شماره ۴۹۰ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۲ بهمن
صفحه را ببند
برخی برای حریف کف می‌زنند
دفاع روحانی در برابر حمله به ظریف
به نام انتقاد نباید به مصالح و منافع ملی ضربه زد

شهروند| رئیس‌جمهوری روز گذشته در هفتمین جشنواره بین‌المللی فارابی شرکت کرد و ضمن سخنرانی در این جشنواره بر اهمیت توسعه پایدار انقلاب اسلامی با تکیه بر علوم انسانی تأکید کرد. بخش بعدی سخنان رئیس‌جمهوری نیز به دفاع حسن روحانی از تیم مذاکره‌کننده ایرانی در برابر برخی انتقادهای داخلی اختصاص یافت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی ابتدا با طرح این پرسش که چه کسی باید به ما بگوید بهترین راه برای ایجاد وحدت در ایران زمین چیست؟ گفت:  هیچ چیز با شعار درست نمی‌شود، شعار گاهی برای تذکر و یافتن راه لازم است اما ما باید به‌دنبال راهکار باشیم و ارایه راهکار وقتی منجر به حل مشکلات جامعه می‌شود که علمی باشد و از سوی عالمان و دانشمندان ارایه شده باشد.  رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش به رابطه میان سیاستمداران و اهل علم و دانش پرداخت و با ذکر این نکته که سیاستمداران باید در برابر دانشمندان زانو بزنند، گفت:  سیاستمدار چون قدرت در اختیارش است و گاهی ثروت و منزلت را هم در دست دارد ممکن است با ارزش‌گذاری و مداخله در زمینه علم سوءاستفاده کند اما واقعیت این است که سیاستمداران تنها باید زمینه را تسهیل کنند و در برخی امور مهم حداکثر نظارت‌گر باشند و کار را به اندیشمندان واگذار کنند وگرنه مداخله دولت و سیاسیون در علم هم باعث ضرر حکومت و هم باعث ضرر دانشمند و علم می‌شود.
روحانی همچنین به انتقادات و مخالفت‌ها با آنچه «علوم انسانی وارداتی و غربی» خوانده می‌شود نیز اشاره کرد و از حاضران پرسید: آیا در زمینه علوم انسانی دنیا هیچ آورده و دستاوردی ندارد؟ مقصود بومی و اسلامی کردن علوم انسانی این نیست که غیر از این بوم و سرزمین دانش مربوط به انسان و اجتماع در سرزمین دیگر نیست؟ رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش درباره مباحث درگرفته پیرامون علوم انسانی بومی و جهانی و با رد این نظریه که علوم انسانی فقط در سرزمین‌های اسلامی محقق شده است، اظهار کرد:  ابن‌خلدون یکی از متفکران اسلامی است که در تقسیمات جغرافیایی امروز متعلق به یک کشور اروپایی است.  واقعیت این است که حکمت، دانش و علم مرز نمی‌شناسد و در اسلام و سخن پیامبر اسلام(ص) توصیه شده که باید به‌دنبال علم رفت زیرا علم گمشده ماست.  رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی همچنین دخالت دولت و سیاست در دانشگاه‌ها را مضر عنوان کرد و گفت:  اگر دانشگاه‌ها استقلال علمی نداشته باشند و در آنها امر و نهی باشد پیشرفت و توسعه به‌دست نخواهد آمد.  در علم دورباش و کورباش نداریم.  علم محیطی آزاد می‌خواهد، یعنی همه دانشجویان، اساتید و محققان در راه علم اگر سخنی و حرفی دارند بیان و اعلام کنند و ما حق نداریم به آنها بگوییم چرا این حرف را زدی و اگر این کار را کردیم یعنی راه ما غلط است.
رئیس‌جمهوری بر اهمیت علوم انسانی برای حل مشکلات اجتماعی تأکید کرد و گفت:  در علوم انسانی هم در تحقیقات بنیادی و هم در تحقیقات کاربردی عقب هستیم.  جامعه ما درگیر مشکلاتی نظیر افزایش طلاق و اعتیاد است که باید برای مواجهه با آن راه‌حل داشت و علوم انسانی باید به کمک بیاید. چه اشکالی در سبک زندگی ما وجود دارد که مقام معظم رهبری تأکید دارند باید مورد مداقه قرار گیرد و چه کسی باید سبک زندگی را تبیین کند؟ از لحاظ کاربردی ما بسیار نیازمندیم و دست ما در نظریه‌ها خالی است.
به گزارش ایرنا، بخش بعدی سخنان رئیس‌جمهوری به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اختصاص یافت. روحانی ضمن دفاع از دیپلمات‌های ایرانی مذاکره‌کننده با 6 کشور گفت: این برای کشور ما افتخار است، حالا ممکن است کسی ایراد بگیرد و بگوید آقا تند راه رفت، کند راه رفت یا این‌که کتش کج بود، عینکش چطوری بود، اینها که حرف نشد.  ما باید به دیپلمات‌های شجاعمان افتخار کنیم. تیم مذاکره‌کننده چند روز پیش آمده بودند و می‌خواستند که به مذاکرات بروند، دیدم نه شب خوابیده‌اند و نه شب قبل آن، آن شب نیز که عازم مذاکره بودند، آنها نه شب و نه روز دارند، تلاش می‌کنند و شجاعانه سخن می‌گویند.
به نظر می‌رسد این قسمت از سخنان رئیس‌جمهوری پاسخی به اظهارات معترضان به وزیر امور خارجه باشد که در هفته‌های اخیر پس از انتشار تصاویر قدم زدن محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه با جان کری همتای آمریکایی‌اش موج انتقاداتشان را متوجه وزارت امور خارجه و شخص محمدجواد ظریف کردند تا جایی که 25 نماینده مجلس درخواست سوال از وزیر را به هیأت‌رئیسه مجلس تحویل دادند و یکی از خطبای موقت جمعه تهران نیز در هفته گذشته به این رخداد اعتراض کرد.  
حسن روحانی در ادامه دفاع از وزیر امور خارجه‌اش گفت:  تشویق ملی تیم مذاکره‌کننده خیلی موثر است، امروز همه دوربین‌ها روی آنها که در میدان هستند تمرکز کرده‌اند.  آن طرفی‌ها دارند برای تیم‌های خودشان کف می‌زنند اما این طرف معلوم نیست که چه می‌کند؟ حتی برای تیم حریف دست می‌زنند وقتی هم می‌پرسی چرا برای حریف کف می‌زنید، می‌گویند انتقاد است.  در حالی ‌که انتقاد معنایش تخریب و هو کردن نیست بلکه راه بهتر نشان دادن است چراکه نمی‌توان به‌نام انتقاد و به‌نام حزب یا جناح به منافع و مصلحت ملی ضربه زد.
در مراسم روز گذشته که با حضور محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری و غلامعلی حدادعادل عضو کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شد، از۳۰ اثر به‌عنوان اثر برگزیده در بخش‌های مختلف علوم‌ انسانی به‌عنوان اثر برتر تقدیر شد.


تعداد بازدید :  202