شماره ۴۹۰ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۲ بهمن
صفحه را ببند
مهم‌ترین رویدادِ موسیقی کشور با دو‌میلیارد تومان بودجه
پیروز ارجمند: ‌مدیر بخشی از دولت هستم که ممنوعه است

شهروند| بیست‌وچهارم بهمن‌ماه جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود. جشنواره‌ای که قرار است مهم‌ترین رویدادِ موسیقایی کشور باشد و البته سال‌هاست که دیگر نیست. امسال هم دبیری را «حسن ریاحی» برعهده دارد. موزیسینِ کارکشته‌ای که سال‌هاست در این دولت و دولتِ قبل به‌عنوان دبیر حضور دارد. حالا او و علی ترابی می‌گویند که در جشنواره امسال قرار است اتفاقاتِ جدیدی رخ دهد و البته خودشان بیش از هرکسِ دیگری، از مشکلاتی که این دوره از جشنواره به آن مبتلاست، خبر دارند؛ برای مثال طبقِ آنچه مسئولانِ جشنواره می‌گویند بودجه امسالِ‌جشنواره از‌ سال قبل هم کمتر است و همین کمبود منابع مالی در طی ‌سال گذشته خیلی از فعالیت‌های آنها را محدود کرده است. ارجمند – مدیرکل دفتر موسیقی - می‌گوید که: «ما امروز در ‌سال 93 با بودجه ‌سال 76 کار می‌کنیم و به همین دلیل بسیاری از اقدامات انجام نشد. با وجود این‌که چرخش مالی در موسیقی از همه هنرهای فعال در کشور بالاتر است. بودجه موسیقی یک پنجاهم بودجه سینما است اما با این حال بودجه‌ای که دکتر روحانی برای راه‌اندازی ارکسترها اختصاص داده‌اند بی‌سابقه است.» ارجمند همچنین به این مسأله اشاره دارد که: «ما امروز بعد از 35‌سال هنوز سندی برای توسعه موسیقی نداریم و نمی‌دانیم چه برنامه‌ای برای آینده باید داشته باشیم. من مدیر بخشی از دولت هستم که بخشی از آن ممنوعه است درحالی‌که این بخش بسیار محترم و عزیز است. جشنواره فجر چشم‌انداز ندارد. امیدواریم که بتوانیم سندی 10ساله را برای روشن شدن راه جشنواره موسیقی تدوین کنیم. تلاش من در ‌سال گذشته این بود که این حرف را عنوان کنم که راک و رپ ممنوع نیست. من تلاش زیادی داشتم که بسیاری از دوستان را قانع کنم که بسیاری از مشکلات جامعه را با همین موسیقی رپ و راک می‌توان درمان کرد و با آوردن نمونه‌هایی تا حدودی آنها را قانع کردم. جالب این‌جاست که خود صنوف موسیقی و اهالی موسیقی اولین مخالفان من در این زمینه بودند اما این مسیری است که آغاز شده و امیدوارم ادامه پیدا کند.» علی ترابی نیز می‌گوید: بودجه جشنواره دو‌میلیارد و 200‌میلیون تومان است که یک‌میلیارد و 200‌میلیون تومان از محل بلیت‌فروشی تأمین می‌شود و یک‌میلیارد دیگر نیز بودجه اصلی جشنواره است. او همچنین به این مسأله صحه می‌گذارد که با وجود آن‌که جشنواره موسیقی فجر یکی از قدیمی‌ترین فستیوال‌های منطقه و جهان است به همین خاطر انتظار از جشنواره بسیار بالاتر از این است، این جشنواره به‌رغم قدمتی که دارد هنوز به اعتبار و جایگاهی که باید داشته باشد نرسیده است: «بعد از 30‌سال برگزاری این جشنواره باید در اهداف آن بازنگری شود. همان مشکلاتی که ما در موسیقی دچار آن هستیم در جشنواره فجر نیز این مشکلات تسری پیدا می‌کند و به‌رغم این‌که از موسیقی در همه امور در کشور استفاده می‌شود اما در عمل هیچ حمایتی نمی‌بینیم. امیدواریم تغییری در نگاه به جشنواره انجام شود. متاسفانه جشنواره موسیقی فجر طی سال‌های گذشته از نکات مثبتش هم نتوانسته استفاده کند. همین بخش نسل دیگر و استعدادهای درخشان که قطعا آینده موسیقی را رقم می‌زنند بدون حمایت مانده است.»
