شماره ۴۸۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
بحث ارکستر سمفونیک به مجلس رسید

شهروند|  بعد از سال‌ها تعطیلی ارکستر سمفونیک تهران‌ به نظر می‌رسد که حالا پای مجلس نیز به این ماجرا کشیده شده است،‌ به‌طوری که بیژن نوباوه، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید: «این ارکستر همواره منشأ خیر و برکت‌های هنری در کشور بوده و آثار ماندگاری از خود به جای گذاشته است. از آن طرف اصولا بخشی از شخصیت هنری کشور وابسته به ارکستر سمفونیک است، پیش از این به خاطر برخی مشکلات مالی و حمایتی این ارکستر منحل شد و احیای این موضوع می‌تواند به رشد موسیقی ارزشی، اصیل و ملی در کشور کمک ‌کند ضمن این‌که بهترین جایگاه این ارکستر در ایام دهه‌فجر است که می‌تواند باعث رشد و تعالی آن شود.»
 نوباوه با بیان این‌که پیش از این گروه‌های ارکستر سمفونیک در محضر امام(س) نیز به اجرای برنامه پرداخته بودند، گفت:  «ارکستر ملی موسیقی وزین سنگینی است که آثار
 شناخته شده جهانی و آثار کلاسیک را برگزار می‌کند و در ساخت موسیقی‌های ملی در کشور مثل سرود ملی نقش اصلی و کلیدی داشته است. ارکستر سمفونیک تربیت‌کننده موسیقیدان‌های مهم کشور بوده و جایگاهی برای ارتقای آنهاست، همچنین کمک می‌کند کار علمی و کلاسیک دنبال شود از این‌رو لازم است که به‌عنوان بخشی از موسیقی در کشور آن را داشته باشیم.»
نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگیِ مجلس در حالی این سخنان را به زبان می‌آورد که حسین نوش‌آبادی هم هفته‌ گذشته در این خصوص به اظهارنظر پرداخت. سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشادِ اسلامی می‌گوید: «اینکه نام این دو ارکستر در لیست جشنواره موسیقی فجر نیست، به این دلیل است که کار این دو ارکستر با تأخیر شروع شد و حاشیه‌هایی به‌وجود آمد. همچنین مسائل مالی تنگناهایی به‌وجود آورد؛ اما ما تلاش داشتیم که اولین آثار و خروجی این دو گروه در جشنواره ارایه شود که ظاهرا این کار ممکن نیست. هم وزارتخانه و هم حوزه هنری تلاش زیادی برای این‌که این دو گروه موسیقی در جشنواره حضور پیدا کنند، کردند. البته هنوز موضوع حضور آنها منتفی نیست و این احتمال وجود دارد  تا جشنواره آمادگی لازم را برای اجرا پیدا کنند.»
البته مدت‌هاست که این وعده‌ها درباره این ارکسترها داده می‌شود و همچنان خبری از اجرا و فعالیت‌های آنان نیست.


تعداد بازدید :  71