شماره ۴۹۰ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۲ بهمن
صفحه را ببند
رئیس سابق خانه احزاب:
خانه احزاب حجره شخصی افراد نیست

این روزها بیش از گذشته خبرهای خوش پیرامون بازگشایی خانه احزاب به گوش می‌رسد. چراکه با تحویل وسایل ضبط شده خانه احزاب توسط دولت گذشته، از سوی وزارت کشور دولت وقت، اکنون خانه احزاب تصمیم به برگزاری مجمع عمومی گرفته است. مجمعی که هر چند موجب شادی برخی سیاسیون و فعالان عرصه سیاست را فراهم کرده است اما منتقدانی هم دارد. در همین راستا اسدالله بادامچیان در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا مدعی تقلب در انتخابات خانه احزاب شده و گفته است که خانه احزاب به‌خاطر این تقلب خوشنام نیست. اما حسین کاشفی، رئیس سابق خانه احزاب که به گفته خودش روزهای پرکاری را برای برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب می‌گذراند، معتقد است که مخالفان خانه احزاب در اقلیت هستند. حسین کاشفی همچنین درباره برگزاری زمان مجمع عمومی هم به «شهروند» پاسخ داد که مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید.
آقای کاشفی! الان در چه مرحله‌ای از برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب هستید؟
مدتی است که وزارت کشور مدارکی که دولت قبل آنها را ضبط کرده بود به ما پس داده است. از این جهت ما با در اختیار داشتن مدارک، می‌توانیم مجمع عمومی‌مان را برگزار کنیم. در همین زمینه هم به وزارت کشور نامه‌ای نوشته‌ایم که نمایندگانش را برای مجمع عمومی معرفی کند و سالنی هم برای برگزاری همایش در اختیارمان بگذارد.
بنابراین بخشی از این ماجرا به وزارت کشور بستگی دارد که تا چه اندازه به ما کمک کند و نمایندگانش را سریع‌تر معرفی کند. البته تا الان وزارت کشور همکاری خوبی داشته و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند. از همه احزاب برای برگزاری مجمع عمومی دعوت کرده‌ایم و اگر احیانا حزبی از قلم افتاده ما از همین جا برای حضور در مجمع عمومی دعوت می‌کنیم. تمام تلاش ما این است که تا قبل از آغاز ‌سال آتی و ظرف همین 2 ماه باقی مانده، مجمع را برگزار کنیم اما اگر احیانا نشد برای نیمه اول‌ سال آینده حتما این کار را انجام می‌دهیم.
آیا مخالفانی هم دارید؟ یعنی احزاب یا گروه‌هایی هستند که با احیای خانه احزاب مشکل داشته باشند؟
هر کاری که بخواهد آغاز شود هم موافق دارد و هم مخالف. بنابراین داشتن مخالف طبیعی است و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. اما حرف من این است که داشتن مخالف به معنای توقف کار نیست. ضمن این‌که الان مخالفان ما در اقلیت هستند و ما از سوی احزاب حمایت می‌شویم. اما به‌طور سنتی عده‌ای هستند که به هر دلیلی که یکی از آنها به اعتقاد من، عدم حضورشان در شورای مرکزی است، همیشه مخالفند. ما به آنها احترام می‌گذاریم ولی آنها هم باید به اکثریت احترام بگذارند. جامعه نمی‌تواند خود را تابع تک‌روی‌ها کند. به نظر من، مخالفان باید به نظر جمعی تن دهند و اتفاقا الان سوال من این است که چرا چنین کاری نمی‌کنند و از کوبیدن بر طبل مخالفت چه چیزی نصیب‌شان می‌شود؟
بنابراین تأکید می‌کنم که خانه احزاب باید دوباره انتخابات جدیدش برگزار شود و مخالفان هم بدانند که با این‌که بگویند من مخالفم نمی‌شود جلوی کار مدنی گرفته شود.
عده‌ای از تقلب در انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب می‌گویند و با استناد به این مسأله می‌گویند که خانه احزاب خوشنام نیست. ماجرای تقلب چیست؟
همین قدر بگویم که این ادعای تازه‌ای نیست و چند نفری همیشه این ادعا را مطرح می‌کنند. این روش‌های برخورد با مسائل هم به دور از اخلاق و هم به دور از رفتار توسعه‌یافته است. جالب است که این ادعا بارها مورد بررسی قرار گرفته است و ادعای آنها رد شده است. برای نمونه آقای بادامچیان در همین مجمع عمومی پنجم گفتند که تقلب شده است، اما بررسی‌های لازم از سوی آقای امیری که در جامعه اسلامی مهندسین مشغول فعالیت هستند، صورت گرفت اما نتیجه‌اش صحت انتخابات بود.
ایشان از دور سوم این مسأله را مطرح می‌کنند و مدام به در بسته می‌خورند. به نظر من خوب نیست که از قاعده یا ما یا هیچ پیروی کنیم و این برخوردها و صحبت‌ها توهین به فکر جمعی است. آیا مقصر ما هستیم که فردی کاندید می‌شود اما رأی نمی‌آورد؟ دوستان نتیجه برخوردهای واگرایانه را دیده‌اند و من نمی‌دانم که چرا دوباره بر این برخوردها تأکید می‌کنند. متاسفانه برخی فکر می‌کنند که برای حجره شخصی‌شان تصمیم‌گیری می‌کنند، درحالی‌که خانه احزاب حجره شخصی نیست و مربوط به همه احزاب است.


تعداد بازدید :  123