همچنین درحالی‌که در سال‌های گذشته، حضورِ «رامین صدیقی» به‌عنوان دبیر بخشِ بین‌المللِ جشنواره موسیقی فجر سبب شده بود تا این بخش به‌عنوان یکی از پرقدرت‌ترین بخش‌های جشنواره محسوب شود، حالا مدیران جشنواره می‌گویند که عنوانِ بین‌المللی باید از جشنواره حذف شود.
روزِ گذشته، جلسه مطبوعاتی جشنواره موسیقی برگزار شد و «علی ترابی» - مدیر انجمن موسیقی ایران - می‌گوید: «متأسفانه عنوان بین‌المللی برای جشنواره، یک عنوان جهان سومی است. جشنواره‌ای را می‌توان بین‌المللی اطلاق کرد که حداقل 70‌درصد آن واقعا بین‌المللی باشد.
 سی‌امین دوره جشنواره موسیقی فجر از 24 بهمن تا اول اسفند در 8 سالن در تهران برقرار است،     ضمن این‌که در بخش رقابتی و آهنگسازی حدود 83 اثر و در بخش پایان‌نامه 13 اثر مورد بررسی هیأت داوران قرار گرفت. آن‌طور که دکتر ریاحی توضیح می‌دهد: «در بخش‌های مختلف گروه‌های خوبی شرکت کردند. در بخش بین‌الملل هم با مذاکراتی که با رایزنان فرهنگی داشتیم و طبق پیشنهادهایی که آنها ارایه داده‌اند از حضور چند گروه بین‌المللی خوب در این دوره از جشنواره نیز بهره‌مند هستیم. یکی از پیشنهادهای من در این دوره تشکیل کانون موسیقی‌دانان جوان است تا بتوانیم این آهنگسازان را بیاوریم و به آنها کار سفارش دهیم.» پیروز ارجمند – مدیرکل دفتر موسیقی- هم درباره سی‌امین دوره جشنواره موسیقی توضیحاتی می‌دهد. مثلا این‌که روز اختتامیه و در محوطه تالار وحدت زنگ موسیقی انقلاب به صدا درخواهد آمد و این رسم هر ساله با پایان جشنواره انجام خواهد شد. همچنین در این روز ارکستر صداوسیما به رهبری نادر مرتضی‌پور، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی و شهرداد روحانی در 2 بخش جداگانه به روی صحنه خواهند رفت و ارکستر سمفونیک فعالیت‌های خودش را رسما آغاز می‌کند. همچنین قرار است تا کلیپ‌هایی که در جایزه ققنوس برگزیده شدند، قبل از هر اجرا و در هر یک از سالن‌های برگزاری پخش شود. بخش دیگری تحت عنوان «جشنواره جشنواره‌ها» به جشنواره امسال اضافه شده و قرار است تا آثار برگزیده جشنواره‌هایی چون جایزه همایون خرم و جشنواره شهناز و جشنواره زاگرس‌نشینان در این بخش به روی صحنه بروند. همچنین کارگاه‌ فقه موسیقی در 3 شهر شیراز، گرگان و تهران برگزار خواهد شد. همچنین کارگاه آموزشی کر با حضور یک استاد بین‌المللی در شهر شیراز و برای رهبران کر برگزار خواهد شد. بخش عکس موسیقی نیز در این دوره از جشنواره اضافه شده که آثار عکاسان ایرانی در حوزه موسیقی به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین غرفه محصولات موسیقی در برخی از سالن‌های برگزاری برپا است. با همکاری بنیادشهید، جشنواره سرود و ایثارگران را از 28 بهمن تا یکم اسفند در شهر ساری برگزار خواهیم کرد. مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر حضور اساتید بزرگ موسیقی ایران در جشنواره گفت: «ما به‌عنوان مدیران برگزاری جشنواره دوست داریم که اساتید حضور داشته باشند و حضور این اساتید از نظر ما هیچ منعی ندارد. این‌که چرا این اساتید در جشنواره حضور پیدا نمی‌کنند را باید از خود آنها پرسید. وقتی رئیس دولت خودش بارها حرف از موسیقی و ارکسترها آورده و نشان داده که از موسیقی حمایت می‌کند ما نمی‌دانیم چرا هنرمندان و برخی از اساتید حاضر نیستند حضور پیدا کنند.


تعداد بازدید :  139