شماره ۴۸۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
بودجه وزارت ارشاد پاسخگوی نیازها نیست
جنتی: هنرمندان نباید ناامید باشند

شهروند| علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه پنجشنبه ۹بهمن‌ماه بود که با همراهی علی مرادخانی معاون امور هنری از مراحل بازسازی و تعمیرات و نوسازی سالن‌‌های «سایه»، «قشقایی» و «کارگاه نمایش» مجموعه تئاترشهر بازدید کرد و در جریان روند بازسازی این مجموعه قرار گرفت. سپس او در نهمین روز از برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دیدن نمایش «بیست» به کارگردانی سیدعلی موسویان در تالار چهارسو نشست.
باید از تمام ابزارها
 برای معرفی فرهنگ و هنر ایران استفاده کنیم
به گزارش مهر، وزیر ارشاد از زمانی که در این سمت منصوب شده روی دیپلماسی فرهنگی دولت تأکید بسیاری داشته است، او می‌گوید: «در مورد دیپلماسی فرهنگی ما باید از تمام ابزارهایی که داریم استفاده کنیم تا بتوانیم فرهنگ و هنر و تمدن ایرانی را به ملت‌های دیگر منتقل کنیم. بخشی از این امر توسط رایزن‌های فرهنگی و نمایندگان ما در کشورهای مختلف صورت می‌گیرد و بخش دیگر از دیپلماسی فرهنگی دعوت از کشورهای دیگر برای دیدن آثار ایرانی است که در همین جشنواره‌های بین‌المللی فیلم و تئاتر اتفاق می‌افتد. بر همین اساس امسال بخش بین‌الملل جشنواره فیلم را از بخش مسابقه ایران جدا کردیم که قرار است در اردیبهشت‌ماه برگزار شود.»
می‌خواهیم کارهای ماندگار انجام دهیم
علی جنتی معتقد است بازسازی تئاترشهر پیشرفت خوبی داشته و بعضی از سالن‌ها تا آخر بهمن آماده و برخی دیگر ابتدای ‌سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد: «به هر جهت ما قصد داریم کاری ماندنی انجام شود چون سالیان دراز بود که وقتی بلک باکس‌های تئاترشهر را می‌دیدیم افسوس می‌خوردیم چون این سالن‌ها اصلا در شأن تئاتر کشورمان نبود. زمانی که این سالن‌ها را تخریب کردند تنها یک اسکلت از آنها باقی مانده بود اما الان می‌بینیم که یکسری سالن جدید با امکانات در حال ساخته شدن است و امیدواریم که تجهیزات نیز هرچه زودتر از خارج وارد ایران شود تا هرچه زودتر مراحل بازسازی تئاترشهر به پایان برسد.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره مشکل بودجه تئاتر و پاسخگو نبودن این بودجه برای فعالیت‌های هنرمندان و لزوم تخصیص بودجه‌ای مستقل برای تئاتر می‌گوید این موضوع واقعیتی انکارناپذیر است: «در برخی موارد می‌توان گفت این بودجه تنها می‌تواند نیمی از نیازها را جواب دهد.» اما او همچنین تأکید دارد که خودش، کلیه معاونانش، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همه کسانی که به نوعی به این موضوع مربوط هستند تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا همه چیز بهتر شود. در نهایت او عنوان می‌کند: «اگر شما با هر وزارتخانه دیگری هم که صحبت کنید می‌بینید از بودجه‌اش راضی نیست. ما با توجه به تنگناها و مشکلاتی که دولت دارد احساس می‌کنیم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همه توانش را به کار گرفته تا بودجه را عادلانه بین همه دستگاه‌ها توزیع کند.»
