزان بدهی‌های شهرداری قریب 33‌هزار ‌میلیارد تومان است. با توجه به لایحه وزارت کشور به منظور کاهش درآمدهای کلانشهرها از سهم ناپایدار طی 5‌سال که سهم شهرداری از 55درصد فعلی به 13‌درصد خواهد رسید لازم است که بودجه ‌سال آتی به‌صورت انقباضی دیده شود. از سوی دیگر انتظار داریم شهردار نقش اقتصاد مقاومتی در این لایحه را مشخص کند. وی گفت: به جرات می‌توان شهر تهران را در‌ سال آینده با همین کیفیت و با بودجه‌ای معادل 75‌درصدی بودجه‌ سال‌جاری اداره کرد که البته نیاز به عزم جدی برای جلوگیری از حیف‌ومیل‌ها و ریخت‌وپاش‌ها دارد. همچنین برای بودجه‌ سال آتی حداقل 10‌درصد کاهش نسبت به ‌سال 93 را پیشنهاد می‌کنیم.
۱۳‌هزار و ۶۰۰‌میلیارد تومان از بودجه شهرداری، ردیف بودجه ندارد
 رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، با انتقاد از حذف تبصره‌های نظارتی شورای شهر تهران، گفت: در اعتبار تبصره‌های پیشنهادی شهرداری تهران 13‌هزار و 600‌میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که دارای ردیف بودجه نیست.
حافظی در جلسه دیروز شورای شهر تهران، که از اعضای شورای شهر خواست تا حساسیت بیشتری نسبت به لایحه داشته باشند، گفت: لایحه بودجه شهر تهران در‌ سال 94، نکات جالبی دارد. برای نمونه تبصره‌های نظارتی شورای شهر حذف شده است به‌طوری که هر جا قید می‌شد ظرف 3 تا 6 ماه گزارش به شورا ارسال شود، دیگر وجود ندارد و این نگرانی نسبت به جایگاه نظارتی شورا قابل تأمل است.
او گفت: برخلاف ادعای شهرداری تهران مبنی بر این‌که بودجه شهر تهران در‌ سال آینده 70‌درصد توسعه‌ای و تملک است و 30‌درصد آن هزینه جاری و نگهداشت است، شهرداری بسیاری از موارد نگهداشت در بودجه‌ سال‌جاری را در قالب تملک آورده است که اگر این موضوع محاسبه شود، هزینه جاری و نگهداشت لایحه بودجه بیش از 30‌درصد خواهد بود.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درخصوص جدول برآورد منابع نیز گفت: در این جدول فقط بودجه ستاد و مناطق 22گانه لحاظ شده است و به بودجه شرکت و سازمان‌ها اشاره نشده است. به گفته حافظی، سیاست‌های بودجه‌نویسی ‌سال آینده شهر تهران توسط شورای شهر تهران یک ماه پیش از ارسال لایحه بودجه شهرداری تصویب و ابلاغ شد: یکی از بندهای این سیاست‌ها این است که تمام تبصره‌ها باید دارای ردیف بودجه مشخص باشند که در لایحه ارسال شده خلاف این سیاست عمل شده است. اعضای محترم شورا رقم لایحه بودجه 17‌هزار و 460‌میلیارد تومان است اما در تبصره‌ها علاوه بر ردیف‌ها، 13‌هزار و 600‌میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که دارای ردیف بودجه نیست بدون‌شک با احتساب اعتبار تبصره‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌ها بودجه شهر در ‌سال آینده نزدیک به 36‌هزار‌میلیارد تومان خواهد بود. او با بیان این‌که سهم نقد و غیرنقد ردیف بودجه‌ها در لایحه حذف شده است و نمی‌دانیم در هر ردیف بودجه چقدر آن نقد و غیرنقد است، گفت: در ذیل ماده واحده بودجه، آمده است: «شهرداری مجاز است حداکثر تا سقف 45‌درصد از منابع بودجه ‌سال‌جاری به صورت غیرنقدی عمل نمایید.» این مجوز کلی است درحالی‌که در فصول درآمدها و واگذاری‌های دارایی مالی تقریبا 90‌درصد نقد است که بالغ بر ‌هزار‌ میلیارد تومان می‌شود، با این تبصره شورا اجازه می‌دهد که 45 درصد از این مبلغ که نقد است، غیرنقد عمل شود. حافظی با اشاره به این‌که در لایحه بودجه‌ سال آینده، شرکت شهروند قید نشده است، گفت: تصویب بودجه برای شرکت خاکریز آب و شرکت ارتباط مشترک شهر به دلیل نبود اساسنامه مصوب شورا از وجاهت قانونی برخوردار نیست. او گفت: از شهرداری تهران هیچ گزارشی از عملکرد تبصره‌های بودجه‌ سال‌جاری به شورای شهر تهران ارسال نشده است. شرکت شهر به دلیل نبود اساسنامه مصوب شورا از وجاهت قانونی برخوردار نیست.

 


تعداد بازدید :  178