شماره ۴۸۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۸ بهمن
صفحه را ببند
زمزمه عقب‌نشینی سنای آمریکا از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران
امیرعبداللهیان: ایران در پی شهادت سردار الله دادی به آمریکا درباره اسرائیل هشدار داده است

شهروند| یازده سناتور آمریکایی در واکنش به تصمیم به افزایش تحریم‌ها علیه ایران طرح حمایت از مذاکرات را ارایه کردند. این یازده سناتور آمریکایی با صدور بیانیه‌ای ضمن حمایت از مذاکرات بین‌المللی هسته‌ای مخالفت خود را با وضع قوانینی که تحریم‌ها علیه ایران را شدت می‌بخشد، اعلام کرده‌اند.
خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر گفت: 10 نفر از این سناتورها از حزب دموکرات و یک نفر دیگر مستقل هستند. سناتورها به‌رغم این، وضع تحریم‌های بیشتر در صورت شکست مذاکرات یا تخطی ایران از توافقنامه را اقدامی «مناسب» توصیف کرده‌اند. «دیان فاینشتاین» رئیس سابق کمیته اطلاعاتی مجلس سنا و یکی از کسانی که در نوشتن قطعنامه یاد شده با سناتور کریس مورفی همکاری کرده در بیانیه‌ای خاطرنشان کرده است: «اعمال تحریم‌های جدید قبل از پایان دوره مذاکرات به‌طور جدی تلاش‌های ما برای رسیدن به توافق با ایران را تضعیف خواهد کرد.»
به نوشته رویترز، «تام کارپر»، «دیک دوربین»، «ال فرانکن»، «مارتین هنریش»، «پارتیک لیهی»، «جان تستر» و «شلدون وایتهاوس»، دیگر سناتورهای دموکرات حامی این قطعنامه بوده‌اند. علاوه بر این، سناتور «آنگوس کینگ» سناتور مستقلی بوده که از آن حمایت کرده است. طی هفته‌های اخیر چند سناتور جمهوریخواه با ارایه طرح‌هایی خواستار افزایش تحریم‌های علیه ایران شده‌اند. این درحالیست که مذاکرات ایران و گروه 1+5 در جریان است و احتمال توافق هسته‌ای طی ماه‌های آینده وجود دارد.
نمایندگان سنای آمریکا، که از ابتدای ‌سال جدید میلادی رسما کار خود را با اکثریت جمهوریخواه آغاز کرده‌اند، درحال حاضر دو طرح ضدایرانی را در نوبت معرفی دارند. طرح اول را «مارک کرک» و «رابرت منندز» در نظر دارند که خواهان تصویب تحریم‌های مشروط علیه ایران است. طرح دوم هم متعلق به «باب کورکر» و «لیندسی گراهام» است که خواهان تصویب هرگونه توافق با ایران، پیش از اجرایی شدن آن، در کنگره است. با این وجود منابع خبری می‌گویند رابرت منندز درحال بررسی معوق کردن طرح تحریم‌های ایران است. هیل، نشریه تخصصی کنگره خبر داد سناتور رابرت منندز درحال بررسی تعویق لایحه ضد ایرانی برای تحریم‌های جدید علیه ایران است. براساس این گزارش منندز قصد دارد وضع تحریم‌های جدید علیه ایران را تا ماه مارس به تعویق بیندازد.
از سوی دیگر روز گذشته، وزارت خارجه آمریکا برای چندمین بار مخالفت خود را وضع هرگونه تحریم جدیدی علیه ایران اعلام کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:  تحریم‌های جدید علیه ایران تاثیرات مخرب و زیان‌آوری بر مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت. جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به گزارشات اخیر مبنی بر تلاش یک کمیته‌ پارلمان ایران برای تهیه لایحه‌ای که به دولت این کشور اجازه می‌دهد غنی‌سازی اورانیوم را تا سطح 60‌درصد بالا ببرد و از نسل جدید سانتریفیوژها استفاده بکند، گفت: لازم است که این‌جا به دو نکته اشاره کنم. همان‌طور که گفتید گزارشاتی درباره‌ تهیه پیش‌نویس یک لایحه در پارلمان ایران وجود دارد اما ما جزییات زیادی درباره‌ آن نداریم. ما به تعهداتمان طبق برنامه اقدام مشترک عمل می‌کنیم و انتظار داریم که ایران نیز به تعهداتش پایبند باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود:  من نمی‌خواهم درباره‌ سیاست داخلی ایران تحلیلی انجام دهم اما درباره‌ کنگره‌ آمریکا نیز باید بگویم که موضع ما و دیگر وزرای امور خارجه در سراسر اروپا شفاف است. ما معتقدیم که تحریم‌های بیشتر بر مذاکرات هسته‌ای تاثیرات زیان‌آوری دارد و رژیم تحریم‌های بین‌المللی کنونی را تضعیف خواهد کرد. جن‌ساکی تصریح کرد:  ما درباره‌ مواضعمان نسبت به این اقدام کنگره هیچ چیزی را پنهان نمی‌کنیم.
