شماره ۴۹۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۳ بهمن
صفحه را ببند
7 روش موثر برای کاهش هزینه‌های کودک

شهروند| کمی بعد از فروکش کردن هیجان تولد یک نوزاد، متوجه می‌شوید که عضو تازه خانواده هزینه‌های زیادی دارد. مخارج پزشکی و چکاپ‌های دوره‌ای، پوشک، لباس، پرستار، غذا و مکمل‌های ویتامین و ... همه و همه هزینه‌های تازه‌ای است که به لیست مخارج ماهانه‌تان اضافه شده است اما چگونه می‌توان این هزینه‌ها را به حداقل رساند؟... در مطلبی که می‌خوانید به تعدادی از این راه‌ها اشاره شده است.
هزینه‌های پزشکی: حتی در صورتی که فرزند شما در سال‌های ابتدایی زندگی دچار هیچ‌گونه بیماری نشود باز هم مواردی وجود دارد که مراجعه شما به پزشک را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. چکاپ‌های دوره‌ای، واکسن، تست‌های مختلف سلامتی برای کنترل رشد و عملکرد طبیعی و... نمونه‌ای از مواردی است که هر کودک تازه متولدشده به آن احتیاج دارد. برای کاهش این هزینه‌ها هرچه زودتر فرزندتان را تحت پوشش بیمه و بیمه تکمیلی درآورید و به آزمایشگاه و پزشکانی مراجعه کنید که طرف قرارداد بیمه شما هستند. اگر تعرفه آزاد آزمایشگاه‌ها و درمانگاه‌ها را بدانید به راحتی متوجه می‌شوید این موضوع چه تأثیر مهمی بر کاهش هزینه ماهانه شما خواهد گذاشت.
پرستاری و مراقبت: دستمزد ماهانه پرستار کودک در ایران حداقل 800‌هزار تا یک‌میلیون تومان است. اگر شما و همسرتان هر دو شاغل هستید و نمی‌توانید فرزندتان را در ساعاتی از روز نگهداری کنید، استخدام پرستار را به‌عنوان اولین گزینه‌تان قرار ندهید. برای کاهش هزینه نگهداری فرزندتان بهتر است راه‌های دیگری انتخاب کنید. به‌عنوان مثال اگر ممکن است شیفت کاری‌تان را با همسرتان تنظیم کنید تا به صورت نوبتی در خانه و کنار فرزندتان باشید. از پدر و مادر خود یا همسرتان برای نگهداری از فرزندتان کمک بگیرید یا این‌که کودکتان را در مهدکودک رایگان اداره محل کارتان یا مهدهای ارزانقیمت ثبت نام کنید.
پوشک: هر کودک به‌طور میانگین به 35 پوشک در هفته نیاز دارد که با این حساب ماهانه حدود 140 پوشک برای فرزندتان احتیاج دارید. یک بسته 50 عددی پوشک در بازار ایران حدود 50‌هزار تومان قیمت دارد. با این حساب ماهانه حدود 150-140‌هزار تومان هزینه پوشک کودکتان می‌شود. برای کاهش این هزینه می‌توانید به روش مادر و مادربزرگ‌هایتان عمل کنید. بد نیست گاهی از دستمال‌های پارچه‌ای چندبار مصرف به جای پوشک استفاده کنید.
لباس: یک تکه لباس راحتی کودک با توجه به سایز و کیفیت حدود
 20 تا 30‌هزار تومان قیمت دارد. نرخ لباس‌های رسمی بچگانه گاهی تا
 200 یا 300‌هزار تومان هم می‌رسد. این در شرایطی است که اتلاف هزینه درباره لباس رایج‌ترین اشتباه والدین جوان است. لباس‌های کودکانه و جذاب برای تعداد زیادی از والدین وسوسه خرید ایجاد می‌کند. همین وسوسه موجب می‌شود که اتاق کودک شما از انواع لباس‌های مختلف انباشته شود. یادتان باشد رشد کودکان سریع اتفاق می‌افتد و اگر لباس اضافه بخرید تعداد زیادی از آنها حتی بدون امتحان توسط فرزندتان، کوچک شده و دیگر به کار نخواهد آمد. پس برای بچه‌ها به اندازه حداقل نیاز لباس بخرید. یک روش دیگر برای کاهش هزینه در این بخش استفاده از لباس بچه‌های بزرگتر خانواده یا فامیل نزدیکتان است.
غذا: غذای آماده نخرید. وقتی نوزادتان به سنی رسید که می‌تواند خوردن غذای مکمل را آغاز کند، به جای این‌که فریب انواع تبلیغات را بخورید و برای کودکتان غذاهای آماده بخرید بهتر است از انواع غذاهای مقوی و خانگی استفاده کنید و با تبدیل آنها به پوره غذای مناسب کودکتان را تهیه کنید. برای تهیه مکمل‌های ویتامینه نیز تنها به ضرورت و با تشخیص پزشک اقدام به خرید کنید. در غیر این صورت تلاش کنید انواع ویتامین و املاح موردنیاز را از طریق خوراکی‌های مناسبی که خودتان تهیه می‌کنید تأمین کنید.
اسباب‌بازی‌ها: اگر درباره اسباب‌بازی‌های کودکان مطالعه کنید به راحتی متوجه می‌شوید مفیدترین وسایل سرگرم‌کننده که می‌تواند خلاقیت و هوش کودک شما را تقویت کنند ساختاری ساده دارند. بسیاری از این وسایل سرگرم‌کننده را می‌توانید با قیمت ارزان تهیه کنید و حتی خودتان آن را برای کودکتان بسازید. خرید اسباب بازی‌های گرانقیمت و لوکس اغلب نه‌تنها تأثیری در رشد مهارت و هوش فرزند شما ندارد بلکه او را تنها یک مصرف‌کننده بار می‌آورد. یکی دیگر از سرگرمی‌های رایج کودکان امروزی انواع فیلم و کارتون است. برای کاهش هزینه‌هایتان در این بخش نیز می‌توانید بیشتر فیلم‌ها و کارتون‌های موردنیاز کودکتان را از سایت‌های رایگان، دانلود کنید.
لوازم و تجهیزات کودک: تجهیزاتی مانند صندلی کودک، تخت خواب، کمد و کشو را با بزرگترین سایز یا سایزهای قابل تنظیم بخرید تا با رشد کودک مجبور به تعویض آن نشوید. ضمن این‌که برای وسایلی که ماندگاری و دوام بیشتری دارند مانند کمد و کشو و... طرح‌های کودکانه انتخاب نکنید و به رنگ‌های شاد بسنده کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا فرزندتان بتواند در سنین بالاتر نیز به راحتی از وسایل سال‌های ابتدایی کودکی‌اش استفاده کند.


تعداد بازدید :  258