شماره ۴۸۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
روسیه به دنبال افزایش توان زراد‌خانه‌ هسته‌ای ارتش برای رویارویی با ناتو و آمریکا

فرمانده کل نیرو‌های نظامی روسیه در روز گذشته گفت یک زرادخانه هسته‌ای قدرتمند برتری نظامی روسیه بر غرب را تضمین خواهد کرد. سخنان مرد شماره یک نیرو‌های نظامی روسیه درحالی مطرح شد که روسیه به دنبال طرحی چند‌میلیارد دلاری برای به روز‌رسانی ارتش خود تا‌سال 2020 است.
به گزارش رویترز، اقتصاد روسیه در‌سال جاری و پس از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا به دنبال فعل و انفعالات اوکراین و همچنین کاهش قیمت نفت با رکودی جدی و بی‌سابقه مواجه شد. به گفته ژنرال «والری گراسیموف»، فرمانده‌ نیرو‌های نظامی روسیه مقامات این کشور با اشکال جدیدی از تجاوز غرب ازجمله رویارویی اقتصادی مواجه هستند. اما با وجود مشکلات اقتصادی عمیقی که روسیه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، گراسیموف در اظهارات روز گذشته خود از اضافه شدن 50 موشک هسته‌ای قاره‌پیما به نیرو‌های مسلح روسیه خبر داد.
گراسیموف در این‌خصوص گفت «پشتیبانی از قوای هسته‌ای استراتژیک ما برای حصول اطمینان از توانایی‌های نظامی آنها است و همچنین رشد توان بالقوه نیرو‌ها اطمینان می‌دهد که (آمریکا و ناتو) نسبت به کشور ما برتری نظامی پیدا نکنند.» تنش میان روسیه و غرب به دنبال درگیری‌های داخلی شرق اوکراین افزایش یافته ‌است. آمریکا و اروپا هم‌صدا با هم می‌گویند مسکو با ارسال قوای نظامی و تسلیحات به شورش جدایی‌طلبان دامن می‌زند، با این حال روسیه همواره چنین دخالتی را تکذیب کرده‌ است.
از سوی دیگر روسیه نیز از گسترش نفوذ ناتو در شرق اروپا انتقاد می‌کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ارتش اوکراین را که در شرق این کشور به نبرد با جدایی‌طلبان حامی روسیه مشغول است، دست‌نشانده ناتو می‌خواند که سیاست‌های کنترل روسیه را دنبال می‌کند. در ماه‌های اخیر رادار‌های اروپا شاهد افزایش تحرکات هواپیما‌های نظامی روسیه بوده‌است. بریتانیا در روز پنجشنبه سفیر روسیه را به منظور توضیح درخصوص پرواز 2 بمب‌افکن دوربرد ارتش این کشور بر فراز کانال انگلیس فراخواند. پرواز هواپیما‌های نظامی روسیه مقامات بریتانیا را ناچار کرد تا مسیر پرواز‌های مسافربری را تغییر دهند.
روسیه وعده داده که تا‌سال 2020 و برای اجرای طرح نوسازی نظامی پوتین نزدیک به 287‌میلیارد دلار را به بودجه ارتش تزریق کند و از هزینه‌های نظامی در مواجهه با بحران اقتصادی کاسته نشود، در شرایطی که شماری از وزارتخانه‌ها با کاهش بودجه خود مواجه هستند. طرح نوسازی ارتش روسیه که به تأیید «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه نیز رسیده ‌است با هدف ارتقاي 70 تا 100‌درصد از نیرو‌های مسلح و تجهیزات آنها تا پایان این دهه شکل گرفته ‌است. شویگو در این‌خصوص گفت «ما قصد داریم تا به برنامه تسلیحاتی دولت جامه عمل بپوشانیم و تا‌سال 2020 به سیستم‌های تسلیحاتی مدرنی که در نظر گرفته شده دست ‌یابیم.»
گراسیموف همچنین درخصوص افزایش هزینه‌ها در نتیجه کاهش توان روبل گفت روسیه باید با اشکال تازه‌ای از تجاوز غرب مواجه شود. خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از او نوشت:«کشور‌های غربی به شکل فعالانه‌ای اشکال جدیدی از تجاوز را به کار می‌گیرند و اقدامات نظامی را با ابزار‌های غیرنظامی ترکیب کرده‌اند. آنها همچنین از روش‌های سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی استفاده می‌کنند.»


تعداد بازدید :  139