شماره ۴۸۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
عملیات نفسگیر آتش‌نشانان برای خنثی‌سازی صدها لیتر اسید
جاده خاوران اسیدی شد

شهروند| صدها لیتر اسید جاده خاوران را در بر گرفت. حادثه پر مخاطره‌ای که با عملیات نفسگیر آتش‌نشانان به خیر گذشت. درحالی‌که وحشت از اسید اذهان عمومی را در گیر خود کرده است این‌بار حادثه‌ای متفاوت رخ داد.
ساعت 11:36 دقیقه صبح روز پنجشنبه حادثه عجیبی در جاده خاوران رخ داد. تانکر 4‌هزار لیتری یک کامیون خاور درحال حرکت در کنار خیابان واژگون شد. چند دقیقه بعد مایعی بی‌رنگ از داخل مخزن تانکر روی زمین جاری شد. وقتی رهگذران با صحنه واژگونی تانکر مواجه شدند هرگز تصور نمی‌کردند بوی شدید و تند مایعی که از آن خارج می‌شد، اسید سولفوریک باشد. اما وقتی راننده تانکر از مردم خواست تا از تانکر فاصله بگیرند وحشت به راه افتاد. این مرد ادعا می‌کرد که این مایع اسید سولفوریک است. با اعلام این خبر به سازمان آتش‌نشانی بلافاصله آتش‌نشانان ایستگاه‌های ۷۸، ۶۳ و گروه ویژه مقابله با حوادث شیمیایی این سازمان به همراه تانکر آب و جرثقیل آتش‌نشانی به محل حادثه واقع در غرب جاده خاوران، حدفاصل سه‌راه سیمان و بازار گل اعزام شدند. مهدی داوری معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران که در محل حاضر شده بود درباره چگونگی وقوع این حادثه گفت: «یک کامیون خاور با بار مخزن 4‌هزار لیتری اسید در مسیر کناری جاده خاوران درحال حرکت بود که ناگهان این مخزن از قسمت بارکامیون به پایین سقوط کرد. همین حادثه کافی بود تا صدها لیتر اسید در محل حادثه و روی آسفالت جاده جاری شود، آتش‌نشانان بلافاصله عملیات خود را آغاز کردند.»
سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در رابطه با این حادثه به «شهروند» گفت: «عملیات نفسگیر نیروهای آتش‌نشانی درحالی آغاز شد که تیم تخصصی حوادث شیمیایی دست به آزمایش نوع اسید زده بودند. در بررسی‌ها مشخص شد این اسید به علت مخلوط شدن با آب بسیار ضعیف است، در واقع اسید غلیظ قابل حمل با تانکر فلزی نیست. با این حال باز هم خطر وجود داشت. به همین خاطر آتش‌نشانان اسید را به سمت جوی آبی که در کنار جاده قرار داشت هدایت کردند. 2 طرف این جوی با مقدار زیادی خاک بسته شد تا از حرکت اسید جلوگیری شود. آتش‌نشانان برای مقدار اسیدی که روی سطح جاده بر جای مانده بود هم خاک پاشیدند و محل حادثه را ایمن‌سازی کردند. نیروهای آتش‌نشانی در ادامه عملیات خود، با استفاده ازجرثقیل، مخزن مواد شیمیایی را به محل امن انتقال دادند.»
علت بروز این حادثه از سوی کارشناسان تحت بررسی است.


تعداد بازدید :  186