شماره ۴۸۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
به نام مردمسالاری؛ به کام اصلاحات
اصلاح‌طلبان دومین همایش بزرگ خود را در تهران برگزار کردند

شهروند| به نام حزب مردمسالاری؛ به کام اصلاحات، اصلاح‌طلبان به‌هرحال دومین همایش سیاسی خود را برگزار کردند. همایشی که مطلع آن قرائت پیام‌های آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی و حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی باشد حتی اگر به نام یک حزب هم مجوز گرفته باشد مابقی اصلاح‌طلبان هم خود را محق می‌دانند ناگفته‌هایشان را برای جمعیت بازگو کنند. به نسبت شرکت‌کنندگان هم، این همایش گستره‌ای وسیع‌تر از همایش سراسری اصلاح‌طلبان داشت. محمد سلامتی پس از مدت‌ها در یک همایش عمومی شرکت کرد و علی مطهری هم با سخنرانی در این همایش راه خود را از اصولگرایانی که شاید هنوز در اصلاح‌طلب شدنش تردید داشتند جدا کرد. مطهری در قسمتی از سخنرانی روز پنجشنبه‌اش در سیزدهمین همایش حزب مردمسالاری انتقادهای گزنده‌ای را نثار اصولگرایان کرد و با یادآوری حواشی به‌وجود آمده بر سر نطقش در صحن علنی مجلس به مسأله بی‌تقوایی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه این مسأله در اصولگرایان بیشتر صدق می‌کند. مثلاً خبر را ناقص منتشر می‌کنند. مثلاً من می‌گویم اگر 9 دی منشأ تفرقه باشد دیگر روز وحدت نیست. درحالی‌که آنها گفتند که علی مطهری گفته نهم دی یوم‌الشیطان است. این کجا و آن کجا.
آزادی بیان کمتر از قبل شده است
مطهری در این همایش فرصت را مغتنم شمرد و با بیان این‌که یکی دیگر از آسیب‌ها مسأله آزادی بیان است و متاسفانه در دولت جدید کمتر شده است، گفت: به عبارتی چون دولتی بر سر کار آمده که به اصلاح‌طلبی گرایش دارد، فشار‌ها بیشتر شده است. متاسفانه خودسانسوری در رسانه‌های ما بسیار بیشتر شده و رسانه‌ها از خطر توقیف و لغو امتیاز نسبت به دولت قبل بیشتر  می‌ترسند.
عضو سابق هیأت نظارت بر مطبوعات با بیان این‌که باید تکلیف هیأت نظارت بر مطبوعات مشخص شود، تصریح کرد: من ۴‌سال عضو آن هیأت بودم و از نهادهای مختلف افرادی در آن عضویت داشتند، در هیأت یک تصمیم کار‌شناسی گرفته می‌شود اما می‌بینیم که از طرفی دادستانی اعلام جرم می‌کند و رسانه‌ای را می‌بندد. پس فلسفه این هیأت چیست؟ یا باید این هیأت بسته شود و در اختیار دادستانی قرار گیرد یا آن‌که بدون مجوز این هیأت، روزنامه‌ای بسته نشود.
شکایت از رویه سیاسی جناح رقیب اما به اظهارات علی مطهری ختم نشد، مصطفی کواکبیان که سمت میزبانی میهمانان اصلاح‌طلبش را برعهده داشت در سخنرانی‌اش به ماجرای معاون اول دولت دهم اشاره کرد و گفت: روزی ما در مجلس فریاد می‌زدیم که سردمداران اصولگرا نام ده‌ها نماینده مجلس را که از امثال رحیمی و مرتضوی پول گرفته‌اند را افشا کنند. اگر آن اتفاق می‌افتاد امروز همین آقایان نمی‌گفتند که ما با احمدی‌نژاد فاصله داشتیم. البته این مسأله در مجلس توسط آقای پیرموذن درحال پیگیری است تا این اسامی افشا شود. او گفت: آنها که مقابل جمله رحیمی که گفت به نام خدا و به نام احمدی‌نژاد سکوت کردند، حالا امروز می‌گویند که اساساً گویا رحیمی اصلاح‌طلب بوده است. همین‌ها در مجلس اجازه مطرح شدن طرح تحقیق و تفحص از معاون اول را ندادند و طرح تحقیق و تفحص حساب ذخیره ارزی و بانک مرکزی را عقیم گذاشتند. کسانی که روزی وجود احمدی‌نژاد را تبرک می‌دانستند امروز از او تبری می‌جویند.
