شماره ۴۹۰ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۲ بهمن
صفحه را ببند
در سی و هشتمین تهرانگردی احمد مسجدجامعی صورت گرفت
دیدار با کاشف اسکلت بانوی هفت‌هزار ساله

گروه جامعه| احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و گروه تهرانگردان در سی و هشتمین تهرانگردی خود جمعه 10بهمن برای چهارمین بار به بافت تاریخی منطقه 12 رفتند و ضمن بازدید از بناها و کشفیات تاریخی جدید در این منطقه، با حضور در مدرسه علوی خاطرات روزهای نخستین انقلاب و حضور امام خمینی(س) در این مدرسه را مرور کردند.
جمعه این هفته برای احمد مسجدجامعی و کاشفان تهران، کمی متفاوت‌تر از جمعه‌های دیگر بود؛ آنها به منطقه‌ای در دل پايتخت رفتند که اخيرا با كشف اسكلتي چندهزارساله خبرساز شده است.
مسجدجامعي در بازديد از كاروانسراي خانات و بازار امين‌السلطان گفت: متاسفانه بازارچه‌اي در حد فاصل بازار امين‌السلطان و كاروانسراي خانات وجود دارد كه به‌صورت نيمه كاره رها شده است. می‌توان با مرمت و احياي اين منطقه آن را به سايت گردشگري پايتخت تبدیل كرد.
مسجدجامعي و کاشفان تهران در ادامه به ديدار «مهسا وهابي»، كاشف اسكلت 7هزار ساله پايتخت كه به تازگي در محله مولوي تهران كشف شده است رفتند و او را «كريستف كلمب» تهران ناميدند. ماجراي كشف اين اسكلت بسيار جالب است چرا كه كاشف آن هنگام عبور از خيابان ناگهان متوجه تعدادي سفال قديمي در حاشیه گودبرداري شركت فاضلاب مي‌شود و با پيگيري‌هايي كه انجام مي‌دهد پاي ميراث فرهنگي را براي بررسي‌هاي بيشتر به منطقه باز مي‌كند. جالب‌تر اینكه به دلیل ارتباط تاریخی این منطقه با حوزه تمدنی ری، برخي از باستان‌شناسان به اين اسكلت نام مسافر چشمه‌علي را داده‌اند.
عضو شورای شهر تهران نيز با بيان اينكه به تازگي پيشنهاد شده است كه براي آزمايش دي ان‌اي، اين اسكلت را جابه جا كنند، تأکید کرد: به جاي اين كار پزشكان و محققان براي انجام آزمايش‌ها به محل حفاري وارد شوند. او ادامه داد:  تمدن ساكنان چشمه‌علي نيز 7هزار‌سال تخمين زده‌ شده است. مسجدجامعی با اشاره به همكاري بي‌نظير كسبه محله مولوي با كاشفان اين اسكلت افزود: پيمانكار شركت آب و فاضلاب نيز پس از كشف اين اسكلت، نهايت همكاري را با گروه كاوشگر تاريخي در کنار کسبه محله مولوی داشته است. کاشفان تهران در ادامه به ملاقات مسافر چشمه‌علی رفتند و از نزدیک با بانوی 7هزارساله تهران دیدار کردند.
در این بازدید که رجبعلي خسروآبادي، مديركل ميراث فرهنگي تهران نيز حضور داشت، اعلام شد:  با همكاري سازمان زيباسازي قرار است در اين محل زيرگذر احداث شود و مردم هنگام عبور از آن مي‌توانند اين اسكلت و اشياي باستاني كشف شده در آن را مشاهده كنند.
دیدار با کودکان کار
بازديد از دو موسسه حامی كودكان كار برنامه بعدي کاشفان تهران بود. موسسه «آواي ماندگار» که دانش‌آموزان را تا مقطع دوم ابتدايي آموزش می‌دهد و پس از آن براي آموزش بيشتر به ساير مدارس معرفي مي‌کند. براساس اعلام رئيس این مركز، درحال حاضر 20 دانش‌آموز در مقطع ابتدايي و 15 نفر ديگر در مقطع دوم ابتدايي در این مرکز مشغول تحصيل هستند. مسئول اين مركز عنوان كرد كه محل فعلي آموزش كودكان كار در طرح تعريض شهرداري قرار دارد و به‌زودي تخريب مي‌شود اما مهندس محسنی، قائم مقام شهردار منطقه اعلام كرد كه در عوض به اين موسسه ساختمان ديگري تعلق خواهد گرفت.
دومین موسسه، انجمن حمایت از کودکان کار بود که مسجدجامعي اين كانون را با سابقه‌ترين سازمان مردم‌نهاد در زمینه کودکان کار ناميد. بنی‌هاشم، مسئول اين كانون اعلام كرد:  تاكنون يكهزار كودك تحت پوشش قرار گرفته‌اند كه به‌دليل عدم‌ وجود اسناد هويتي تاكنون فقط براي 600نفر از اين كودكان اقدامات آموزشی انجام شده است.
در ادامه گروه كشف تهران در پارك كوثر واقع در منطقه 12تهران حاضر شدند و از قديمي‌ترين ماشين دودي تهران بازديد كردند. مسئول فرهنگي فرهنگسراي كوثر كه در اين ديدار مسجدجامعي را همراهي مي‌كرد با اشاره به سابقه تاريخي اين ماشين دودي گفت: متاسفانه معتادان، صندلي‌هاي چوبي اين قطار را براي روشن كردن آتش تخريب کرده‌اند. و دیگر صندلي‌ای در اين قطار به چشم نمي‌خورد. مسجدجامعي در این دیدار گفت:  ایستگاه مبدا ماشین دودی همین‌جاست و مسیر تهران – شهرری را طی می‌کرده است. از نکات جالب این است که این بخش از حمل‌ونقل تهران در آن زمان توسط بخش خصوصی اداره می‌شده و دولت دخالتی در امور آن نداشته است.


تعداد بازدید :  150