شماره ۴۸۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
پاسخ کاخ سفید به طرح تشدید تحریم‌ها
دعوای اوباما و کنگره بر سر ایران بالا گرفت
اگر قدم دیگری بردارند لایحه را وتو می‌کنیم

تاکید چندباره کاخ‌سفید درخصوص وتو هر طرح جدیدی درخصوص اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، آنچنان که باید اثرگذار نبود و روز پنجشنبه کمیته بانکی سنا با برگزاری رأی‌گیری و کسب رأی اکثریت از لایحه اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران حمایت کرد. به گزارش رویترز، کمیته بانکی سنای آمریکا در جلسه‌ روز پنجشنبه با رأی 18 بر 4،  از لایحه اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در صورت شکست مذاکرات بین‌المللی برای دستیابی به توافق هسته‌ای دفاع کرد.
اگرچه حمایت کمیته بانکی سنا از لایحه تحریم‌های جدید ایران، در عرصه عملی هیچ ارزشی ندارد اما سناي آمریکا که این روزها در اختیار اکثریت جمهوریخواه است با این اقدام خود پیامی تهدیدآمیز به باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا ارسال کرد. به‌هرحال انتظار نمی‌رود که رأی‌گیری کامل در سنا تا 24 مارس انجام گیرد. سناتور رابرت منندز به‌تازگی اعلام کرد که تصویب این لایحه به مدت دو ماه برای دادن زمان برای دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک به تعویق می‌افتد.
جمهوریخواهان نیاز به رای‌های بیشتری برای تصویب این لایحه هستند. این رای‌ها باید به‌حدی باشد که بتواند از تهدید وتوی اوباما، رئیس‌جمهوری دموکرات این کشور، بگذرد. در این کمیته تنها
 4 نماینده دموکرات رأی مخالف به این لایحه دادند. منندز گفت: این قانون در جهت هدف نهایی ما یعنی جلوگیری از دستیابی ایران به ظرفیت تسلیحات هسته‌ای است. شرود براون از نمایندگان ارشد دموکرات به قانون‌گذاران گفت که تا ماه ژوئن صبر کنند و تحریم‌های بیشتر اعمال نکنند. وی ادامه داد: اگر مذاکرات (در ماه ژوئن) به شکست بینجامد در این صورت کنگره و رئیس‌جمهوری می‌توانند دست در دست هم فشار بیشتری اعمال کنند و ما می‌توانیم در موقعیت بهتری باشیم که از دنیا بخواهیم با ما همراه شود.  کاخ‌سفید اما همچنان بر موضع قبلی خود در وتو تحریم‌های جدید ایران ایستاده است و روز پنجشنبه همزمان با رأی‌گیری کمیته بانکی سنا، سخنگوی کاخ‌سفید در بیانیه‌ای در روز پنجشنبه اعلام کرد که اوباما هرگونه لایحه‌ تنظیم شده توسط سناتورها باب کروکر و لیندسی گراهام از سناتورهای تندروی کنگره را در جهت اعمال تحریم‌های بیشتر وتو خواهد کرد. جاش ارنست، سخنگوی کاخ‌سفید در جمع خبرنگاران گفت: دولت اوباما قانون تحریم بیشتر علیه ایران راکه توسط گراهام و کروکر، نمایندگان جمهوریخواه تنظیم شده است، وتو خواهد کرد، زیرا ما فکر می‌کنیم این قانون یک رویه مضر است که می‌تواند تاثیرات منفی بر قابلیت ما برای دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک درباره برنامه هسته‌ای ایران و توافق آتی آن داشته باشد.
او ادامه داد: من فکر می‌کنم که ما خوش‌بین هستیم که توانستیم با موفقیت کنگره را از تصویب سریع تحریم‌های بیشتر علیه ایران دور نگه داریم. سخنگوی کاخ‌سفید ادامه داد: ما هر آن چه را که لازم است، دراین‌باره انجام می‌دهیم. اکنون مذاکراتی درحال انجام است و لازم نیست که درحال حاضر تحریم‌های بیشتر اعمال شود. ارنست اضافه کرد: ما معتقدیم که این رویه کمکی به مذاکرات ما نمی‌کند. هر نتیجه‌ای که مذاکرات به همراه داشته باشد دولت معتهد است که تماس نزدیکی با اعضای کنگره داشته باشد.