در هر حال، برخی از سناتورهای مخالف سیاست‌های کاخ سفید درخصوص مذاکرات هسته‌ای در تلاش بسیار هستند تا به هر صورتی با ایجاد فضایی ایران‌هراسانه، موافقت اکثریت نمایندگان کنگره و سنا را برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران جلب کنند. در همین راستا بود که رئیس ‌جمهوریخواه کنگره آمریکا در اقدامی عجیب از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دعوت کرد تا در جمع نمایندگان مخالف مذاکرات هسته‌ای سخنرانی را در نقد سیاست‌های کاخ سفید، ایراد کند. اقدامی که به خشم کاخ سفید مواجه شد کاخ سفید در واکنش به این اقدام، آنها را نقض پروتکل‌های سیاسی دانسته و اعلام کرد در صورت سفر نتانیاهو به آمریکا، اوباما با او دیدار نخواهد کرد. در مقابل بنیامین نتانیاهو نیز با استقبال از دعوت رئیس کنگره آمریکا اعلام کرد که از هر کاری برای متوقف‌کردن روند برنامه هسته‌ای فروگذار نخواهد کرد.
اقدام رئیس‌ جمهوریخواه کنگره حتی با مخالفت صریح، زبیگنیو برژینسکی، از چهره‌های برجسته دولت‌های سابق آمریکا روبه‌رو شد. او در نوشته‌ای در توئیتر خود نوشت: «جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان تعریف عجیبی از مدیریت و رهبری دارد:  از یک مقام خارجی دعوت می‌کند تا سیاست رئیس‌جمهوری ما را در برابر کنگره تخریب کند.»
اقدامات کنگره جمهوریخواه آمریکا و اسراییل درحالی صورت می‌گیرد که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در خلال استقبال از معاون اول نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه کرواسی، وسنا بوسیچ، خواستار تسریع در روند مذاکرات هسته‌ای با اراده سیاسی طرف مذاکره‌کننده با ایران شده بود». رئیس جمهوری ایران همچنین تأکید کرد، قضایای طرح شده در گفت وگوهای میان ایران و بعضی کشورهای غربی در سایه گفت وگو و منطق به سادگی قابل حل است. ایران همواره به دنبال گفت وگو و تعامل منطقی با دیگران بوده است.
روحانی درحالی صحبت از حل قریب الوقوع مشکلات با غرب می‌زد و نسبت به توافق در پرونده هسته‌ای ابراز خوش‌بینی می‌کرد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تلاشی کاملا تخریبی گفت: «من به‌عنوان نخست‌وزیر اسراییل خود را پایبند می‌دانم که همه تلاش‌های خود را به کار گیرم تا از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنم و برای رسیدن به این هدف لازم باشد به هر جایی می‌روم تا مواضع اسراییل برای حمایت از آینده و وجود خود را بیان کنم.»
نتانیاهو که در جلسه آغاز به کار دولتش صحبت می‌کرد، همچنین گفت:  «ظرف هفته‌های آینده توافق هسته‌ای با ایران به دست خواهد آمد و این کشور در آستانه هسته‌ای شدن قرار می‌گیرد.  این مسأله بیش از هر چیز وجود اسراییل را در معرض خطر قرار می‌دهد.» وی سپس در چارچوب تلاش‌هایش برای القای ایران‌هراسی درباره قدرت گرفتن ایران در منطقه گفت:  «این ایران است که بر لبنان و سوریه مسلط شده و الان بر یمن و عراق نیز تسلط دارد. این ایران است که الان جبهه‌ای علیه ما در جولان و جنوب لبنان ایجاد کرده است. نمی‌توان به چنین ایرانی اجازه داد که پیش برود و به سلاح هسته‌ای دست یابد.»
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه در پاسخ به این سوال که با قبول دعوت نمایندگان کنگره آمریکا در معرض اعتراض‌های بسیاری هم در داخل اسراییل و هم در ایالات متحده قرار گرفته است، گفت: «من به‌عنوان نخست‌وزیر اسراییل خود را ملزم می‌دانم که همه تلاش‌های ممکن برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را که می‌تواند علیه اسراییل به کار برده شود انجام دهم.» در همین رابطه منابع نزدیک به دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تأکید کردند که حضور نتانیاهو در برابر کنگره «فقط دلایل سیاسی و امنیتی دارد.» به گفته این منابع «ارزیابی او این است که توافق میان ایران و ایالات متحده بر سر موضوع هسته‌ای تا ماه مارس حاصل خواهد شد و دو طرف تا ماه ژوئن به‌طور رسمی آن را امضا خواهند کرد برای همین برای او واقعا مهم است که به کنگره آمریکا برود. او این اقدام را بسیار مهم می‌داند چرا که بر این باور است این کنگره است که در آخر بر سر این قضیه تصمیم خواهد گرفت.» به گفته این منابع «نتانیاهو بر این اعتقاد است که توافقی که احتمال می‌رود میان ایران با 1+5 حاصل شود توافقی بد خواهد بود و خطری برای اسراییل به حساب می‌آید و او تا اندازه بسیاری امیدوار است که کنگره بتواند جلوی این توافق را بگیرد.»


تعداد بازدید :  197