شماره ۴۹۰ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۲ بهمن
صفحه را ببند
اراده‌هایی برای بیرون کشیدن گلیم از آب

توان مردانه‌اش را همت راه کرده است، می‌داند مردانگی یعنی عرق تابستانه و دستان یخ‌زده‌ زمستان. پشتکاری قهرمانانه دارد. قواعد بازی زندگی را طاقت‌فرسا تعبیر می‌کند، با این‌ وجود گام را عقب ننهاده و در کنار شغل بیرون از خانه، با هنر مأنوس شده و معتقد است گلیم را از آب بیرون کشیده است.
به ‌گزارش ایسنا، یکی از مشکلاتی که در عرصه‌ فرشبافی و گلیم‌بافی استان وجود دارد و متولیان در مصاحبه‌ها، میزگردها و سخنرانی‌های مختلف به آن اشاره کرده‌اند، حضور کمرنگ مردان در این عرصه است، به همین منظور پای صحبت‌های یکی از مردانی نشسته‌ایم که 12‌سال است به این کار روی آورده و به قول‌ خودش توانسته تا حدودی گلیم این صنعت را از آب بکشد.  «جواد افشاری» یکی از بافندگان و مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان ایوان که 12‌سال است، دل به تاروپودهای فرش گره زده است، اظهار کرد:   بافت فرش ابریشم به لحاظ مالی بسیار درآمدزاست و هزینه‌های خانوار را تأمین می‌کند.
وی کار کردن خارج از خانه را علت اصلی طولانی شدن زمان بافت عنوان کرد و ادامه داد: اولین‌باری که خواهرم را هنگام بافت قالی دیدم جذب چینش ظریف رنگ‌ها کنار هم شدم و آموزش مقدماتی را یاد گرفتم پس از آن، برای اولین‌بار بدون حضور خواهرم پشت دار قالی نشستم و تاکنون 8دار قالی را بافته و تحویل کمیته امداد جهت فروش داده‌ام.
وی افزود: بافت فرش درآمد بالایی دارد با این وجود هنوز برای مردان بیکاری که در شهرستان ایوان نیز کم نیستند، در این زمینه برنامه‌ریزی نشده تا با اندک علاقه‌مندانی که وجود دارد، آموزش‌ها پیگیری شود، چرا که وجود چندین نفر از آقایان بیکار موجب انگیزه و گسترش بافت  میان سایر افراد خواهد شد تا این نگرش که بافت فرش فقط مخصوص خانم‌ها‌ست، تغییر کند.
این بافنده خاطرنشان کرد: در چرخه‌ تولید کمیته امداد نحوه توزیع مواد اولیه، نظارت و آموزش قابل‌ تقدیر است که بافندگان را دچار مشکل نکرده است، البته بازاریابی و فروش محصول تولیدی توسط کمیته امداد انجام می‌گیرد که نه‌تنها دغدغه‌ فروش را برای بافندگان از بین برده بلکه محصول را با صلاحدید بافنده به فروش می‌رسانند.  افشاری با تأکید بر این‌که برگزاری کلاس‌های آموزشی برای افرادی که هیچ شغلی ندارند، می‌تواند ایجادکننده‌ انگیزه باشد، ادامه داد: در دوره‌های آموزشی باید سطح درآمدزایی صنعت فرش برای افراد جویای کار تشریح شود تا جوانانی را که در فصل بیکاری روستاها و حتی مرکز شهرستان‌ها به مناطق جنوبی جهت کسب شغل مهاجرت می‌کنند، در منطقه مسکونی خود نگه‌ دارد، چراکه این هنر صنعت نه به‌عنوان شغل فصلی بلکه به‌عنوان یک منبع درآمد سالیانه باید مورد توجه قرار گیرد.
وی بافت در منزل را به کارگاه ترجیح می‌دهد و می‌گوید: محیط کارگاهی به لحاظ آموزشی بهتر و مناسب‌تر است، اما به لحاظ میزان بافت، خانه
 به دلیل نداشتن محدودیت زمانی حتی در روزهای تعطیل بهتر از کارگاه است، البته محیط کارگاه برای بافندگانی که کمبود فضا در منزل دارند یا امکان بافت به دلیل نارضایتی همسایه‌ها وجود نداشته باشد، موقعیت مناسبی است.  افشاری خاطرنشان کرد: دیگر دوره این سخنان گذشته که فرشبافی را شغلی زنانه محسوب کنند، چراکه بافندگی من بارها از سوی مردان کوچه و بازار مورد پرسشگری قرار گرفته و بارها به‌خاطر این‌که مثل دیگر جوانان وقت خود را به بطالت نگذرانده‌ و با وجود تفکرات عامه به کار بافندگی مشغول هستم، مورد تحسین قرار گرفته‌ام.
این بافنده یادآوری کرد: یکی از دلایل موفقیت مردان در این حرفه توان جسمی بالاست که در استفاده از شانه دارند، از طرفی در سرعت دست در بافت با خانم‌ها فاصله‌ زیادی ندارند، اما چیز دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که خانم‌ها در نقشه‌خوانی بسیار حساس‌تر از مردان عمل می‌کنند، این امر باعث کندی کار می‌شود، اما آقایان یقین به نوع بافت خود داشته و با ترسیم نقشه در ذهن‌شان به نوعی حفظ‌ بافی می‌کنند.
افشاری در پایان گفت: تاکنون درخواست تسهیلات بانکی نداده‌ام، خوشبختانه بعد از درخواست وام به کمیته امداد امام خمینی(ره) در لیست دریافت‌کنندگان تسهیلات بانکی قرار گرفتم، اما با وجود جوابگو بودن این نهاد حمایتی تنها یک سوال برایم بی‌پاسخ مانده و آن‌هم وضع بیمه‌ای بافندگان است که امیدوارم به این سؤال من پاسخ داده شود.
«روح‌الله سلیمانی» معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام یکی از آسیب‌های جدی در حوزه فرش را عدم‌برخورداری از خدمات بیمه‌ای و تسهیلات دانست و گفت:   باید برای واقعی کردن آمار بیمه‌شدگان و کاهش میزان بافنده نماها اقداماتی صورت گیرد تا افراد فعال این حوزه با بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای و تسهیلاتی انگیزه بیشتری برای حضور در عرصه تولید کیفی داشته باشند.
سلیمانی ادامه داد: به‌دنبال برگزاری کارگاهی تحت عنوان آموزش به مردان علاقه‌مند به این صنعت هستیم، البته به لحاظ فضای کارگاهی و تجهیزاتی هیچ مشکلی وجود ندارد، اما به‌رغم فراخوان آموزش هنوز هیچ علاقه‌مند مردی اعلام آمادگی نکرده است.

 


تعداد بازدید :  101