شماره ۴۹۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۳ بهمن
صفحه را ببند
عوامل محرک ورود به خدمات داوطلبانه

|  معصومه رسولي  |   عضو فعال سازمان جوانان و امدادگران هلال‌احمر استان خراسان‌شمالي  |

بيش از يك‌دهه است كه در فعاليت‌هاي داوطلبانه مرتبط با وظایف و اهداف جمعیت هلال‌احمر استان خراسان‌شمالي مشاركت دارم و تمام وظایفي كه از سوي هلال‌احمر برنامه‌ريزي و ارایه مي‌شود را با جان و دل انجام مي‌دهم.
در اين مدت هيچ‌گاه از خود سوال نكردم كه حضور و مشاركت در فعاليت‌هاي داوطلبانه چه منافع مادي براي من به‌همراه داشته يا حتي ممكن است، داشته باشد. تمام كارها را بدون چشمد‌اشت مادي انجام دادم. البته منافع بسيار زيادي به‌واسطه مشاركت در فعاليت‌هاي عام‌المنفعه هلال‌احمر و امدادرساني‌ها كسب كرده‌ام. اما می‌دانم نجات جان يك انسان، كمك به يك نيازمند، همراهي با افرادي كه اسير مشكلات دنيوي شده‌اند، هرگز با ماديات قابل‌مقايسه نيست. به‌طور قطع مهم‌ترين دليل و عامل محرك براي هدايت افراد در اين‌گونه فعاليت‌ها، به 3 بخش عمده تقسيم مي‌شود. نخست اين‌كه ما انسان هستيم و انسان‌ها داراي روحيه همدردي با همنوعان خود هستند.
دليل ديگر ايراني‌بودن ما است. ايرانيان افرادي وطن‌پرست و ميهن‌دوست هستند و كمك به ديگر هموطنان را وظيفه خود مي‌دانند.
از همه مهم‌تر مسلمان بودن ما است. احكام دين مبين اسلام سراسر تشويق و ترغيب انسان‌ها به كارهاي انسان‌دوستانه و كمك به نيازمندان است. احاديث و روايات بسياري از پيامبر معظم و بزرگوار اسلام حضرت محمد مصطفي(ص) و ائمه اطهار درباره ضرورت كمك به نيازمندان و ياري‌رساندن به افرادي كه به هر نوع دچار مشكل شده‌اند، وجود دارد. بنابراين ما نمي‌توانيم نام خود را مسلمان بگذاريم، وقتي مي‌بينيم ديگران به كمك نياز دارند. اين كمك‌ها لزوما مادي نيست. نجات جان يك مصدوم، كمك به افرادي كه گرفتار بلاياي طبيعي مانند سيل، زلزله و طوفان شده‌اند و حتي همدردي با افراد، وظيفه ديني و شرعي تمام مسلمانان است. از زماني كه در اين فعاليت‌ها مشاركت داشته،‌ احساس مي‌كنم روحياتي چون همنوع دوستي، دلسوزي، بخشش ديگران و كمك بدون چشمداشت در من تقويت شده است.
اميدوارم از يك‌سو بتوانم به نيازمندان كمك بيشتري برسانم و از سوي ديگر بتوانم ديگران به‌ويژه جوانان استان خراسان‌شمالي را بيش از پيش به مشاركت در امور داوطلبانه
تشويق كنم.


تعداد بازدید :  108