میزبان همایش صبح پنجشنبه حتی یک‌بار هم پس از سخنرانی‌اش مورد عتاب محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان قرار گرفت تا اصلاح‌طلبان بار دیگر نشان بدهند پیوندهای شیخوخیت در میانشان محکم‌تر از تعارف‌های معمول میان میهمان و میزبان است. دبیرکل حزب مردمسالاری روز پنجشنبه بار دیگر بر این نکته تأکید کرد که اگر حزب مردم‌سالاری نتواند به اهدافش در قالب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دست یابد لیست جداگانه خواهد داد، محمدرضا عارف اما این سخن کواکبیان را برنتافت و در واکنش به این گفته میزبان از او درخواست کرد که دیگر چنین بحث‌هایی را مطرح نکند چرا که اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی باید به دنبال اجماع کامل و نه حداکثری باشند. عارف تأکید کرد: رمز پیروزی اصلاحات در اجماع است.
محمدرضا عارف همچنین از فرصت این همایش استفاده کرد و پاسخ برخی از منتقدان چند روز اخیرش را هم داد. منتقدانی که به قسمتی از سخنان کلودیا رویت نایب‌رئیس مجلس آلمان در دیدار با وی اعتراض داشتند. رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به سوال خبرنگاران دراین‌باره گفت: «آن دیدار با درخواست رسمی خانم نایب‌رئیس صورت گرفت و با وزارت خارجه نیز هماهنگ کردیم. در مجموع دیدار بسیار خوبی بود. خانم نایب‌رئیس هم دخالتی نداشت و به‌عنوان میهمان حرفش را زد و من نیز جواب دادم. متاسفانه برخی رسانه‌ها بدون توجه به پاسخ‌ها، فقط صحبت‌های وی را مطرح کردند که این درنهایت بی‌تقوایی است.» همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد ماجرای پرونده محمدرضا رحیمی و موضعگیری‌های اصولگرایان در این رابطه به سوژه اصلی سخنرانان همایش روز پنجشنبه تبدیل شد. ازجمله محسن رهامی رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که در سخنرانی خود به این موضوع اشاره کرد و گفت: اگر برخی افراد در هر قوه‌ای در فساد دست داشته‌اند، قوه قضائیه باید با آنها برخورد کند و مطمئنا بهتر این است که به جای برخورد با نشر نامه مطهری در مطبوعات، با این افراد برخورد شود چرا که صندلی مجلس جای کسانی مانند شهید بهشتی و شهید مدرس است. رهامی همچنین با بیان این‌که دستگاه‌های ناظر چه کردند که این حجم از فساد مالی به وجود آمد، گفت: در ۲۰۰‌سال اخیر تاریخ کشور ما، این حجم فساد بی‌سابقه است و باید سوال شود که چه کسانی مسئول این موضوع بوده و هستند.
عبدالواحد موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات و عضو مجمع روحانیون مبارز اما به موضوع پیوندهای دولت یازدهم و اصلاح‌طلبان پرداخت و گفت: چه بگوییم اصلاحات لازمه اعتدال و چه بگوییم لازمه اصلاحات، اعتدال است باید روی یک اصل تکیه کنیم و آن این است که نمی‌شود راه اصلاح‌طلبی را با پرخاشگری و خشونت‌گری پیمود. او همچنین گفت: با بیان این‌که اعتدال‌گری یک راه، روش و وسیله برای رسیدن به هدف و تبیین گفتمان است، اظهار کرد: گفتمان حاکم بر جامعه ما گفتمان اصلاح‌طلبی است و طبیعتاً از مسیر اعتدال می‌توان به آن رسید.
رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی نیز در همین زمینه افزود: خوشبختانه دولت تدبیر و امید قدم‌هایی برداشته که موثر بوده است و گروه‌ها و احزاب مختلف با فراغ بال می‌توانند شروع به برنامه‌ریزی و برگزاری کنگره‌هایشان کنند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب شرایط کشور در هشت‌سال گذشته را یک فصل تاریک دانست و ادامه داد: در هشت‌سال گذشته انسداد سیاسی و سکوت را شاهد بودیم که آن را پشت سر گذاشته‌ایم و یک جهش برای فضای سیاسی کشور و رسیدن به آرمان‌هایمان را لازم داریم.
