شماره ۴۹۰ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۲ بهمن
صفحه را ببند
تمسخر، ناشی از کم ارزشی است

رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانش‌آموزان استان‌ مرکزی گفت: مقابله‌ درست با تمسخر و دست انداخته شدن را باید از همان کودکی به فرزندانمان آموزش دهیم.
ابراهیم فراهانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تحقیر و تمسخر می‌تواند اثرات بسیار منفی بر حرمت نفس و اعتماد به‌نفس افراد بگذارد.
وی افزود: این مسأله به‌‌دلیل موقعیت و طی مراحل تکاملی در میان کودکان، خصوصا‌ سنین راهنمایی، نسبتاً‌ شایع بوده و باید کودک را برای مقابله درست با آن آماده کرد.
این کارشناس‌ارشد علوم تربیتی و مشاوره درخصوص مقابله با تمسخر و دست‌ انداخته شدن کودک اظهار کرد: به کودک توضیح دهید که تمسخر، ‌توهین و تحقیر، تجاوز به حقوق دیگران و غیر‌مجاز است و افرادی دست به چنین کاری می‌زنند که خود در درون احساس حقارت و کم‌ارزشی کرده و برای کم‌کردن چنین احساسی از این حربه استفاده می‌کنند.
فراهانی تأکید کرد: باید از طریق بازی‌های ایفای نقش، طریقه برخورد با چنین بدرفتاری را به‌طور عملی به کودکان آموزش داده و تمرین کرد.
این کارشناس‌ارشد علوم تربیتی با بیان این‌که به کودک توضیح دهید که هدف فرد متخاصم یا فحاش بر‌آشفته کردن یا ترساندن طرف مقابل است، افزود: معمولا‌ بهترین واکنش رفتاری در برابر چنین افرادی، بی‌توجهی و نادیده‌گرفتن آنهاست و خشمگین‌شدن یا ترس باعث جری‌شدن فرد متخاصم می‌شود.
رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانش‌آموزان استان مرکزی، اظهار کرد: به کودک بیاموزید که در این شرایط با قامت و ظاهری جدی و صدایی قوی و استوار از فرد متجاوز بخواهد که عمل خود را متوقف کند.
‌وی، شوخ‌طبعی را بسیار کمک‌کننده دانست و گفت: مثلا‌ اگر فردی برای تمسخر بگوید «زرشک» می‌توان در پاسخ به او گفت « آبش خوشمزه‌تر و...»
فراهانی عنوان کرد: به کودک بیاموزید که در پاسخ به فرد متخاصم و متجاوز کاربرد کلمات زشت یا رفتار مشابه آن شخص، نه‌تنها تاثیری نخواهد داشت بلکه باعث می‌شود خود را هم‌شأن او قرار دهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر شخص رفتار خود را تکرار کرد و ادامه داد، حتما‌ موضوع را با والدینش درمیان بگذارید.


تعداد بازدید :  228