شماره ۴۹۰ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۲ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

اورشلیم پست ادعا کرد: پذیرش بیشتر مطالبات ایران از سوی آمریکا
مقامات رژیم صهیونیستی مدعی شدند آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بخش زیادی از خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته است.  در همین راستا خبرگزاری ایسنا به نقل از اورشلیم پست نوشته است که به نظر می‌رسد مقامات رژیم صهیونیستی نسبت به چشم‌انداز حصول توافق میان ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران نگران هستند.  
این مقامات صهیونیستی همچنین گفتند که اسراییل معتقد است توافق ایران و آمریکا به تهران اجازه خواهد داد تا به غنی‌سازی اورانیوم با در اختیار داشتن بیش از هفت‌هزار سانتریفیوژ ادامه دهد که این کشور را قادر می‌سازد در طول چند ماه به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.  به گفته این مقامات رژیم صهیونیستی از نظر نخست‌وزیر اسراییل مسأله هسته‌ای ایران یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها در حوزه امنیت اسراییل است و این امر سبب شده تا وی پروتکل‌های دیپلماتیک را زیر پا گذاشته و دعوت جمهوریخواهان آمریکا برای سخنرانی علیه ایران در کنگره در ماه مارس را بپذیرد.  بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که قرار است به‌زودی برای سخنرانی در کنگره آمریکا به واشنگتن سفر کند، روز جمعه ضمن دیدار با سربازانی که در حمله روز چهارشنبه حزب‌الله در نزدیکی مرز لبنان و اراضی اشغالی فلسطین زخمی شده بودند، تأکید کرد:  اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند مساله‌ای است که به سختی قابل حل خواهد بود.  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادامه داد:  این چیزی است که ما با آن مخالفیم و بر روی آن متمرکز هستیم.  مناقشات ما با ایران که هم‌اکنون جبهه‌های جدید به روی ما گشوده است ادامه دارد.  نتانیاهو در ادامه ضمن ابراز نگرانی نسبت به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، مدعی شد:  حصول توافق به ایران اجازه خواهد داد تا از ظرفیت دستیابی به سلاح هسته‌ای برخوردار شود و این توافقی است که ما با آن مخالفیم.

از سوی حماس اعلام شد
تکذیب خبر توضیح خالد مشعل به مقامات ترک درباره دلایل ازسرگیری روابط با تهران
جنبش حماس اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر مذاکرات میان خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با مسئولان ترک و اطلاع آنها درباره دلایل ازسرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، برخی رسانه‌های عربی اخباری را منتشر کردند که براساس آن گفته شده که خالد مشعل در جریان سفر اخیرش به ترکیه و طی دیدار با مسئولان این کشور درباره راز همکاری بین جنبش حماس و تهران صحبت کرده است.  به نوشته این رسانه‌ها، منابع آگاه ترکیه اعلام کردند که مشعل به مسئولان ترک درباره دلایلی که موجب بهبود روابط این جنبش با ایران و حزب‌الله شده توضیح داده و این‌که وضع دشوار مالی که جنبش در آن به سر می‌برد، نقش اصلی را در این امر داشته است.  جمال عیسی از رهبران جنبش حماس در گفت‌وگویی با اشاره به این اخبار تصریح کرد:  آنچه که منتشر شده درست نیست و صحت ندارد. همچنین آنچه که منتشر شده ناشی از خیالبافی‌های نویسندگان آن بوده و کاملا به دور از واقعیت و کار حرفه‌ای است.  وی ادامه داد که این اخبار و تحلیل‌ها در راستای بدنام کردن جنبش حماس و ایجاد اختلال در روابط این جنبش با کشورهای عربی و اسلامی است و به نوعی این اقدام همگام با محاصره‌ای است که ملت فلسطین در معرض آن قرار گرفته تا بتوانند به پایداری آن ضربه بزنند.  

ظریف و کری احتمالا در نشست امنیتی مونیخ دیدار می‌کنند
جن ساکی سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت: احتمال دارد وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار کنند. جن ساکی درکنفرانس خبری درباره انتشار اخباری مبنی بر دیدار جان کری وزیر امورخارجه آن کشور و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حاشیه نشست امنیتی مونیخ، گفت: هنوز چنین دیداری تأیید نشده است.  انتظار داریم آنها در هفته‌های آتی دیدار کنند.  اما در مورد دیدارهای دوجانبه دیگر هنوز باید تصمیم نهایی گرفته شود.
پنجاه و یکمین نشست امنیتی مونیخ 6 تا 8 فوریه (17 تا 19 بهمن) در شهر مونیخ آلمان برگزار می‌شود. به گفته ولفگانگ ایشینگر دیپلمات کهنه‌کار آلمانی و رئیس کمیته برگزار‌کننده این نشست 200 دیدار دوجانبه در حاشیه این نشست برگزار می‌شود. محوری‌ترین موضوعات نشست امسال برقراری صلح در سوریه، وضع اوکراین و برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود. بیش از 200 تن از سران کشورها، بیش از 50 وزیر امورخارجه و وزیر دفاع، نمایندگان تجار، سازمان‌های حقوق بشری و دانشمندان در نشست‌ سال گذشته مونیخ شرکت کردند.


تعداد بازدید :  232