شماره ۴۸۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
حادثه‌ای که در جاده مرگ رخ داد
تصادف هولناک، زندگی 5 معلم را ربود

شهروند| تصادف هولناک در جاده مرگ بار دیگر سریال قربانی گرفتن جاده‌های کم‌عرض را تکرار کرد. 4معلم زن و یک مرد در تصادف هولناک صبحگاهی جاده اهر-تبریز به کام مرگ فرو رفتند.
در این تصادف یک پژو روآ با 5سرنشین با یک تریلر اسکانیا برخورد کرد که همه سرنشینان خودروی پژو در دم کشته و راننده تریلر زخمی شد. در این حادثه راننده خودروی سواری روآ ۵۰‌درصد و ۵۰‌درصد دیگر هم اداره راه‌وشهرسازی مقصر شناخته شدند.
صبح روز پنجشنبه وقتی 4معلم زن به همراه یک راننده عازم تبریز بودند هرگز تصور نمی‌کردند سرنوشت تلخی در کمین‌شان است. 9بهمن‌ماه بود. 4معلم زن که پس از سپری کردن دوره‌های آموزشی تخصصی در تهران قصد داشتند به تبریز سفر کنند میهمان خودروی یکی از همکاران‌شان شدند. عقربه‌های ساعت 30: 07دقیقه را نشان می‌داد و خودروی پژو روآ در پیچ‌وخم جاده‌های کم‌عرض در حرکت بود. در سه‌راهی شهرک جاده اهر-تبریز بودند که ناگهان ورق برگشت. سرنشینان در حالی‌ که با تکان‌های شدید خودرو وحشت به جانشان افتاده بود فریاد می‌زدند. همه‌چیز در یک چشم برهم زدن رخ داد و همزمان با بوق‌های ممتد تریلر اسکانیا صدای برخورد مهیبی در جاده پیچید.
چند دقیقه بعد شاهدان، این تصادف هولناک را با پایگاه هلال‌احمر مخابره کردند. در حالی ‌که این حادثه در 24کیلومتری پایگاه هلال‌احمر هریس به وقوع پیوسته بود، امدادگران هلال‌احمر بین‌راهی به محل حادثه اعزام شدند. با رسیدن امدادگران به محل حادثه، صحنه عجیبی پیش‌روی آنها قرار گرفت. «علی مجیدی» رئیس جمعیت هلال‌احمر هریس در رابطه با این تصادف مرگبار به «شهروند» گفت: «ساعت 07:38 دقیقه صبح روز پنجشنبه گزارشی مبنی بر تصادف یک خودروی پژو روآ با یک تریلر به نجاتگران پایگاه امداد جاده‌ای شهید ابوالقاسم جعفری بیلوردی مخابره شد.  با دریافت این خبر بلافاصله 3امدادگر در قالب یک تیم عملیاتی و یک خودروی نجات راهی محل حادثه شدند. امدادگران به محض رسیدن به محل حادثه متوجه شدند خودروی پژو روآ بر اثر شدت تصادف تبدیل به آهن‌پاره شده است. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد 5 سرنشین آن به کام مرگ فرو رفته‌اند. عملیات رهاسازی اجساد از داخل خودرو همزمان با امدادرسانی به راننده مصدوم تریلر آغاز شد. با پایان عملیات امدادگران، اجساد 4زن و یک‌مرد به پزشک قانونی شهرستان هریس منتقل شد. همچنین راننده تریلر توسط عوامل اورژانس به مراکز درمانی انتقال یافت.»
علت حادثه
با گذشت یک‌روز از حادثه و در حالی ‌که کارشناسان پلیس راه‌ آذربایجان‌شرقی در حال بررسی علت تصادف بودند مقصران این حادثه اعلام شدند. سرهنگ «حسن فرجی» رئیس پلیس  آذربایجان‌شرقی در رابطه با علت تصادف گفت: «سرعت زیاد، انحراف به چپ راننده خودروی سواری روآ و لغزنده بودن جاده علت اصلی این حادثه مرگبار بوده است. راننده خودروی سواری روآ به دلیل بی‌‌احتیاطی، انحراف به چپ ناشی از لغزنده بودن جاده و تخطی از سرعت مطمئنه، ۵۰‌درصد مقصر و ۵۰‌درصد دیگر هم اداره راه‌وشهرسازی به دلیل قصور در نمک‌پاشی به موقع بعد از بارش برف مقصر شناخته شدند.»
مرگ دلخراش معلمان فداکار
براساس اعلام روابط‌عمومی مدیریت آموزش‌وپرورش شهرستان اهر؛ شهین پورشیخ، بیوک خانم قربان موحد، یمن حیدری، معصومه ابراهیمی و علیرضا فضلی 5 قربانی تصادف جاده اهر- تبریز بودند.
تحقیقات نشان می‌داد روز پنجشنبه مدارس تعطیل بود و این معلمان برای شرکت در دوره‌های ضمن خدمت عازم تبریز بودند که تصادف تلخ زندگی را از آنها ربود.
حادثه‌ای که خیلی‌ها مقصر اصلی را علاوه بر بی‌احتیاطی راننده خودرو حامل معلمان، اداره راه‌وشهرسازی آذربایجان‌شرقی می‌دانند.
بعد از این حادثه مرگبار حالا باید جواب قاطعی برای حوادث اینچنینی در این جاده که در میان آذربایجانی‌ها به جاده مرگ شهرت یافته است، داده شود. پاسخی که عاری از عدم‌رفع مسئولیت از خود و مقصر جلوه دادن خطای انسانی باشد. شنیده‌ها حاکی از آن است که این جاده به دلیل عرض‌کم و نبود دید کافی از نقاط پرحادثه استان و کشور است.


تعداد بازدید :  227