شماره ۴۹۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۳ بهمن
صفحه را ببند
ارزیابی مصدوم

  در زمان کمک‌های اولیه، ارزیابی مصدوم یکی از مهم‌ترین مهارت‌هاست و مانند مهارت‌های تصمیم‌گیری نیاز به فهم تک‌تک مراحل ارزیابی دارد.
  هرگاه با یک مصدوم روبه‌رو شدید ابتدا صحنه را بررسی کنید. در این بررسی می‌توانید میزان ایمنی صحنه، علت آسیب‌دیدگی مصدوم، بیماری وی و نیز تعداد مصدومان را معلوم کنید. در غیر این صورت ممکن است آسیب‌های بیشتری به مصدوم یا خودتان و دیگران وارد کنید و یک وضع خطرناک به‌وجود آورید.
  پس از بررسی صحنه، ارزیابی خود مصدوم آغاز می‌شود که طی آن باید شرایطی که حیات مصدوم را تهدید می‌کند (مانند انسداد راه هوایی، اشکال در تنفس و نارسایی گردش خون) پیدا کرده و آنها را برطرف کنید. مصدومی که دچار وضع تهدیدکننده حیات است ممکن است طی چند دقیقه جان خود را از دست بدهد مگر آن‌که مشکلش را سریع تشخیص دهید و برطرف کنید. تعیین نوع آسیب یا بیماری نیز بخشی از ارزیابی اولیه است.
  در ادامه بررسی مصدوم به معاینه و شرح حال پزشکی بپردازید. در طی این مراحل اطلاعات مربوط به نوع بیماری و آسیب، شدت آن و مناسب‌ترین راه کمک‌رسانی و نیز اطلاعات ریز و جزئی از آسیب مصدوم (مانند قوزک دردناک، خون دماغ) یا شکایت اصلی‌تر (مانند درد قفسه سینه، خارش پوست) به‌دست می‌آید.
  اگر افراد آسیب‌دیده 2نفر یا بیشتر باشند، اول به سراغ کسی که ساکت است بروید زیرا علت سکوت وی ممکن است اشکال تنفسی یا نداشتن ضربان قلب باشد. مصدومی که حرف می‌زند یا گریه می‌کند معلوم است که هوشیار است و نفس می‌کشد.


تعداد بازدید :  259