شماره ۴۸۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۸ بهمن
صفحه را ببند
شورای شهر تهران پس از بررسی اعتراض فرمانداری برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تا یک ماه دیگر را قطعی اعلام کرد
مسجد جامعی: انتخابات شورایاری قطعا برگزار می‌شود
سخنگوی وزارت کشور: در انتخابات شورایاری‌ها دخالتی نمی‌کنیم

شهروند| شورای شهر تهران اعتراض فرمانداری تهران درباره انتخابات شورایاری‌ها را بررسی و اعلام کرد چهارمین دوره انتخابات اعضای انجمن‌های شورایاری هشتم اسفند در تهران برگزار می‌شود. این درحالی است که مسئولان دولتی همچنان معتقدند برگزاری انتخابات شورایاری‌ها نیازمند تصویب قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی است.
جلسه علنی شورا دیروز مباحث مختلفی اما موضوع اصلی بحث انتخابات شورایاری‌ها بود. همان‌طور که پیش‌بینی می‎شد فرمانداری بار دیگر به مصوبه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها اعتراض کرده بود. اعضای شورا اما مصوبه قبلی را با تغییراتی در برخی کلمات اصلاح کردند و به فرمانداری تهران بازگرداندند. آنچه در این دوره از انتخابات شورایاری‌ها به چالشی بین دولت و مدیریت شهری تبدیل شده، اصرار دولت بر این موضوع است که در قانون به بحث برگزاری انتخابات شورایاری‌ها اشاره نشده و اصولا این انتخابات در تقویم انتخاباتی کشور جایی ندارد. در مقابل اعضای شورای شهر تهران می‌گویند این انتخابات، یک انتخابات محلی است و ربطی به انتخابات مرسوم سیاسی رایج در کشور ندارد. دیروز مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با تأکید بر این‌که انتخابات شورایاری‌ها در این دوره هم مثل ادوار گذشته برگزار می‌شود، گفت:  انجمن‌های محلی نه فقط در تهران که در دیگر شهرهای کشور هم فعال هستند و هر کدام هم با شرایط مصوب آن شهر فعالیت می‌کنند و انتخاب می‌شود وحتی نامهای متفاوتی دارند. عنوان شورایاری را ما در تهران برای این انجمن‌ها انتخاب کردیم اما در شهرهای دیگر این انجمن‎ها را به نام‌های دیگری می‌خوانند.
از سوی دیگر احمد مسجد جامعی، عضو
شورای اسلامی شهر تهران و رئیس سابق ستاد شورایاری‌ها هم دیروز در سخنانی از این‌که عده‌ای تلاش می‌کنند تا شورایاری‌ها را وارد تشریفات بروکراتیک کنند، انتقاد کرد و گفت: شورایاری‌ها نهادهای مردمی هستند و مهمترین ویژگی آنها این است که نهادهایی مردم پایه‌اند. نهادهای‌های مردمی باید سب باشند که بتوانند فعال بمانند و این‌که عده‌ای برای شورایاری‌ها سازوکار بروکراتیک پیش‌بینی می‌کنند، کار غلطی است.
او از فعالیت شش‌ساله شورایاران در سومین دوره فعالیت شورایاری‌ها تشکر کرد و از معتمدان محلی، آنها که در سه دوره گذشته عضو شورایاری‌ها بودند خواست تا در این دوره هم برای حضور و فعالیت در انجمن‌های محلی داوطلب شوند. مسجد جامعی بر ضرورت مردمی و ساده و کوچک بودن تشکیلات شورایارای‌ها تأکید کرد و گفت: ما اصرار داشتیم شوراها به تشکیلات بروکراتیک تبدیل نشوند. دوره گذشته که انجمن‌ها در 374 محله تهران انتخاب شدند، ستاد شورایاری سه اتاق اداری معمولی داشت و اعضای ستاد هم 9 نفر بودند و همین تعداد محدود انتخابات را برگزار کرد.
به گفته او در دوره‌های گذشته شورا مثل یک چتر حمایتی برای شورایاری‌ها عمل کرده است و مردم خودشان ناظر و مجری و برگزارکننده انتخابات شورایاری‌ها بودند.
