شماره ۴۸۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
طبقات اجتماعی و مشکلات تحصیلی کودکان

پژوهش صورت گرفته توسط دانشمندان دانشگاه ایندیانا نشان داد که طبقه اجتماعی، مسئول تفاوت‌های موجود در آموزش‌های والدین جهت تربیت فرزندانشان برای مدیریت‌کردن مشکلات کلاس درس است.  
چنین تفاوت‌هایی می‌تواند با احیای نابرابری‌ها در کلاس درس بر تحصیلات کودکان اثر بگذارد.  
«جسیکا مک‌کوری کالارکو»، استادیار دپارتمان جامعه‌شناسی بلومینگتون دانشگاه ایندیانا، دراین‌باره گفت: والدین عقاید مختلفی درباره چگونگی برخوردکردن با چالش‌های موجود در کلاس درس دارند. والدین طبقه متوسط، به فرزندانشان تفهیم می‌کنند که نزد معلم بروند و سوالاتشان را بپرسند. اما والدین طبقه کارگر کمک‌خواستن از معلم را بی‌احترامی به وی می‌دانند، بنابراین به فرزندانشان یاد می‌دهند خودشان مشکلات و سوالاتشان را
 حل کنند.  
دانشمندان حاضر در این تحقیق 4 کلاس درس را در یک مدرسه دولتی مطالعه کردند و برای ایزوله‌کردن تفاوت‌های مبتنی بر طبقه اجتماعی، با دانش‌آموزان و خانواده‌های قفقازی و معلمانشان مصاحبه کردند.  
در حالت کلی، معلمان به کودکان طبقه متوسط توجه بیشتری داشتند زیرا خود دانش‌آموزان فعالانه به دنبال این جلب توجه بودند اما کودکان طبقه کارگر در طول هر نوع چالش تحصیلی سکوت اختیار کردند تا معلم را نیازارند.  
کالارکو بر این باور است که تفاوت‌های موجود در چگونگی آموزش‌دادن والدین به کودکانشان برای کنا‌ر‌آمدن با مشکلات مدرسه ناشی از سطح دخالت والدین در آموزش به فرزندانشان بود.  والدین طبقه متوسط بیشتر در مسائل مدرسه کودکانشان درگیر می‌شوند بنابراین از انتظار معلمان در کلاس‌های درس آگاهی دارند.  این درحالی است که والدین طبقه کارگر دخالت در امور مدرسه را وظیفه خود نمی‌دانند و تمایل دارند از انتظارات معلمان آگاهی نداشته باشند.  
با افزایش شکاف در بازدهی‌های تحصیلی بین طبقات اجتماعی، دانشمندان حاضر در این مطالعه می‌توانند به آگاهی یافتن بیشتر مسئولان مدارس از این تفاوت‌ها و کاهش نابرابری‌ها کمک کنند. به باور آنها، معلمان باید از تفاوت‌های طبقه‌های اجتماعی دانش‌آموزانشان در کلاس‌های درس آگاه باشند.  آنها همچنین باید در چالش‌های دانش‌آموزان خود بیشتر درگیر باشند و نباید کودکان را در این چالش‌ها
تنها بگذارند.


تعداد بازدید :  73