شماره ۴۸۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
«ناصر عمادی» این‌بار به عراق رفت
شیمیایی‌های پوستی عراقی تحت درمان پزشک داوطلب ایرانی

 امیر‌هاتفی‌نیا| پیامکی که برای دبیر گروه هلال آمد دلیلی شد برای مصاحبه با دکتر سیدناصر عمادی پزشک بدون‌مرز ایرانی، داوطلب هلال‌احمر و عضو هيأت‌علمي دانشگاه علوم‌پزشكي تهران. پیامکی با این متن: «سلام. به یاری پروردگار متعال جهت ارایه خدمات رایگان پزشکی به مردم آسیب‌دیده کُرد عازم شمال غرب عراق هستم. طلب حلالیت و التماس دعا. عمادی.»
عمادی پیش از این نیز با همکاری اداره کل سلامت خارج از کشور جمعیت هلال‌احمر سابقه خدمات برون‌مرزی را داشته است. مصاحبه پیش‌رو شرح گفت‌وگوی ما با «ناصر عمادی» است؛ گفت‌وگویی که در زمان حضور این پزشک داوطلب در فرودگاه انجام شد.
 برای درمان در کشور عراق با چه بیماری‌هایی رو‌به‌رو هستید؟
یک بخش از درمان مربوط به افرادی می‌شود که در جنگ آسیب‌دیده و مجروح شده‌اند؛ بخش دیگر برمی‌گردد به کسانی که در زمان حکومت صدام دچار آسیب‌های شیمیایی شده‌اند و قسمت آخر هم بیماری‌های عمومی منجر به مشکلات پوستی است. اینها 3 بخش مهم کاری و فعالیت درمانی است که مشخص شده؛ یعنی درمان کسانی که دچار آسیب‌دیدگی جنگی شده‌اند و درمان کسانی که دارای مشکلات پوستی ناشی از آسیب‌های شیمیایی هستند و افرادی که مبتلا به مشکلات پوستی ناشی از بیماری‌های عفونی منطقه‌ هستند، البته یک بخش از بیماری‌های پوستی هم ممکن است بر اثر سوء‌تغذیه باشد؛ کسانی که در آن‌جا محاصره شده بودند ممکن است به‌ دلیل سوءتغذیه دچار آسیب‌های پوستی شده باشند که این بیماران را هم معاینه خواهیم کرد.
سفر شما به عراق چند روزه است؟
احتمالا یک‌هفته طول می‌کشد.
به دعوت کجا؟
وزارت صحت (بهداشت) اقلیم کردستان عراق. آنها ابراز علاقه کردند که تعدادی از پزشکان ایرانی برای آموزش کادر درمانی این کشور و همین‌طور برای درمان بیماران به عراق سفر کنند. این دو بخش عمده فعالیت‌های ماست که بنابر آن از طرف عراق دعوت صورت گرفته است؛ یعنی بخش درمانی و آموزشی.
 نخستین‌بار است که برای انجام فعالیت‌های درمانی-آموزشی به عراق می‌روید؟
خیر، قبلا یک‌بار رفته بودم.
چه زمانی؟
عید ‌سال گذشته.

به کدام شهر عراق؟
شهر حلبچه.
دوست دارید از سفرتان به حلبچه برای مخاطبان «شهروند» تعریف کنید؟
بله؛ همان‌طور که می‌دانید صدام این شهر را در‌ سال 67 بمباران شیمیایی کرد که بر اثر آن چیزی حدود 5هزار نفر شهید شدند. تعداد زیادی از شهروندان حلبچه هم دچار عارضه‌های ریوی، پوستی و تنفسی ناشی از آن بمباران‌ شدند. ما خواستیم بعد از 25سال بررسی کنیم که عوارض پوستی حلبچه‌ای‌ها در چه وضعیتی است و چه کمک‌ و خدماتی می‌تواند از طرف ما انجام گیرد و آسیب‌دیدگان منطقه چه نیازهایی دارند.
چند روز در آن‌جا بودید؟
10روز در حلبچه مستقر بودیم؛ در خود بیمارستان این شهر؛ یک بیمارستان بزرگ بیشتر ندارد.
آن موقع خودتان تنها به عراق رفتید؟
نه، با یک تیم کامل پزشکی اعزام شدیم.
الان چطور؟
(با خنده) الان وضع فرق می‌کند، تنها هستم، البته تعداد زیادی از پزشکان برای اعزام اعلام آمادگی کرده بودند که با توجه به وضع عراق و حضور داعش در شهرهای این کشور فعلا از سفر خود انصراف دادند و من تنها به عراق می‌روم.
همراه خودتان دارو هم می‌برید؟
بله.
چه نوع دارویی؟
اغلب داروها در رده آنتی‌بیوتیک است که برای ضایعات پوستی و عفونت‌های قارچی و ویروسی استفاده می‌شوند. این داروها برای بیماری‌هایی که در مناطق آسیب‌دیده، محاصره‌شده، مناطق دچار فقر غذایی و بدون امکانات بهداشتی- درمانی شایع شده‌اند استفاده می‌شود؛ برای درمان بیماری‌هایی مثل سالک و بیماری‌های انگلی.
مطلبی مانده که بخواهید در پایان گفت‌وگو به آن اشاره کنید؟
می‌خواهم بگویم لباسی که در این سفر به تن کرده‌ام لباس جمعیت هلال‌احمر است و با این لباس در مناطق مختلف عراق حاضر می‌شوم. من با این‌که عضو هیأت ‌علمی دانشگاه هستم و مسئولیت‌های مختلفی دارم اما وقتی که وارد فضای خارج از کشور می‌شوم اولین شغلم داوطلب است و می‌گویم که نیروی داوطلب جمعیت هلال‌احمر هستم.


تعداد بازدید :  148