مسجد جامعی ادامه داد: ما امیدواریم که این رویه تداوم داشته باشد. الان نگرانی‌هایی وجود دارد که در این دوره استعلام مراکز چهارگانه برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است درحالی‌که انتخاب افراد برای فعالیت‌های داوطلبانه محلی به طی چنین مراحلی نیاز ندارد و ما امیدواریم هیأت
 9 نفره شورا که برای نظارت بر انتخابات تشکیل دادیم این موضوع را تسهیل کند.
مسجدجامعی گفت: قطعا انتخابات شورایاری‌ها برگزار خواهد شد و امیدوارم شورایاران گذشته که تجربه زیادی کسب کرده‌اند، در این دوره نیز ثبت‌نام کنند.
او با اشاره به این‌که وزارت کشور اعلام کرده، اجرای این انتخابات با شهرداری و نظارت با شورای شهر است، گفت: ما از اول به دنبال این موضوع بودیم که اجرای انتخابات با شهرداری و نظارت با شورای شهر باشد. در حال حاضر هیأت نظارت 9 نفره مشخص شده و امیدواریم انتخابات به صورت باشکوه انجام شود و شورای شهر هم حامی شورایاری‌ها خواهد بود.
مسجدجامعی سخنان منتقدانی را که می‌گویند انتخابات شورایاری‌ها باید در قانون تصریح شده باشد، رد کرد و با اشاره به این‌که در قانون اساسی تنها به دو انتخابات اشاره شده است که یکی از آن انتخابات مجلس است و تاریخ آن مشخص شده است، گفت: اما انتخابات مجلس خبرگان و شوراها که از 4‌سال به 6‌سال افزایش یافته در قانون اساسی نیامده است.
او با اشاره به بند 7 ماده 71 قانون شوراها گفت: چون انتخابات شورایاری‌ها در سه دوره گذشته برگزار شده، می‌توان با استناد به این موضوع دوباره انتخابات برگزار کرد.
عضو شورای شهر تهران گفت: نامه وزیر کشور به معنای لغو انتخابات نیست و انتخابات به قوت خود باقی است و اتفاقا در صحبت‌های ایشان هم تصریح شده که این انتخابات شهری است و دولت دخالتی نمی‌کند. این همان نکته‌ای است که ما روی آن تأکید داشتیم که این انتخابات محلی است و همان‌طور که شورا روی شهرداری نظارت دارد روی انتخابات شورایاری‌ها که توسط شهرداری برگزار و اجرا می‌شود، نظارت خواهد داشت. هیأت نظارت هم که شکل گرفته است.
اعضای شورای شهر تهران زمان برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را در هشتم اسفند نهایی کرده‌اند اما از سوی دیگر واکنش‌های وزارت کشور نسبت به برگزاری انتخابات شورایاری‌ها ادامه دارد.
حسین علی امیری، سخنگوی وزارت کشور دیروز در تازه‌ترین واکنش‌ها حرف‌های چند روز پیش وزیر کشور را تکرار کرد و گفت که در قانون انتخاباتی به نام انتخابات شورایاری‌ها پیش‌بینی نشده است. او گفت: «اگر شورای اسلامی شهر تهران مصر به تشکیل شورایاری‌ها است، می‌تواند از طریق شورایعالی استان‌ها طرحی را به صورت سه فوریتی تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارسال کند که در صورت تصویب، وزارت کشور نیز خود را ملزم به اجرای قانون می‌داند و در آن صورت انتخابات شورایاری‌ها را انجام می‌دهد.» نکته قابل توجه اینجاست که اصولا اعضای شورای شهر تهران معتقدند که نیازی به ارسال چنین طرح سه فوریتی ندارند چرا که به گفته آنها وزارت کشور و دولت نباید به انتخابات شورایاری‌ها وارد شوند. به گفته مسجدجامعی، این‌که وزیر کشور گفته که این انتخابات را باید شهرداری برگزار کند و شورا نظارت کند، تحلیل درست‌تر و به واقعیت شوراها نزدیک‌تر است. مسجدجامعی گفت: وزارت کشور در این زمینه انتخابات شورایاری مرتبط با شهرداری‌ها است و نظارت هم با شورا است و این همان تفکیک کاری است که شورا همواره به دنبال تحقق آن بود.
او تأکید کرد: دوره‌های قبل هم به این صورت بوده و هیچ‌گاه فرمانداری در جلسات شورایاری شرکت نکرده است و در زمینه عدم حضور فرمانداری در جلسات شورایاری مشکلی وجود ندارد.


تعداد بازدید :  159