این تنها واکنش علیه اقدام کمیته بانکی سنا نبود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در پاسخ به سوالی درباره تصویب لایحه تحریم بیشتر ایران در کمیته بانکی سنا، تأکید کرد: اوباما هرگونه لایحه تحریم بیشتر علیه ایران در حین مذاکرات وتو می‌کند. جن‌ساکی، سخنگوی وزارت خارجه این کشور در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تصویب لایحه اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در کمیته بانکی سنا، گفت: رأی‌گیری امروز تنها اولین گام از روند قانونی چندجانبه پیش از تصویب لایحه به‌عنوان قانون در کنگره است اما من فکر می‌کنم همان‌گونه که شما می‌دانید رئیس‌جمهوری به‌طور آشکار اعلام کرده است هر لایحه‌ای در جهت اعمال تحریم‌های بیشتر که روند مذاکرات هسته‌ای را تهدید کند وتو خواهد کرد. وی در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا مذاکراتی با سناتورها و اعضای کنگره دراین‌باره انجام گرفته است، ادامه داد: مطمئنا چنین اقدامی انجام گرفته است. ما تماس‌های منظم با آنها داریم. ما به مباحث و مشورت‌های‌مان هفته آینده ادامه خواهیم داد. ساکی اضافه کرد: هنوز این لایحه در کنگره روند خود را طی نکرده است.
ماجرای سخنرانی نتانیاهو
 در کنگره به جای باریک کشید
همزمان با تلاش برخی از نمایندگان در کنگره و سنای آمریکا برای اعمال تحریم علیه ایران، بحث سفر نتانیاهو به آمریکا و سخنرانی او در جمع نمایندگان موافق تحریم‌های جدید علیه ایران، به نقاط حساسی رسیده است. روز گذشته روزنامه صهیونیستی معاریو از توبیخ سفیر اسراییل در آمریکا به دلیل زیر پا گذاشتن عرف دیپلماتیک خبر داد. به نوشته این روزنامه یک مقام بلندپایه کاخ‌سفید به شدت از سفیر اسراییل در آمریکا به علت زیر پاگذاشتن عرف دیپلماتیک انتقاد کرده است. «ران درمر» سفیر تل آویو در واشنگتن پس از آن مورد عتاب کاخ‌سفید قرار گرفته است که بدون اطلاع وزارت امورخارجه آمریکا با کنگره برای سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل هماهنگی کرده است. این روزنامه بدون ذکر نام مسئول بلندپایه کاخ‌سفید نوشت: این مسئول آمریکایی به سفیر اسراییل یادآور شده است که اقدام بدون هماهنگی او برای سخنرانی نتانیاهو تأثیر خود را بر راوبط میان واشنگتن و تل‌آویو به جا خواهد گذاشت. معاریو افزود: این درحالی است که سفیر اسراییل مدعی شده بود مجلس نمایندگان آمریکا خود اقدام به دعوت از بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا کرده است؛ سخنرانی که قرار است در انتقاد از برنامه هسته‌ای ایران ایراد شود.
علاوه بر این نانسی پلوسی نماینده دموکرات کنگره آمریکا و رئیس سابق کنگره نیز با انتقاد از دعوت از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره در ماه مارس، تأکید کرد که این سخنرانی می‌تواند به تلاش‌های دولت آمریکا برای دستیابی به توافق با ایران ضربه بزند. به گزارش رویترز، نانسی‌پلوسی نماینده دموکرات آمریکا در کنفرانس خبری در حاشیه برنامه‌ای برای قانونگذاران دموکرات، گفت: سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در کنگره آمریکا در ماه مارس می‌تواند تلاش‌های دولت اوباما برای دستیابی به توافق با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش را تخریب کند. وی ادامه داد: این سخنرانی می‌تواند پیام اشتباهی مغایر با ارایه فرصت به دیپلماسی بدهد. نماینده دموکرات آمریکا اضافه کرد: این دعوت از نتانیاهو باید از سوی
 رئیس مجلس‌نمایندگان پس گرفته شود.

 


تعداد بازدید :  122