شماره ۴۸۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
آلودگی هوای اهواز به 66 برابر حد مجاز رسید
غوغای گرد وغبار در آسمان اهواز

شهروند| روز پنجشنبه، در شهرهای خوزستان غوغایی به پا بود. از آسمان خاک می‌بارید و خبری از آبی آسمانی نبود. چشم تنها چند متر دورتر را می‌دید و همین میزان دید هم کافی بود تا هر جا که می‌چرخد فقط گردوغبار ببیند و فکر کند که بر
در و دیوار شهر خاک پاشیده‌اند.
به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان، «آلودگی هوای اهواز روز پنجشنبه از 66 برابر حد مجاز هم گذشت تا به بالاترین میزان در‌ سال‌جاری برسد.» میهمانی گردوغبار در خوزستان از اواسط هفته آغاز شد و روز پنجشنبه به اوج رسید. میهمانی که گفته شد منشأ داخلی ندارد و از بیابان‌های عراق بلند شده است. احمدرضا لاهیجان‌زاده می‌گوید: «به‌رغم سال‌های آبی پربارش 91-92 و 92-93 در جنوب عراق و استان خوزستان، ‌سال آبی 93-94 که از ابتدای مهرماه ‌سال‌جاری آغاز شده با کاهش شدید نزولات جوی مواجه بودیم، همین امر منجر به کاهش شدید رطوبت خاک و مستعد شدن کانون‌های ریزگرد شده است.» او به سایت خبری محیط‌زیست ایران می‌گوید: «چنین شرایطی منجر به آن خواهد شد که با وزش بادهایی با سرعت بالای 5 متر بر ثانیه، شاهد بروز پدیده گردوغبار در منطقه باشیم.» مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان، محورهای اهواز - ماهشهر، اهواز - اندیمشک، اهواز - حمیدیه به‌عنوان سه کانون با پتانسیل بالا برای گردوغبار در شهرستان اهواز نام برده و ادامه می‌دهد: «این سه کانون به دلیل شرایط خاص ایجادشده به کانون‌های اصلی تهدید گردوغبار برای اهواز تبدیل شده‌اند.»  او در ادامه به غلظت گردوغبارهایی که در روزهای اخیر میهمان هوای اهواز شده اشاره کرده و می‌گوید: «میزان ریزگردها در هوای اهواز در ظهر پنجشنبه به بیش از 10‌هزار میکروگرم بر مترمکعب رسید و این درحالیست که در حالت عادی میزان آلایندگی هوا150 میکروگرم بر مترمکعب است. براساس آخرین آمار به‌دست‌آمده میزان غلظت گردوغبار در ظهر پنجشنبه، در منطقه عین دو اهواز سه‌هزار و 800 میکروگرم اعلام شده و شهرهای آبادان و خرمشهر با غلظت 283 و بهبهان با غلظت 295 و دشت آزادگان با 114 میکروگرم دچار پدیده گردوغبار شده‌اند.»  لاهیجان‌زاده در ادامه به جلسه سه ماه قبل با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون وزیر نفت اشاره می‌کند و یادآور می‌شود : « در آن جلسه مقرر شد که طرح مقابله با کانون‌های گردوغبار و بیابان‌زدایی استان که برای 200‌هزار هکتار از اراضی منطقه به تصویب دولت رسیده بود به صورت مشترک توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست، اداره کل منابع طبیعی استان و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب پیگیری و اجرا شود. در همین راستا و برای مهار کانون‌های ریزگرد داخل استان، وزارت نفت متعهد شد 12‌میلیارد تومان بودجه به این امر اختصاص دهد.»
غلظت گردوغبار اهواز دستگاه سنجش آلودگی را از کار انداخت
غلظت گردوغبار در اهواز به میزانی بود که دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا را از کار انداخت، این خبر را مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان می‌دهد و می‌گوید: «دستگاه سنجش آلودگی محیط‌زیست به دلیل غلظت بالای گردوغبار قادر به نشان دادن میزان غلظت آلودگی هوا و ریزگردها نیست.»  او به ایرنا هم می‌گوید: «شعاع دید در اهواز بسیار کاهش یافته است و باعث شده تا شهروندان به دلیل شرایط بسیار نامناسب هوا خانه‌نشین  شوند.»
لغو پروازهای روز پنجشنبه
آسمان تیره و تار اهواز و کاهش دید در این شهر، پروازهای روز پنجشنبه را هم لغو کرد. به گفته مجید ملایانی رئیس روابط‌عمومی اداره کل فرودگاه‌های استان خوزستان، «به دلیل غلظت گردوغبار در هوای اهواز روز پنجشنبه، پنج پرواز فرودگاه اهواز لغو شد اما این پروازها با بهبود وضع جوی و افزایش دید افقی در باند اصلی، از صبح روز جمعه از سرگرفته شدند.»
گردوغبار در هفته‌ای که گذشت، برای دومین‌بار پروازهای فرودگاه‌های استان را لغو و زندگی مردم را با مشکل روبه‌رو کرد. گردوغباری که براساس پیش‌بینی اداره هواشناسی خوزستان با پایان یافتن هفته، پایان می‌یابد و آغاز این هفته برای خوزستانی‌ها با آرامش همراه خواهد بود. بنابر اعلام، هواشناسی خوزستان، تغییرات فشار هوا و متعاقب آن برخاستن گرد و خاک باز از مناطق جنوبی عراق و کشیده‌شدن به مرزهای ایران علت ظهور ریزگردها در استان خوزستان و برخی مناطق همجوار است و پیش‌بینی می‌شود این گردوغبار تا اواخر روز پنجشنبه ادامه داشته باشد.


تعداد بازدید :  120