اصلاح‌طلبی غیر از ایده‌آل‌طلبی است
آیت‌الله سیدحسین موسوی‌تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم اما در سخنانی که خطاب به حضار بیان کرد موضوع ردصلاحیت‌ها در انتخابات پیش‌رو را مورد توجه قرار داد و با بیان این‌که خیلی‌ها دوست دارند که عده‌ای انتخابات را تحریم کنند، گفت: برخی دوست ندارند که انتخابات آزاد باشد آن هم به اسم تأیید و ردصلاحیت که به نظر ما همه اینها یک مسیر است. موسوی‌تبریزی درعین‌حال در سخنانی که به نظر می‌رسید بدنه هواداران اصلاحات را مخاطب قرار داده، گفت: اصلاح‌طلبی غیر از ایده‌آل‌‌طلبی است، ایده‌آل‌طلبی یعنی راه اصلاحات را بشناسیم و براساس آنچه می‌توان اصلاح کرد پیش برویم. او به موضوع ردصلاحیت‌ هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ‌سال 92 اشاره کرد و گفت: آقای‌ هاشمی می‌توانست پس از ردصلاحیت پرخاشگری، اظهار ناراحتی یا حداقل قهر کند اما او به بزرگان گفته بود بنده از آنهایی نیستم که از انقلاب قهر کنم. بنابراین دیدیم آقای‌ هاشمی پس از ردصلاحیت آنچنان فضا را مدیریت کرد که اگر در کاندیداتوری باقی می‌ماند نمی‌توانست آن‌گونه مدیریت کند و یا مدیریت آقای خاتمی در مسائل مختلف این‌گونه بود که با وجود توهین‌ها و اهانت‌ها صبر و مداومت کرد و با دلسوزی تمام برای نظام زحمت کشید.
موسوی‌تبریزی برخلاف دیگر سخنرانان همایش انتقاداتی را هم متوجه دولت حسن روحانی کرد و گفت: برخی گلایه دارند و ما هم گله‌مندیم، آقای روحانی رئیس‌جمهوری شد اما آن‌طور که ما می‌خواستیم ایده‌آل باشد نبود و اگر ما ایشان را تقویت نمی‌کردیم و بزرگان ایشان را تأیید نمی‌کردند نمی‌توانستیم به همین مقدار هم برسیم. کنگره‌ای که ماحصلش برای حزب مردمسالاری انتخاب مجدد مصطفی کواکبیان به دبیرکلی این حزب بود برای اصلاح‌طلبان نیز پایانی ثمربخش داشت حداقل تا آن‌جا که می‌توان گفت سیاستمداران بیشتری نسبت به همایش سراسری اصلاح‌طلبان که دو هفته پیش از این برگزار شده بود در این همایش شرکت کردند و البته امیدها برای برگزاری کنگره‌های بعدی تا اندازه زیادی افزایش یافت.

بغض مطهری

علی مطهری در سخنان خود در کنگره مردمسالاری، آن‌جا که برای دقیقه‌ای بغض کرد و صورتش را با دستانش پوشاند، جوی احساسی بر فضای سالن حاکم کرد. سخنان علی مهطری به مسائلی نظیر ریزش‌ها و رویش‌ها در انقلاب رسیده بود و او با اشاره به نطقش در مجلس شورای اسلامی درخصوص مسأله حصر مشغول تببین نظراتش بود که ناگهان بغض کرد و برای یک دقیقه نتوانست سخن بگوید. مطهری با بیان این‌که منتقدان او فکر می‌کنند که او «دلبسته موسوی و کروبی‌ است، گفت: «بحث این حرف‌ها مطرح نیست، چرا که این آسیب است و همه باید با هم باشیم. چرا می‌خواهیم افراد را هل بدهیم و از قطار انقلاب پیاده کنیم؟ متاسفانه به جای وحدت به دنبال طرد افراد هستیم و دایره انقلاب را محدود می‌خواهیم بکنیم. دل ما برای انقلاب می‌سوزد یا دل تندرو‌ها که در مجلس هستند؟» مطهری در این بخش سخنانش به ماجرای بازداشت پدرش در شب پانزده خرداد اشاره ‌کرد تا به منتقدانش یادآوری کند که از چه خانواده‌ای است و چه عقبه فکری دارد. او گفت: «من که در شب ۱۵ خرداد شاهد بازداشت شهید مطهری بودم...»، از این‌جا به بعد مطهری نتوانست جمله‌اش را تمام کند و بغضی طولانی زبان او را بند آورد.


تعداد بازدید :  192