شماره ۴۸۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
سخنگوي چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران در گفت‌وگو با «شهروند»:
استقبال شهروندان از انتخابات شورایاری‌ها مطلوب است
| زهرا جلالی |


شورایاری‌ها در تهران زیرمجموعه و در امتداد شورای اسلامی شهر هستند و اصولا فلسفه وجودی آنها یاری رساندن به شورا درخصوص شناسایی اولویت‌ها، مشکلات و نیاز‌های واقعی محله‌ها و معرفی آنها به صورت دسته‌بندی در 3 سطح: خرد، میانی و کلان به مدیران اجرایی شهرداری در سطح نواحی و مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران و شورای شهر است.
شورایاری‌ها همچنین وظیفه نظارت بر عملکرد مدیریت شهری در سطح نواحی و مشورت دهی به آنها برای تصمیم‌سازی‌های مفید و دقیق‌تر را در رابطه با وظایف قانونی خود دارند. درواقع آنچه اعضای شورای شهر تهران قانونا در برابر مردم و منتخبان خود در سطح کلان وظیفه و مسئولیت دارند همه را اعضای شورایاری‌ها به اختصار دارند. انتخابات شورایاری‌های شورای اسلامی شهر تهران به‌زودی برگزار می‌شود. درباره انتخابات پیش‌رو و مسائل آن با امیرفاضل اللهیان، سخنگوی چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.
 ستاد مرکزی انتخابات چهارمین دوره شورایاری‌ها از چه زمانی شکل گرفت و مهمترین مصوبات این جلسات چیست؟
اولین جلسه ستاد انتخابات در شهریورماه‌ سال‌جاری در محل ستاد هماهنگی شورایاری‌ها تشکیل شد. از مهمترین مصوبات این جلسات می‌توان به بازبینی آیین‌نامه ستاد انتخابات، اصلاح بندهایی از اساسنامه شورایاری به منظور ارایه در صحن شورا، آماده‌سازی شرایط سهل‌تر برای ثبت‌نام کاندیداها و ایجاد شرایط بدون هرگونه شائبه تخلف در روند انتخابات، هماهنگی با دستگاه‌هایی همانند اداره ثبت احوال به منظور شناسایی افراد ساکن در محل و مکان‌یابی صندوق‌ها اشاره کرد.  
 استقبال شهروندان برای ثبت نام داوطلبی در شورایاری چگونه بوده است؟
با استقبال خوبی مواجه هستیم، باوجود اخبار ضد و نقیضی که مردم خوب ما با آن مواجه بوده‌اند. به‌طور تقریبی روزانه بین ‌هزار تا ‌هزار و دویست نفر ثبت‌نام داشته‌ایم.
  چه مرجعی تأیید صلاحیت کاندیدا را برعهده دارد؟
با توجه به انتخاب هیأت 9 نفره نظارت در شورای شهر، تأیید صلاحیت کاندیداها، نظارت بر صحت انتخابات، رسیدگی به شکایات، تعیین افراد ناظر بر صندوق‌های رأی از اهم وظایف این هیأت است.
  نحوه تأیید یا رد صلاحیت کاندیداها توسط این هیأت به چه شکل است؟
در آیین‌نامه انتخابات مراجع ذیصلاح و موجودیت حسن شهرت برای کاندیدا از شرایط احراز اولیه شمرده شده است. درخواست اطلاعات مربوطه از مراجع ذیصلاح متناسب با شرایط این انتخابات تعیین شده است. یعنی مراتبی که برای انتخاب کاندیدای شورایاری مورد نظر است، آن اطلاعاتی نیست که برای نمایندگی مجلس یا دیگر نهادها باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که شورایاری یک نهاد صددرصد اجتماعی است و حضور همه سلایق و دیدگاه‌ها در آن موجب هم‌افزایی و مشارکت بیشتر نخبگان در سطح محلات خواهد بود. ضمنا واحد بازرسی و نظارت ستاد هماهنگی نیز با استفاده از پرونده‌های موجود در اشخاص مورد اعتماد و وثوق مردم در سطح محلات نسبت به تکمیل این اطلاعات، همراهی خواهد کرد.
  در هر محله چند صندوق پیش‌بینی کرده‌اید؟
پیش‌بینی اولیه برای هر محله 5 صندوق است اما با توجه به شرایط جغرافیایی، تعداد ساکنان و میزان استقبال و مشارکت شهروندان قابل افزایش خواهد بود.  
  نقش شورایاری‌ها در محلات شهر تهران چیست. آیا آنها انتخاب می‌شوند که صرفا منتقل‌کننده مشکلات محله به شهرداری باشند یا وظایف دیگری هم دارند؟
بعد از آغاز فعالیت مدیریت محله که با زحمات و تلاش شورایاران در سطح محلات شکل گرفت، در راستای استفاده از انتخاب نمایندگان اصلح و انتصاب نخبگان و افراد توانمند در سطح محلات، هیأت امنای 13 نفره تشکیل شده که 7 نفر از اعضای آن شورایارانی هستند که دبیر شورایاری رئیس هیأت امنا بوده و از اهم وظایف هیأت‌امنا نیز انتخاب مدیر محله، تخصیص بودجه‌های محلی، برنامه‌ریزی محلی و کمک به تصمیم‌سازی‌های کلان به اعضای محترم شورای شهر است.
  باتوجه به این‌که جنابعالی در دوره سوم شورایاری‌ها دبیر ستاد اجرایی بودید، به کدام فعالیت شورایاری‌ها می‌توانید اشاره کنید که نسبت به سایر فعالیت‌هایشان در محله موثرتر بوده است؟
در جلساتی که با سازمان برق منطقه‌ای شهر تهران در ایام ماه مبارک رمضان با شورایاران برگزار شد، از مهمترین دغدغه‌های آنان، موضوع چراغ‌هایی بود که در زمان غیرضروری روشن بود که باعث به هدر رفتن انرژی می‌شد. این امر به ظاهر ساده با همراهی و محبت شورایاران به اتفاق خوبی تبدیل شد که موجبات توجه بیشتر و استفاده فراوان از این ظرفیت اجتماعی را برای اداره برق فراهم آورد.


تعداد بازدید :  120