شماره ۴۹۰ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۲ بهمن
صفحه را ببند
استرالیا برای اولین‌بار قهرمان جام‌ملت‌های آسیا شد
کانگوروی قاره‌پیما

شهروند| وقتی کره‌جنوبی در ثانیه‌های پایانی، فینال شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا را به تساوی کشاند، تصور می‌شد جام‌ملت‌های آسیا در ‌سال 2015 سرنوشتی شبیه فینال دراماتیک یورو 2000 داشته باشد اما فقط گل وقت‌های تلف شده «سونگ هونگ مین» شبیه گل دقیقه 93 ویلتورد فرانسوی بود وگرنه ادامه 2 سرنوشت متفاوت به نظر می‌رسید. ‌سال 2000، تیم گلزن در وقت‌های تلف شده، قهرمان شد اما این‌جا استرالیای میزبان برگشت و با گل ترویسی در آخرین ثانیه‌های نیمه اول وقت‌های اضافه، برای نخستین‌بار قهرمان آسیا نام گرفت.
دیرهنگام‌ترین گل فینال‌ها
گل دقیقه 91 کره‌جنوبی در این بازی، همراه گل دقیقه 91 تامادا در فینال‌ سال 2004، دیرهنگام‌ترین گل تاریخ فینال‌های جام‌ملت‌های آسیا محسوب می‌شوند؛ گلی که برای پنجمین‌بار (دومین‌بار متوالی) فینال را به وقت اضافه برد و جالب ‌اینکه استرالیا در تنها سومین حضور در جام ملت‌های آسیا در هر 2فینال منجر به وقت اضافه اخیر، نقش داشته است. این‌بار اما قصه آنها با 4‌سال قبل تفاوت داشت و کانگوروها طرف پیروز میدان بودند؛ آنچه به قیمت چهارمین ناکامی کره‌جنوبی در 4تجربه حضور در فینال‌های جام ملت‌های آسیا تمام شد. انتظار کره‌جنوبی برای تکرار 2قهرمانی قبلی، 4‌سال دیگر 59ساله خواهد شد.
اقتدار استرالیا
قهرمان جدید آسیا، اولین تیم تاریخ فوتبال است که در رقابت‌های قاره‌ای خارج از محدوده جغرافیایی‌اش قهرمان شده است. آنها در 3 دوره حضور در جام ملت‌های آسیا یک قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی به‌دست آورده‌اند. این قهرمانی نتیجه تاکتیک‌های پوستک‌اوغلو و تبلور ذهنیات او در ساق‌های امثال ماسیمو لونگو (زننده گل اول فینال، یکی از تنها 2صاحب 2عنوان بهترین بازیکن میادین در جام شانزدهم و صاحب مشترک عنوان بهترین گلساز جام)، جدنیاک (یکی از ستاره‌های فصل قبل کوئینزپارک رنجرز و پراخطارترین بازیکن جام) و ترویسی بود.
نکاتی از فینال
*برای دومین‌بار، فینال با نتیجه 2 بر یک در پایان وقت‌های اضافه پایان یافت. جالب این‌که بار قبلی هم کره‌جنوبی درست مثل امسال در اولین فینال رسمی تاریخ جام ملت‌های آسیا در ‌سال 1972 با وجود این‌که بازی را به تساوی کشانده بود در نهایت 2بریک باخت. *با این نتیجه تعداد گل‌های فینال‌های تاریخ جام‌ملت‌های آسیا به 22 رسید. یعنی به شکل میانگین در هر فینال، میانگین 1.83 گل زده شده است./ *در تنها تورنمنت بدون مساوی تاریخ فوتبال در مرحله گروهی، 85 گل در 32 بازی (میانگین 2.6 گل در هر بازی) به ثبت رسید. 649‌هزار و 705 تماشاگر (میانگین 20‌هزار و303 نفر در هر بازی) از جامی به میزبانی استرالیا استقبال کردند. *برای هفتمین‌بار، جام در خانه باقی ماند. پیش از این، کره‌جنوبی در ‌سال 1960، رژیم صهیونیستی در ‌سال 1964، ایران در سال‌های 1968 و 1976، کویت در‌ سال 1980 و ژاپن در‌ سال 1992 به‌عنوان میزبان قهرمان شده بودند. *برای چهارمین‌بار، یک 5گله آقای ‌گل جام‌ملت‌های آسیا شد. مبخوط با گلزنی در بازی رده‌بندی خودش را از «الدردور» اردنی که تنها زننده همه گل‌های یک تیم در یک بازی این دوره جام ملت‌ها بود، جدا کرد و با یک گل بیشتر از الدردور (زننده 4 گل از 5 گل اردن در این جام) اولین آقای گل اماراتی جام نام گرفت. *فغانی، سخندان و ابوالفضلی با ارایه یک قضاوت مطلوب، رضایت همگانی را برانگیختند و در شکل‌گیری نتیجه نقشی نداشتند؛ آنچه اعتباری برای فوتبال ایران محسوب می‌شود. *مت رایان، سنگربان ساکروس به‌عنوان بهترین دروازه‌بان جام معرفی شد. همچنین ماسیمو لونگو‌هافبک تیم‌ملی استرالیا عنوان باارزش‌ترین بازیکن جام را به خود اختصاص داد. عنوان بازی جوانمردانه هم به استرالیا رسید.


تعداد بازدید :  150