شماره ۴۹۰ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۲ بهمن
صفحه را ببند
واکنش جذاب مخاطبان به مصاحبه وزیر اقتصاد سابق:
آقای حسینی، کاش شما دوباره برگردید!

شهروند| سیدشمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت پیش در مصاحبه‌ای تفصیلی با خبرگزاری فارس، عوامل تأثیرگذار در رشد پایه پولی را در سال‌های اخیر آسیب‌شناسی کرده است. به اعتقاد او تأمین مالی دولت به ازای 4.1‌میلیارد دلار نفتی که فروخته شده بالغ بر 100‌هزار‌ میلیارد ریال پایه پولی و 500‌هزار‌ میلیارد ریال نقدینگی را افزایش داده است. وزیر اقتصاد دولت دهم درخصوص استقلال بانک مرکزی نیز گفته است: وقتی بانک مرکزی ناگزیر است در ازای ارز فروخته یا وصول نشده به دولت ریال بدهد، به معنای تشدید سلطه دولت بر این بانک است. لازم به توضیح است صحبت‌های او درمیان کاربران اینترنت و مخاطبان سایت‌های خبری با واکنش گسترده‌ای روبه‌رو شده که این نظرات شاید بهتر از هر نقد و تحلیل محتوایی، گویای پاسخ‌های آقا وزیر درخصوص حل معضل رشد نقدینگی در کشور باشد. بر همین اساس واکنش‌های برخی کاربران اینترنتی را در خصوص خبر خبرگزاری فارس که در همین سایت منتشر شده را به همراه درج نام می‌خوانید.
ایرانی: این آقا اگه اقتصاد را می‌شناخت که در دوره وزارتش رشد اقتصادی منفی 6درصد نمی‌شد، برا گیر دادن به‌هم، آدمای آماده‌ای هستیم ولی وقتی پای عمل کردن می‌رسه یکی از یکی بدتر.
سهراب: حسینی در اوایل کارش نشان داد که نظر اصلی از احمدی‌نژاد است و ایشان در قلمرو اختیارات خود کار می‌کند؛ در اواخر وزارتش هم گفت که مسائل اقتصادی کشور از حوزه اقتصاد عبور کرده در دامنه اجتماعی است و نگفت «سیاسی» که بعدا آقای روحانی آمد صراحتا گفت «سیاسی».
دکتر در پاسخ به سهراب: این آقا یکی از قوی‌ترین و باسوادترین اقتصاددانان کشوره، در کار اجرایی همیشه مشکلات و موانع هست، شما که مشخصه حتی دیپلم نداری اظهار فضل نکن
سهراب در جواب دکتر: طرح مسكن مهر دولت شما پاپه پولي و نقدينگي رو 2برابر كرد و به جاي اين‌كه قيمت مسكن رو پايين بياره بالا هم برد حالا شما گير داديد به افزايش 50‌هزار ميليارد توماني نقدينگي كه حدودا 7-8‌درصد نقدينگي فعلي كشوره!
يك شبه كه نميشه رشد نقدينگي رو صفر كرد اين كار سال‌ها زمان ميبره فعلا رشد نقدينگي تا آخر امسال به 20‌درصد هم برسه هنر كردن!
ناصرخان: کاهش تورم در 2‌سال گذشته ناشی از عملکرد این آقا در دولت دهم است.
اناری: نكته بسيار مهمي كه در صحبت جناب آقاي دكتر حسیني هست بحث، افزايش پايه پولي از محل ذخاير ارزي است. اصول علم اقتصاد حكم مي‌كند كه هرگونه افزايش در پايه پول بايد متناسب با رشد اقتصادي باشد. ذخاير ارزي دولتي (مانند ارز حاصل از نفت) طبق مواد 5 الي 9 قانون پولي و بانكي مصوب 1351، به‌عنوان پشتوانه پول ملي قرار گرفته است. حال فرض كنيد اين ارز به بانك مركزي داده شود و دولت در ازاي آن فورا طلب ريال کند. اگر ارز موردنظر به هر دليل در بازار به سرعت به كالاي خارجي تبديل نشود، ريال معادل آن كه توسط دولت به گردش افتاده است، حكم پول بدون پشتوانه را دارد و سبب تورم مي‌شود.
آنتی «آن مرد»: به نظرم بهتر بود از شخصی نظرخواهی فرمایید و به تحلیل مسائل بپردازد که در زمان خود تورم 43درصد را تجربه نکرده باشیم! اگر ایشون درک و دید درستی به مسائل اقتصادی داشتن اون وضع نابسامان ارز، تورم و رکود اقتصادی که هنوزم آثارش پا برجاست را حداقل به اون شدت نداشتیم (صرفه‌نظر از عوامل خارجی که البته هنوزم دشمنی هست)
معلم: با احترام بسیار زیاد برای جناب آقای دکتر حسینی: بانک مرکزی در هر حال نمی‌تواند یک «دولت در دولت» باشد. شرایط کنونی ایران در جهان و اقتصاد مقاومتی ایران چنین وضعی را ایجاب کرده است. مشابه این وضع در دولت دهم هم وجود داشته است. اما نظارت بر کار دولت باید بیش از این باشد.
کیشوند: حالا معلوم شد چرا ۲۲‌میلیارد دلار رفته دوبی! آقایون می‌خواستند پایه پولی رشد نکنه! ولی تا دلتون بخواهد فقر و بدبختی مردم رشد کرده آقای حسینی.
امیدوار: ‌ای‌کاش شما را یک‌بار دیگر وزیر اقتصاد یا رئیس بانک مرکزی می‌کردند تا نه تورم داشته باشیم و نه پایه پولی تغییر کند – و تمام مردم اقساط مسکن مهر خود را پرداخت کنند و بشود مملکت گل و بلبل مثل زمان شما - دلار هم ششصد و کمتر و هر روز پایین‌تر برود تا وقتی که منفی شود
حسنی: بسیار بجا و عالی بود از جناب حسینی متشکرم‌ ای‌کاش شماتت‌کنندگان منصف بودند و این‌گونه سخیف و گزنده نمی‌گفتند اگر متصدیان اقتصادی دوره‌های مختلف با حساسیت زیاد در نقد رفتارهای دولت فعلی سخن بگویند و چاره‌جویی بکنند هم مردم متوجه وضع می‌شوند و هم متصدیان فعلی.

 


تعداد بازدید :  141