شماره ۴۸۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۷ بهمن
صفحه را ببند
شادی کردن در one minute

شهرام شهيدي طنزنویس

[email protected]

در گزارشی در سایت تابناک خواندم که در آن رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفته رتبه شادی و نشاط ایران در میان 157 کشور دنیا 115 است. سایت فرارو هم در گزارشی اعلام کرده بود شادی در خانواده‌های ایرانی گم شده. خب وظیفه ما چیست؟ بازگرداندن اشیا و حس‌های گمشده. شادی را ( شادی خانم‌ها فورا شاخ و شانه نکشند. منظورم از شادی یک نفر شاد است) بردند جهنم گفت‌ای جان چقدر سوژه واسه خندیدن هست. شما هم اگر شاد باشید می‌توانید به مشکلاتتان بخندید.
- شاد شدن در ایران خیلی کار سخت و پیچیده‌ای نیست. اولین راه ساده‌اش این است که تلویزیون خانه را روشن کنید و روی هر کانالی هست مصاحبه یا مناظره یک مقام مسئول کشور را تماشا کنید. این‌قدر دیدن این مصاحبه‌ها مفرح است که شما گاهی از ته دل به گفته‌های دوستان می‌خندید و قهقهه   می‌زنید.
-پدرم قلبش تیر می‌کشید. رفت دکتر. نوار قلب داد. تست ورزش داد. آنژیو، اسکن، آزمایش خون و. ..  خدا را شکر، بزنم به تخته همه چیز خوب و طبیعی بود. پدرم به دکتر گفت آقای دکتر این آزمایش‌ها درست اما قلب من که واقعا تیر می‌کشه. پس چشه؟ دکتر گفت: شما زیاد مطالعه می‌کنید؟ اخبار می‌بینید؟ روزنامه زیاد می‌خوانی؟ پیگیر اخبار داعش و آمریکا و ترور و گرانی و آلودگی و ... هستی؟ همه جواب‌ها مثبت بود. دکتر گفت نخوان، نبین، گوش نکن , نشنو، نگو. ..  همه چیز درست می‌شود. مدتی پدرم به این توصیه عمل کرد و الان قلبش تیر نمی‌کشد. پس می‌بینید که تحصیلات و دانایی و علم و کاوشگری و تحقیق و مو را از ماست کشیدن و پیگیری اخبار و ارایه تحلیل، همه و همه ضدشادی است. بین شادی و دانایی یکی را انتخاب کنید. الان لبخند ملیح نزنید و نگویید این حرفت با آیتم بالا متناقض است‌ها. اگر ما متناقض صحبت نکنیم شما به کی بخندید؟
-دوستان الان قشون نکشند و ضد من کمپین راه نیندازند که ما هم شاد هستیم هم دانا و تو با این حرفت به ما توهین کردی. قصد من فقط و فقط خنداندن شما بود که شاخص کشور برود بالا وگرنه من هم می‌دانم این تئوری نقیضه زیاد دارد. یکی‌اش خود من که نه دانا هستم و نه شاد!
-یکی دیگر از راه‌های افزایش شاخص شادی در کشور، رد آمار خارجی‌ها و ارایه آمار داخلی است. اگر بلد نیستید این امر را بسپارید به صداوسیما. چنان آمار و شاخص و نموداری ردیف می‌کند که مثل آمار گلزنی علی دایی دست نیافتنی بشویم و کسی به گرد شادی کردنمان نرسد
-یکی دیگر از مؤثرترین روش‌ها در افزایش آمار شادی بستن سایت‌هایی است که اخبار کذب شاد نبودن را منتشر و تکثیر می‌کنند. از قدیم گفته‌اند وقتی صورت مسأله سخت است خب پاکش کن. شتر دیدی ندیدی!
-شاد شدن در ایران خیلی امکانات زیادی نمی‌خواهد. شما از هرچیزی می‌توانید در جهت شاد شدن خود بهره ببرید. یک هواپیما سقوط کرده؟  داور بازی ایران و عراق اشتباه کرده؟ داعش سر گروگان ژاپنی را بریده؟ روغن غیرمجاز در لبنیات به کار رفته؟ مذاکرات اشتون و ظریف به نتیجه نرسیده؟ شما غمتان نباشد. از یک دقیقه بعد از هر حادثه‌ای سیل جوک و لطیفه و هزل و هجو و طنز و متلک است که در شبکه‌های اجتماعی گسیل می‌شود و شما با یک کلیک به شادی می‌رسید. به همین راحتی.


تعداد بازدید :  519