شماره ۴۹۰ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۲ بهمن
صفحه را ببند
«محمد رسول‌الله» در جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی‌آید
گزارش گاردین از پروژه بزرگ سینمای ایران

شهروند| «پیامبر می‌آید»؛ برخلافِ تمامِ تردیدهایی که وجود داشت، حالا سرانجام «محمد رسول‌الله» یکی از مهم‌ترین و پرهزینه‌ترین فیلم‌های تاریخِ سینمایِ ایران به کارگردانی «مجید مجیدی» به جشنواره خواهد رسید. اگرچه قرار بود این فیلم به‌عنوان افتتاحیه جشنواره باشد؛ اما از آن‌جا که هنوز سیستم‌های پخشِ صدایِ آن به ایران نرسیده، این اتفاق رخ نداده است؛ اما به همین هم می‌توان قناعت کرد و منتظر ماند و دید روایتِ مجیدی از آخرین رسولِ الهی چگونه است؟
محمدمهدی حیدریان مجری طرح فیلم «محمد رسول‌الله» درباره نگرانی مردم از نمایش ندادن این فیلم در این دوره از جشنواره فجر، بیان کرد: «تأکید می‌کنم اخبار مبنی بر نمایش ندادن این فیلم سینمایی در سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر نادرست است و فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله» طبق وعده در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پخش می‌شود.»
طبقِ آنچه او می‌گوید؛ نسخه نهایی فیلم «محمد رسول‌الله» آماده شده و دلیل تأخیر در نمایش در سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر این است که مجید مجیدی کارگردان برای انجام آخرین مراحل فنی به آلمان رفته بود و به همین دلیل است که اکران با چند روز تأخیر اتفاق می‌افتد.
اما در همین زمان، نشریه انگلیسی گاردین دیروز در مقاله‌ای به این فیلم پرداخته است. این مطلب بعضا دارای اطلاعات غلطی است که هم درباره بودجه و هزینه ساخت و هم خبرهای روز درباره زمان اکران آن نکاتی را به اشتباه مطرح کرده است. گاردین نوشته است این فیلم زندگینامه‌ای چندین‌ میلیون دلاری که درباره روزهای کودکی حضرت محمد(ص) است و گران‌ترین و پرهزینه‌ترین فیلم ایرانی تاکنون محسوب می‌شود، برای نخستین‌بار روز یکشنبه در جشنواره فیلم فجر اکران می‌شود. جشنواره فیلم فجر تهران که همزمان با سالگرد انقلاب اسلامی ‌سال 1979 برگزار می‌شود، این فیلم را که زندگی مهم‌ترین چهره اسلام است، برای اولین‌بار به نمایش می‌گذارد. برای حفظ شأن پیامبر این فیلم در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آید.
گاردین همچنین در ادامه گزارش خود نوشته است: ایران تابه‌حال به شدت از نحوه نمایش پیامبر در غرب انتقاد کرده است که آخرین نمونه آن کارتون روی جلد مجله شارلی ابدو بعد از حملات تروریستی علیه این مجله بود.
این فیلم که با عنوان «محمد، پیامبر خدا» در مراسم افتتاحیه فستیوال فیلم فجر اکران خواهد شد، توسط مجید مجیدی ساخته شده که به مدت پنج‌سال روی آن کار کرده است. این پروژه دومین فیلم با بودجه بزرگ ساخته شده درباره پیامبر است. اولین فیلم «پیغام» محصول ‌سال 1976 با نقش‌آفرینی آنتونی کویین و ساخته مصطفی عقاد بود که حتی با وجود این‌که تصمیم گرفته بود برای اهانت نکردن به مسلمانان پیامبر را روی صفحه نشان ندهد، بحث‌های بسیاری را به وجود آورده بود. ایران آماده اکران بزرگ ماه مارس این فیلم در کشورهای انگلیسی و عرب زبان است. صورت پیامبر در این فیلم به نمایش درنخواهد آمد و ویتوریو استورارو فیلمبردار ایتالیایی و برنده سه جایزه اسکار برای شاهکارهایی ازجمله «آخرین تانگو در پاریس» برناردو برتولوچی و «آخرالزمان» فرانسیس فورد کاپولا روی ترکیب نور و تاریکی این فیلم کار کرده تا بتواند تصویرگرایی‌های مذهبی آن را امکان‌پذیر کند. اما احتمالا بزرگترین مشکل این خواهد بود که فیلم توسط ایران شیعه ساخته شده است که ممکن است مسائلی را با بینندگان سنی این فیلم به وجود بیاورد. خود مجیدی هم همین ماه کنفرانس خبری را برگزار کرده و از نگرانی‌هایش درباره واکنش‌های منفی صحبت کرده بود. او به این نکته اشاره کرد که قبل از ساخت فیلم با محققان و صاحب‌نظران شیعه و سنی مشورت کرده است. او گفت: ما دوره‌ای از زندگی او را انتخاب کردیم که در آن اختلاف‌نظری میان صاحب‌نظران شیعه و سنی وجود ندارد. این فیلم را با بینش متحد کردن دنیای اسلام ساختیم.
با این حال این فیلم نتوانسته از انتقادات به کلی دور بماند؛ دانشگاه الازهر مصر یکی از مهم‌ترین مراجع سنی جهان، از ایران درخواست کرده تا این فیلم را به نمایش نگذارد و کشور قطر هم نقشه‌های ساخت فیلمی دیگر درباره پیامبر با بودجه یک‌میلیارد دلاری که تحت حمایت بری آزبورن تهیه‌کننده «ارباب حلقه‌ها» قرار دارد را اعلام کرده است.

 


تعداد بازدید :  137