شماره ۴۸۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

اولین حمله شیمیایی
100‌سال پیش، برابر با سی‌ویکم ژانویه 1915 میلادی، ارتش آلمان براي نخستين‌بار در جریان جنگ جهانی اول، بر ضد ارتش روسيه در جبهه لهستان سلاح شيميايي (گاز خفه‌كننده) به کار برد. بنا بر مستندات تاریخی اين نخستين‌بار بود که سلاح شيميايي به صورت وسيع (نه آزمايشي) در جنگ دو ارتش به کار می‌رفت. آلماني‌ها در ماه مي همين‌ سال و در نبردی دیگر به گونه‌اي موثرتر از گاز کشنده استفاده کردند. در جبهه بوليمو به علت طوفان برف و شدت سرما، سلاح شيميايي آلمان (گاز خفه‌کننده) تلفات سنگين نداشت.

تبعید     لئون تروتسکی
86‌سال پیش، برابر با سی‌ویکم ژانویه 1929 میلادی، لئون داویدوویچ تروتسکی، انقلابی بلشویک و متفکر مارکسیست برخلاف وصیتنامه لنین، به همراه همفکرانش از روسیه تبعید شد. تروتسکی در اوایل تشکیل اتحاد شوروی، چهره‌ای تأثیرگذار و با نفوذ بود. او پس از آن ارتش سرخ را بنیان گذاشت و خود به فرماندهی آن درآمد. در دهه ۱۹۲۰ به‌خاطر کشمکش‌هایی که میان تروتسکی و استالین، بر سر قدرت و نحوه اداره حکومت پدید آمد، تروتسکی از حزب کمونیست روسیه اخراج و به دنبال آن از اتحاد شوروی تبعید شد. او‌ سال ۱۹۴۰ در مکزیک توسط یک مأمور مخفی روس به قتل رسید.

قدرت گرفتن نازی‌ها
82‌سال پیش، برابر با سی‌ویکم ژانویه 1933 میلادی، پس از يك ماه مذاكرات پشت پرده و به‌رغم مخالفت شديد كمونيست‌هاي آلمان، پل فون هيندنبورگ، رئيس‌جمهوری این کشور، آدولف هيتلر را كه حزبش ـ حزب سوسياليست ملي كارگران آلمان (حزب نازی) ـ برنده انتخابات شده بود مأمور تشکیل دولت کرد. در پی این اقدام هیتلر مقام صدراعظمی آلمان را به دست آورد و وعده حل همه مشکلات اقتصادي ناشي از کاهش شديد پول ملي را داد.


تعداد بازدید :  228