شماره ۴۸۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری به روسیه: استقبال پوتین از پیام روحانی تأثیر مثبتی در روابط منطقه‌ای خواهد داشت
علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک و و مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل به‌عنوان فرستاده ویژه رئیس‌جمهوري، پیام حسن روحانی را به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ارایه کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب در گفت‌وگویی از استقبال رئیس جمهوری روسیه از پیام روحانی خبر داد و گفت که این پیام «تأثیر مثبتی در روابط منطقه‌ای و دوجانبه تهران و مسکو خواهد داشت.» دیدار ولایتی با پوتین در دو بخش انجام شده است. در بخش نخست که یک ساعت طول کشید، وزیر خارجه و وزیر انرژی روسیه و همچنین رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه و مهدی سناعی سفیر کشورمان در مسکو حضور داشتند. علی‌اکبر ولایتی در بخش دوم دیدار، به مدت نیم ساعت با پوتین گفت‌وگو کرده است. به گفته ولایتی در این دیدار، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفته است.

 عراقچی: ماراتن مذاکره با 6 کشور دارای مواضع ناهمسان آسان نیست
سیدعباس عراقچی مذاکره با 6 کشوری که «اصولا مواضع یکسانی ندارند» را به «ماراتن» تشبیه کرد و گفت: هرچه به جزییات نزدیک‌تر می‌شویم، اختلاف‌نظر‌ها بیشتر می‌شود. وی پس از 4 ساعت مذاکره با معاونان وزیران خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان شرایط مذاکرات را «امیدوارکننده» خواند و افزود: تلاش بر این است که تا ماه مارس به توافق اولیه سیاسی برسیم.
سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران ضمن عنوان این خبر که مذاکرات با 3 کشور اروپایی در هفته گذشته و مذاکره با آمریکایی‌ها انجام شده است، از مذاکرات جداگانه با چین و روسیه خبر داد. وی افزود: به‌هرحال مذاکره با 6 کشور به‌طور همزمان کار مشکلی است؛ 6 کشوری که اصولا مواضع یکسانی ندارند. از سوی دیگر، هرچه به جزییات نزدیک‌تر می‌شویم اختلاف‌نظر‌ها بیشتر می‌شود و رسیدن به یک منطق مذاکراتی واحد کار زیادی می‌برد. سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران، گفت‌وگو‌های دیروز با 3 کشور اروپایی را «بسیار مفید» ارزیابی کرد و گفت: بحث‌های بسیار خوبی انجام شد. هرچند که کماکان در موضعی نیستیم که بتوانیم بگوییم پیشرفتی کرده‌ایم. هنوز قضاوت دراین‌باره زودهنگام است. وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اراده سیاسی کامل دراین مذاکرات حضور دارد. ما با واقع‌بینی پیشنهادهای خود را در این مذاکرات مطرح کردیم و امیدواریم که این رویکرد در طرف مقابل هم وجود داشته باشد.  عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تأکید کرد: شاهد جدیت در مذاکرات هستیم، توافق وجود دارد ولی اراده برای گرفتن تصمیم‌های سخت، به نوبه خود دشوار است. اگر مذاکرات توأم با واقع‌بینی و حسن نیت باشد به اعتقاد ما رسیدن به توافق چندان دور نیست. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده گفت: در شرایطی هستیم که درباره موضوعات مختلفی مذاکره می‌کنیم که هرکدام ابعاد مختلفی دارد؛ ابعادی که مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌شود از بخش غنی‌سازی گرفته تا ابعاد آن طرف و کاری که طرف مقابل باید انجام دهد.


تعداد بازدید :  145