شماره ۴۸۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
خانه به خانه

اختصاص رتبه‌اول تولید محصولات جالیزی خارج از فصل به‌هرمزگان
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: هرمزگان با تولید سالانه یک‌میلیون و 500هزارتن، رتبه اول تولید محصولات جالیزی خارج از فصل کشور را به‌خود اختصاص داده است.
به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، کوروش صادقی از گوجه‌فرنگی، پیاز، فلفل، خیار، بادنجان، هندوانه و طالبی به‌عنوان مهم‌ترین تولیدات جالیزی خارج از فصل این استان نام برد. وی، سطح زیرکشت گیاهان زراعی خارج از فصل این استان را 57هزار هکتار شامل مرغوب‌ترین زمین‌های کشاورزی ذکر کرد و افزود: با توجه به گسترش کشت‌های متراکم ازجمله کشت داربستی طی چند ‌سال اخیر میزان تولید در واحد سطح این محصولات افزایش چشمگیری داشته است.
صادقی گفت: محصولات خارج از فصل این استان زمانی به بازار مصرف عرضه می‌شود که اکثر استان‌های کشور را سرمای شدید توأم با بارش برف و باران، هوای سرد و حتی یخبندان فرا گرفته است.
وی بیان داشت: با توجه به‌دلایل ذکر شده، تولیدات خارج از فصل زراعی این استان در تأمین و تنظیم بازار محصولات سبزی و صیفی کشور تأثیر بسزایی دارد. مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی ابراز داشت: با اجرای کشت داربستی بدون استفاده از هرگونه پوشش پلاستیکی انواع گیاهان زراعی به‌خصوص خیار، گوجه‌فرنگی و طالبی در فضای باز کشت و از هر هکتار 3 تا 4 برابر کشت‌های معمولی به‌روش سنتی محصول تولید می‌شود. این مقام مسئول افزود: کشت گیاهان زراعی خارج از فصل در هرمزگان طی ماه‌های شهریور و آبان انجام و برداشت محصول نیز از اواسط آبان‌ماه آغاز می‌شودوتا اردیبهشت‌ماه‌ سال آینده ادامه می‌یابد.

انتقال يافته‌هاي كشاورزي به توليدكنندگان از طریق رسانه‌های ارتباطی
مدیرهماهنگی و ترویج جهادکشاورزی هرمزگان گفت: رسانه‌های ارتباطی به منزله ابزار انتقال دانش و اطلاعات و نیز بسترساز مناسب برای مبادله افکار در پیشرفت و توسعه، نقش چشمگیری را ایفا می‌کنند. به‌گزارش روابط‌عمومي سازمان جهادكشاورزي استان هرمزگان، مهندس غلامرضا نظرنژاد اظهار داشت: هدف از ترويج كشاورزي بالابردن سطح دانش عمومي كشاورزي جهت ارتقای سطح كيفي و كمي محصولات كشاورزي، بهبود مديريت منابع پايه از قبيل آب و خاك و انجام توليد پايدار و سالم است. مهندس غلامرضا نظرنژاد، ضمن تأكيد بر روش‌هاي آموزش غيرمستقيم در آموزش توليدكنندگان خاطرنشان کرد: رسانه‌ها خصوصا راديو و تلويزيون مؤثرترين ابزارهاي آموزشي براي ايجاد تغيير در رفتار و نگرش مخاطبان است كه به همين منظور اين مديريت با همكاري واحدهاي تخصصي بخش كشاورزي و با هماهنگي صداوسيماي مركز خلیج فارس درصدد توليد برنامه‌هاي راديو و تلويزيوني از شبكه‌هاي استاني صدا و سيما است.
وی  ديگر روش‌هاي ترويج كشاورزي را انتشار نشريات تخصصي و آموزشي عنوان کرد و افزود: استفاده از ظرفیت رسانه استانی در تبیین مسائل فنی زیر بخش‌های مختلف کشاورزی و استفاده حداکثری از ظرفیت و توان تخصصی بخش غیردولتی در راستای مهندسی فرآیند تولیدات کشاورزی بایستی سرلوحه برنامه‌های مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان قرار گیرد. نظرنژاد اظهار کرد: رسانه‌های ترویجی قابلیت حفظ و انباشت اطلاعات را به‌طور چشمگیری در مخاطبان افزایش می‌دهند و براین اساس، سبب توسعه عملکرد آنان  می‌شوند.
وی برای ارتقای کیفیت انتقال دانش و اطلاعات، تأکید کرد که رسانه‌های ترویجی در متن برنامه‌ها و خدمات ترویجی قرار گیرند.

برگزاری دومین دوره جشن نارنگی فارغان
دومین دوره جشن نارنگی فارغان با هدف معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منطقه در روستای دهنه میمند  برگزار شد.
به‌گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، در این جشنواره رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، ناصر حیدری‌پوری هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی قابلیت‌ها، مشکلات فرآوری تولید محصول نارنگی و همچنین آموزش‌های حرفه‌ای در استفاده بهتر از آب و خاک، کاشت و نگهداشت، بسته‌بندی و صنایع جانبی مرکبات عنوان کرد. وی برگزاری جشنواره نارنگی دهنه میمند را فرصتی برای معرفی این محصول در بازارهای جهانی دانست.
در تشریح اهداف برگزاری این جشن حیدری‌پوری اظهارداشت:   افزایش نقش مردم در اقتصاد مقاومتی و مردمی‌کردن اقتصاد، کاهش تصدی‌گری دولت و بهبود فضای کسب و کار، تولید ثروت حلال و تقدیر و تشکر از باغداران از اهداف جشنواره نارنگی است.


تعداد بازدید :  150