شماره ۴۸۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
د‌یار

کمبود اعتبار ریه‌های تنفسی بروجرد را بست
رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری بروجرد، کمبود اعتبار را مانعی برای اجرای کمربند سبز در ورودی و خروجی این شهر عنوان کرد.
داریوش عباسی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: به‌رغم تاثیرات مثبت اجرای پروژه کمربند سبز تاکنون این امر در بروجرد محقق نشده است.
وی با بیان این‌که عدم تخصیص اعتبارات لازم از عمده‌ترین علل اجرایی‌نشدن کمربند سبز در حواشی بروجرد است، افزود: برای اجرای کمربند سبز در گام اول به نهال نیاز است که تأمین نهال و نگهداری آن باید توسط منابع‌طبیعی انجام می‌شده است.
رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری بروجرد ادامه داد: متاسفانه به‌دلیل عدم‌تأمین اعتبار نتوانسته‌ایم نهال لازم برای اجرای کمربند سبز در بروجرد را تهیه کنیم و زمانی این پروژه آغاز می‌شود که نهال و نهاده موردنیاز آن تأمین شود.
عباسی گفت: ایجاد کمربند سبز در بروجرد پروژه بزرگی است که به طول ۱۰ کیلومتر ورودی و ۱۰ کیلومتر خروجی شهر را در بر می‌گیرد.
وی اضافه کرد: همچنین می‌بایست در مسیر این ورودی و خروجی در دولاین حدود دو ‌هزار نهال کاشته شود.
رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری بروجرد تصریح کرد: برای کاشت نهال‌ها به مواردی چون چاله‌کنی، آبیاری، حفاظت و... نیاز است که این موارد نیز به اعتبار نیاز دارد.
وی افزود: بهترین فصل برای اجرای کمربند سبز فروردین‌ماه است که البته در صورت تأمین اعتبار می‌توان پروژه کمربند سبز را در هفته درختکاری امسال عملیاتی کنیم.
عباسی البته معتقد است که اداره راه‌و‌شهرسازی و شهرداری بروجرد نیز در اجرای این پروژه وظایفی دارند که تاکنون به آن عمل نکرده‌اند.
رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری بروجرد یادآور شد:  همکاری بین‌بخشی دستگاه‌ها در اجرای پروژه‌های مهم و عمرانی شهر لازم است و همه وظیفه داریم در راستای توسعه، آبادانی، افزایش سرانه فضای سبز و رفع آلودگی در شهر بروجرد با تولید اکسیژن توسط کاشت درختان و اجرای پروژه‌هایی چون کمربند سبز تلاش کنیم.
 
هشدار درخصوص استفاده کشاورزان از یک حشره‌کش غیرمجاز
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در زمینه غیرقانونی بودن عرضه حشره‌کشی با نام تجارتی «Speed 24%SC» در سطح کشور هشدار داد. فرهاد شریفی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این حشره‌کش توسط هیأت نظارت بر سموم کشور مورد ارزیابی قرار نگرفته، لذا استفاده از آن تأیید‌شده نیست.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: زمانی که هیأت نظارت بر سموم کشور، سمی را تست نکرده ‌و از سلامت آن مطمئن نشده باشد، استفاده از آن تأیید‌شده نیست. شریفی افزود: وقتی سلامت سم یا حشره‌کشی تأیید نشده باشد، ممکن است آن سم بر آفت موثر نبوده‌ یا بر گیاه و انسان اثرات سوء داشته باشد، لذا توصیه می‌شود کشاورزان از مصرف سموم و حشره‌کش‌هایی که سلامت آنها به تأیید نرسیده است، خودداری کنند.
این مسئول افزود: در پی اعلام توزیع غیرقانونی حشره‌کشی با نام تجارتی «Speed 24%SC» که فاقد تأیید بوده و ماهیت مجهول و تقلبی داشته و با برچسب زبان فارسی بدون درج نام تولید‌کننده و واردکننده همراه است به تمامی مراکز فروش سم و کشاورزان از طریق مدیریت‌ جهاد کشاورزی شهرستان‌ها درخصوص عدم‌استفاده از این حشره‌کش هشدار داده شده است.
شریفی افزود: براساس بررسی به عمل آمده و با توجه به عدم‌ثبت سم مذکور در هیأت نظارت بر سموم کشور و عدم‌صدور مجوز برای ورود قانونی و انبوه و تحت نظارت این سم، اصالت سم موردنظر و کاربرد آن در عرصه به هیچ‌وجه مورد تأیید نیست. وی از مسئولان مراکز فروش سموم و حشره‌کش‌های دفع آفات کشاورزی خواست از خریدوفروش این حشره‌کش که سلامت آن تضمین نشده خودداری کرده و از کشاورزان هم خواست در صورت مشاهده چنین حشره‌کشی به هیچ‌عنوان از آن استفاده نکنند.
‌به گفته‌ این مسئول، در حال حاضر حدود 120 مرکز عرضه سم در سطح استان کرمانشاه وجود دارد.


تعداد بازدید :  195