ضعیف بودن آثار بخش بین‌الملل
 معلول کمبود امکانات مالی است
او به مشکلات اخیر دولت در رابطه با پایین آمدن تعداد بشکه‌های نفت و قیمت آنها اشاره می‌کند و می‌گوید: با وضع موجود بازهم دولت همه امکاناتش را در حوزه فرهنگ و هنر به کار گرفته است: «به‌عنوان نمونه ما از امکانات شهرداری‌ها استفاده می‌کنیم، همین پردیس خاوران از جمله کارهای ماندنی است که انجام گرفته است. این کار وظیفه دولت بود اما ما توانستیم از کمک‌های غیر‌دولتی برای ساخت این پردیس استفاده کنیم.» جنتی درخصوص
 بحرانی بودن وضع تئاتر کشور و همچنین ضعیف بودن بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره به دلیل نبود امکانات مالی و تأمین هزینه‌های گروه‌های خارجی توضیح داده: «مسأله ضعیف بودن آثار بخش بین‌الملل جشنواره هم معلول کمبود امکانات مالی وزارتخانه است. وقتی دست ما کاملا باز باشد می‌توانیم از ۵۰–۶۰ کشور دعوت کنیم تا در جشنواره شرکت کنند و شاهد جشنواره‌ای پرنشاط و باشکوه باشیم اما وقتی امکانات کم است می‌توانیم به همان اندازه دیگران را در این امر مشارکت دهیم.» وزیر تأکید کرد: «ولی آقای مرادخانی خودش می‌داند که ما خیلی آرام و آهسته حتی از برخی اعتباراتی که دیگر معاونت‌ها دارند کاسته و به حوزه تئاتر کمک می‌کنیم
تا ان شاءالله تئاتر رونق بیشتری بگیرد. اگر وضع مالی دولت بهبود یابد مطمئن باشید ما کمک بیشتری به حوزه معاونت هنری و مخصوصا تئاتر خواهیم کرد.» او در واکنش به این سوال که چه تمهیدی برای از بین بردن ناامیدی و نارضایتی هنرمندان تئاتر اندیشیده اید،
 می‌گوید: ناامیدی در بین هنرمندان تئاتر نباید وجود داشته باشد و مطرح می‌کند: «در حال حاضر با تأمین اعتبارات تئاتر و بازسازی سالن‌های تئاتر شهر داریم فضا را به سمتی هدایت می‌کنیم تا هنرمندان بتوانند در فضایی استاندارد آثارشان را تمرین و اجرا کنند. هرچند وقت یک‌بار نیز جلساتی با هنرمندان و رئیس خانه تئاتر می‌گذاریم و روی مسائل و مشکلات تئاتر بحث می‌کنیم تا راه‌حل‌هایی برای آنها بیابیم. ناامیدی باید زمانی رخ دهد که هنرمندان احساس کنند مسئولان امر هیچ توجهی به حوزه‌شان ندارند یا اصلا این حوزه را رها کرده‌اند اما همه مسئولان از وزیر و معاون وزیر گرفته در حال تلاش برای رفع مشکلات هستند.»
این چند ماه اخیر پای وزیر ارشاد به هر مجلس و مراسمی که باز می‌شود، خبرنگاران از او درباره مجوزهایی که به مشکل برخورده‌اند سوال می‌پرسند. او درباره حاشیه‌هایی که برای اکران فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری به وجود آمد و همچنین درباره تکرار نشدن این اتفاق در سال‌های آینده می‌گوید: «در حوزه سینما‌ سال گذشته فیلم‌هایی داشتیم که پروانه ساخت گرفته بودند و این مطرح شد که این فیلم‌ها باید اکران بشوند یا خیر؟ ما مسئول صدور پروانه ساخت این فیلم‌ها نبودیم اما برخی آثار بر خلاف فیلمنامه‌ای که تصویب شده بود ساخته شده بودند بنابراین نباید انتظار داشت فیلمی که برخلاف تصویب اولیه فیلمنامه تولید شده حتما اکران شود.» او در ادامه اشاره می‌کند که: «برخی فیلم‌ها هم هستند مثل «خانه پدری» که با بعضی ارزش‌های ما سازگار نیستند. فارغ از حاشیه‌هایی که این فیلم داشت هر فیلمی هم که در کشورهای غربی به نمایش درمی‌آید اگر صحنه‌های خشونت‌بار داشته باشد برایش گروه سنی تعیین می‌کنند و محدودیت می‌گذارند. ما هم گفتیم نمایش این فیلم برای برخی نخبگان و هنرمندان ایرادی ندارد اما نمی‌توانستیم اجازه دهیم که به راحتی برای عامه مردم به نمایش درآید.» وزیر ارشاد تأکید می‌کند که در این دوره از هر فیلمی که مجوز ساخت داده شود و طبق همان مجوز به تولید برسد، دفاع خواهیم کرد و پای مجوزهایمان می‌ایستیم. او می‌گوید: «هماهنگی‌هایی هم صورت گرفته که فیلم‌ها، کنسرت‌ها و نمایش‌هایی که در تهران و شهرستان مجوز می‌گیرند، بتوانند بدون مشکل اجرا یا نمایش داده شوند.»


تعداد بازدید :  115